Coraz częściej kierowcy przy wyborze nowego auta interesują się wpływem, jaki jazda nim będzie mieć na środowisko. Nie inaczej jest z oponami. Zaczynamy zwracać uwagę na to, z czego są wykonane, jak łatwo poddają się je recyklingowi i czy procesy niezbędne do ich wykonania również są zrównoważone.
Coraz więcej czołowych producentów ogumienia przedstawia swoje plany na zrównoważony rozwój zarówno fabryk, jak i produktów końcowych, czyli opon. Jak przebiega droga do realizacji tych i innych celów rozwojowych?
Apollo Tyres
Firma z siedzibą główną w Indiach ogłosiła, że do 2050 roku zamierza osiągnąć neutralność węglową. Producent przedstawił listę zobowiązań, których spełnienie umożliwi mu realizację tego celu. Do roku 2026 Apollo planuje zmniejszyć emisję CO2 (zakres 1 i 2) o 25 proc. względem roku 2020 oraz zwiększyć zasilanie z odnawialnych źródeł energii o 25 proc. Kolejny punkt stanowi zmniejszenie poboru wody do 2026 roku o 25 proc. względem 2019. Firma planuje także zwiększyć wykorzystanie zrównoważonych surowców do 40 proc. do końca 2030 roku. Plan działania producenta w zakresie zrównoważonego rozwoju obejmuje również zwiększenie poziomu różnorodności i włączania do 12 proc. do 2026 r., wobec czego firma wprowadza zmiany w swojej polityce i praktykach. W lutym Apollo Tyres poinformował o tym, że w zakładzie w miejscowości Perambra (Indie) wyprodukowano koncepcyjną oponę rolniczą wykonaną w 75 proc. z materiałów zrównoważonych. Produkt zawiera dziewięć składników w różnych komponentach opony - wśród nich są m.in. sadza ze zużytych opon, olej pochodzenia biologicznego oraz poliester pochodzący z recyklingu. Użyte w oponie polimery bazowe z surowców bio-cyrkulacyjnych posiadają certyfikat GPSNR - inicjatywy branżowej, której celem jest zwiększenie odpowiedzialności w zakresie produkcji kauczuku naturalnego.
Bridgestone
Japoński producent ogłosił w marcu zeszłego roku realizacje globalnego zobowiązania pod nazwą E8. Składają się na nie następujące filary: energia, ekologia, wydajność, rozbudowa, ekonomia, emocje, ułatwienia i wzmacnianie. Założenia te mają za zadanie kierować starania firmy na podejmowanie decyzji oraz działań na rzecz zrównoważonego rozwoju we wszystkich obszarach działalności. Do roku 2050 Bridgestone chce osiągnąć neutralność węglową oraz stosować w 100 proc. zrównoważone materiały. Zrównoważony rozwój ma dotyczyć także pracowników oraz działań firmy na rzecz społeczeństwa, rozwoju mobilności czy ekonomii. Dotychczas firma zmniejszyła swoją globalną emisję CO2 (zakres 1 i 2) o 31 proc. w porównaniu do danych z 2011 roku. Obecnie cała energia elektryczna wykorzystywana w europejskich zakładach Bridgestone pochodzi z odnawialnych źródeł energii, a firma kontynuuje inwestowanie w rozwój nowych zrównoważonych technologii oponiarskich. Jedną z nich jest Enliten, która umożliwia redukcję masy opon, ograniczając zużycie surowców oraz prowadzi do zmniejszenia oporu toczenia, pomagając zwiększyć zasięgi samochodów elektrycznych
i zredukować zużycie paliwa i emisję CO2 pojazdów spalinowych. Producent wpiera rozwój elektromobilności poprzez programy do zarządzania flotami Webfleet czy dostarczanie na pierwszy montaż opon do samochodów elektrycznych produkowanych przez pięciu czołowych producentów pojazdów tego typu.
Plany na zrównoważony rozwój kolejnych światowych producentów opon przedstawimy w następnych wydaniach.
Tekst: Michał Górzyński, źródło i fot. Producenci
Przegląd Oponiarski 3/209 (Marzec 2023)