Test opon terenowych w rozmiarze 275/65 R18

Raptorem na terenówkach

Niewiele redakcji, jak i stowarzyszeń, przeprowadza testy opon terenowych. Jednak o taki sprawdzian pokusili się dziennikarze portalu Tyre Reviews, którzy sprawdzili dziewięć najpopularniejszych opon terenowych w rozmiarze 275/65 R18. Autem testowym był Ford Raptor.

Ich właściwości były badane pod kątem przyczepności na suchej, mokrej i terenowej nawierzchni. Sprawdzili także, która z testowanych opon jest najoszczędniejsza i ma najlepszy komfort jazdy oraz najniższy poziom hałasu.

Jak podkreślili żurnaliści, modele biorące udział w teście są na pograniczu opon terenowych i cywilnych, to znaczy są zaprojektowane tak, żeby więcej czasu spędzać na drogach asfaltowych, szutrowych niż w agresywnym terenie. 

W teście udział wzięły: BFGoodrich Trail Terrain TA, Continental Terrain Contact AT, Firestone Destination A/T2, Goodyear Wrangler All Terrain Adventure, Nitto Terra Grappler G2, Pirelli Scorpion All Terrain plus, Toyo Open Country A/T III, Travelstar Ecopath AT i Yokohama Geolander AT G015.

Na mokrej nawierzchni

Testy na mokrej nawierzchni pokazują, jak opony radzą sobie w trudnych warunkach. Continental spisał się tu znakomicie. Miał najkrótszą drogę hamowania ze 100 km/h, która wyniosła 58 m. Ponadto zapewnił świetną przyczepność i miał najlepszy czas na torze (81,3 sek.). Tuż za nim znalazł Firestone, który zanotował drugi wynik w hamowaniu (58,5 m) oraz drugi czas na torze (81,5 sek.). Na kolejnych miejscach znalazły się Goodyear i Yokohama. Goodyear - jak podkreślili testujący - zapewniał przyjemność prowadzenia, miał dobrą przyczepność i przede wszystkim był przewidywalny. Yokohama równie dobrze hamowała oraz miała dobrą przyczepność. 

Tylko jedna opona z grupy utrudniała prowadzenie Raptora, była to opona Nitto, której średnia z trzech okrążeń wyniosła prawie 89 sekund, a droga hamowania wyniosła ponad 74 metry.

Na suchej nawierzchni

W teście hamowania na suchej nawierzchni ponownie najlepiej spisał się Continental, który zatrzymał się po 41,6 m od momentu reakcji kierowcy. Nieco ponad 42 m miał Travelstar. Trzecie miejsce z wynikiem 42,4 m uzyskał Goodyear., który z kolei okazał się najszybszy w jeździe na czas. Na drugim i trzecim miejscu w tej próbie znalazły się kolejno Pirelli i Continental.

Na szutrze

Test na tej nawierzchni był interesujący, ale i czasochłonny oraz trudny do wykonania. Tor, po którym poruszali się dziennikarze, co trzy okrążenia musiał być „naprawiany” wyrównywany i „czesany”, tak aby każdy z testowanych modeli opon miał takie same warunki próby.

Oprócz samych wyników ważnym aspektem w przeprowadzonych probach były doznania subiektywne, ponieważ to właśnie „czucie auta” jest jednym z najważniejszych czynników w prowadzeniu na trudniejszej niż asfaltowa nawierzchni. Najwyżej ocenione zostało Toyo, za nim znalazł się BF Goodrich, a trzeci był Firestone.

Test błotny

Podobnie jak szuter i żwir, błoto jest bardzo trudną nawierzchnią do testowania. Najlepiej w „błotnej czasówce” zaprezentowały się BF Goodrich, Goodyear oraz Firestone. Ten pierwszy okazał się również najwyżej oceniony w subiektywnych wrażeniach z jazdy. 

Podsumowanie

Według testujących, w przypadku opon o zastosowaniach terenowych trudno jest znaleźć jednego zwycięzcę, bo każdy użytkownik będzie szukał innych właściwości opon. Jednak w pewien sposób kryteria prób musiały być ustanowione, więc dziennikarze ważyli wyniki testów tak, aby wybrać najlepszą oponę w tzw. lekki teren.

Pierwsze miejsce zajął Firestone Destination AT2. Pomimo słabych wyników na suchej nawierzchni w pozostałych testach - na mokrej, szutrowej i błotnistej nawierzchni - znajdował się zawsze w pierwszej trójce. Ponadto miał najmniejsze opory toczenia, zapewnił świetny komfort i niski hałas.

Drugie miejsce zdobył Continental TerrainContact AT, który był najlepszy w prowadzeniu na mokrej nawierzchni, gdzie miał również najkrótszą drogę hamowania i dobrą odporność na aquaplaning.  Na suchej nawierzchni miał najkrótszy dystans w próbie hamowania oraz dobry czas prowadzenia. Zanotował także najniższy hałas w teście.

Trzecie miejsce uzyskał Goodyear Wrangler All Terrain Adventure, który okazał się bardzo dobry w testach przyczepności na mokrej nawierzchni. Był najlepszy w prowadzeniu na nawierzchni suchej, gdzie miał też krótką drogę hamowania. Zanotował bardzo dobre wyniki na szutrze.

Szymon Kruk, fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 3/209 (Marzec 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń