2023-03-30

Oczekiwania wobec branży

Nie wszyscy Polacy wiedzą o zaangażowaniu producentów opon w działania z zakresu zrównoważonego rozwoju, ale większość z nich ma wobec branży takie oczekiwania. Raport InsightOut Lab i marki Continental dowodzi m.in., że recykling i trwałość okazują się ważnymi aspektami „zrównoważonych” opon, za które spora część badanych jest gotowa dopłacić.

Polacy zapytani, czy producenci opon są obecnie zaangażowani w działania z zakresu zrównoważonego rozwoju, najczęściej odpowiadają „trudno powiedzieć”. W sumie nieco ponad 3/4 ankietowanych nie wie, że firmy oponiarskie bardzo aktywnie angażują się w różnorodne działania z zakresu zrównoważonego rozwoju. Odpowiedzi na kolejne pytanie pokazują jednak, że badani oczekują od firm oponiarskich takiego zaangażowania. W sumie 52 proc. z nich zgadza się z opiniami, które podkreślają, że branża oponiarska powinna być „eko”. 31 proc. Polaków podpisuje się pod stwierdzeniem, że firmy powinny oferować coraz wyższą jakość opon i jednocześnie być coraz bardziej przyjazne środowisku, a 21 proc. podziela opinię, że inwestycje w technologie „ekologiczne” są bardzo ważne, a biznes powinien coraz bardziej angażować się w ekologię.

- Pomimo sporej grupy osób nieświadomych działań z zakresu zrównoważonego rozwoju realizowanych przez branżę oponiarską, wyniki badania mogą napawać optymizmem. Naszym celem, oprócz działań na rzecz ochrony klimatu, jest także edukacja społeczeństwa. Dodatkową motywacją jest fakt, że tego oczekują od nas konsumenci. Nie zatrzymujemy się więc i dalej będziemy rozwijać zrównoważone technologie tak, aby osiągnąć nasz cel neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 roku - mówi Piotr Snakowski, dyrektor marketingu w Continental Opony Polska.

Recykling i trwałość

Najważniejszym obszarem z zakresu zrównoważonego rozwoju, który wpływa na decyzję o zakupie opony, jest dla Polaków recykling (39 proc. wskazań). Na drugim miejscu, z wynikiem 35 proc., znalazła się trwałość opony, która przekłada się na mniejsze zużycie energii. Z kolei blisko 1/3 badanych zwraca uwagę przede wszystkim na wykorzystania odnawialnych źródeł energii, które przekładają się na bardziej ekologiczny proces produkcji.

- Polacy są coraz bardziej świadomi roli, jaką w biznesie oponiarskim odgrywa zrównoważony rozwój. Cieszy mnie również fakt, że jako najważniejsze działania badani wskazują te, które od lat są już realizowane i stale doskonalone przez Continental - dodaje Piotr Snakowski.

Gotowi na większe koszty

Zaskakującym wynikiem badania jest wysoki odsetek osób, które skłonne są ponieść wyższe koszy zakupu opony wykorzystującej rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju. W sumie 60 proc. badanych jest w stanie zapłacić więcej za oponę „zrównoważoną”, 33 proc. dopłaci ok. 100 zł, kolejne 14 proc. - ok. 200 zł, 9 proc. - ok. 300 zł, a 5 proc. - 500 zł lub więcej.

Bezpieczeństwo drogowe i środowiskowe

Dwa rodzaje bezpieczeństwa - drogowe i ekologiczne, nie powinny być traktowane osobno. Tak w kontekście firm oponiarskich uważa zdecydowana większość Polaków. Aż 84 proc. z nich jest zdania, że firmy oponiarskie, poza dbaniem o bezpieczeństwo na drogach, powinny też dbać o bezpieczeństwo swoich produktów dla środowiska. To przekonanie podzielają głownie osoby w wieku 55+ (87 proc.), zaś ludzie młodzi, w wieku 18-24 lat, przykładają dużo mniejsze znaczenie do bezpieczeństwa środowiskowego (75 proc.).

Jako najważniejszą cechę opony wpływającą na decyzję o zakupie najwięcej osób wskazuje dopasowanie do warunków atmosferycznych (22 proc.), na drugim miejscu znajduje się trwałość (16 proc.). Pierwsze miejsce zajmuje więc aspekt bezpieczeństwa drogowego, a drugie środowiskowego, ponieważ trwałość oznacza dłuższe życie opony, mniejszą produkcję i mniej odpadów. Dalej na liście odpowiedzi dotyczące bezpieczeństwa drogowego (droga hamowania, przyczepność w zakrętach) wskazywane są nieco częściej niż te odnoszące się do zrównoważonego rozwoju (zużycie paliwa, emisje CO2).

- Zrównoważony rozwój coraz mocniej oddziałuje na funkcjonowanie całego naszego społeczeństwa oraz gospodarki. Choć zmiany w tym obszarze rozpoczęły się na dobre i są już w pełni zauważalne, cały czas jesteśmy jeszcze w trakcie okresu przejściowego, podczas którego kształtujemy trendy na najbliższe lata - mówi Anna Burakowska, dyrektor generalna w Continental Opony Polska. - Z jednej strony realizacja celów zrównoważonego rozwoju generuje nieuniknione koszty, z drugiej zaś - jak pokazują wyniki badania - zrównoważone produkty i technologie cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród konsumentów, oferując tym samym znaczący potencjał handlowy. Dlatego ważne jest, aby już teraz wyznaczyć kierunek działań w tym zakresie. To właśnie zrównoważony rozwój będzie odgrywał decydującą rolę zarówno dla przyszłości naszej planety, jak i dla sukcesu przedsiębiorstw, w tym firm oponiarskich.


Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1053 osoby. Termin realizacji: 17-20 lutego 2023 r. Metoda: CAWI.

Źródło i graf.: Continental

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń