2023-03-22

Ślad węglowy opon

Wybór ogumienia o niskim oporze toczenia i regularne sprawdzanie ciśnienia może zarówno poprawić efektywność energetyczną, jak i przyczynić się do ekologiczności jazdy. Nokian Tyres wskazuje czynniki, które wpływają na ślad węglowy opon.

Dwutlenek węgla jest najistotniejszym gazem cieplarnianym wytwarzanym przez ruch drogowy. Kiedy użytkuje się samochód z silnikiem spalinowym, emituje on CO2 z rur wydechowych. Zazwyczaj około jednej szóstej tych emisji jest wynikiem zużycia energii przez opór toczenia opon. Jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, opór toczenia odpowiada nawet za jedną czwartą emisji.

Przykładowo - jeżeli pojazd z silnikiem spalinowym emituje 120g CO2 na kilometr, opór toczenia opon będzie odpowiadać za 20g/km. Im niższy opór toczenia opon, tym mniej paliwa potrzeba do jazdy. W przypadku pojazdów elektrycznych niższy opór toczenia oznacza dłuższy zasięg jazdy i mniejsze zużycie energii elektrycznej. Tym samym niższy opór toczenia oznacza niższą emisję CO2 i mniejszy ślad węglowy

- Jest wiele konkretnych sposobów, dzięki którym kierowcy mogą pozytywnie wpływać na ekologię w ruchu drogowym. Ponad 80 proc. śladu węglowego opony powstaje podczas jej użytkowania. Mądry wybór opon, właściwe ciśnienie w oponach i ostrożny styl jazdy znacznie ograniczają emisję zanieczyszczeń - powiedział Teppo Huovila, wiceprezes ds. jakości i zrównoważonego rozwoju w Nokian Tyres.

Opory toczenia opon mogą się znacznie różnić. Różnica jest istotna dla właściciela samochodu - i to nie tylko pod względem ekologicznym. Etykieta opon UE informuje o efektywności paliwowej w skali od A do E. Na przykład opona klasy B zużywa około 0,1 litra paliwa na 100 kilometrów mniej niż opona klasy C i 0,2 litra mniej niż opona klasy D.

Produkcja i surowce

Na ślad węglowy ogumienia wpływają również inne czynniki, takie jak surowce i emisje produkcyjne.

- W porównaniu z rokiem 2015 zmniejszyliśmy już emisję gazów cieplarnianych na tonę produkcyjną o 43 proc. i cieszymy się, że wkrótce rozpoczniemy budowę pierwszej  w branży oponiarskiej fabryki o zerowej emisji CO2, aby jeszcze bardziej ją ograniczyć - mówi Teppo Huovila.

Opony produkowane są z ponad 100 różnych surowców i to właśnie one są kolejnym ważnym aspektem przy ocenie ekologiczności opon.

- Naszym celem jest zwiększenie w oponach udziału surowców pochodzących z recyklingu lub odnawialnych do 50 proc. do 2030 roku. Zastosowanie nowych surowców wymaga wielu wysiłków w zakresie rozwoju produktu i testów, ponieważ nowe surowce mogą wpływać na różne właściwości opon. Cechy bezpieczeństwa opony nie mogą oczywiście ulec zmianie, gdy do produkcji trafią nowe, przyjazne środowisku surowce - mówi Teppo Huovila.

Prawidłowe ciśnienie

Dla efektywności energetycznej kluczowe znaczenie ma prawidłowe ciśnienie. Jeśli jest ono jest zbyt niskie, wzrasta zarówno zużycie paliwa, jak i ryzyko uszkodzenia opon. Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach to prosty sposób na to, aby wpłynąć na ekologiczność i bezpieczeństwo jazdy.

Źródło i fot.: Nokian Tyres

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń