Holandia: W kraju cyklistów

Holandia - a właściwie Niderlandy, bo taką nazwę oficjalnie od początku 2020 roku przyjął rząd (będziemy używać w tym artykule nazw naprzemiennie) - znana jest jako kraj rowerzystów. To określenie ze wszech miar uprawnione, ponieważ 17 mln obywateli Holandii posiada ponad 22 mln rowerów. Jednak Holendrzy mają też imponującą infrastrukturę drogową oraz jedną z najgęstszych sieci autostrad na świecie. Jeśli planujemy zwiedzać Niderlandy lub jechać tam w interesach, powinniśmy zapoznać się z obowiązującymi w tym kraju przepisami ruchu drogowego.

Wyposażenie auta

Obowiązkowe wyposażenie auta jest skromne. Wymagany jest tylko trójkąt bezpieczeństwa oraz pasy dla wszystkich podróżujących. Zalecane natomiast są: gaśnica, zapasowe żarówki i apteczka. Światła mijania obowiązkowe są w nocy, w dzień - tylko w przypadku ograniczonej widoczności warunkami atmosferycznymi. Minimalna głębokość bieżnika opon to 1,6 mm. Opony zimowe nie są obowiązkowe. Zabronione jest stosowanie łańcuchów oraz opon z koclami.

Opłaty drogowe

Wszystkie drogi i autostrady w Holandii są wolne od opłat drogowych. Tylko pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton muszą posiadać ważny elektroniczny znacznik Eurovignette, aby móc poruszać się po autostradach.

Prędkości maksymalne

W grudniu 2019 roku rząd holenderski podjął decyzję o zmniejszeniu maksymalnej prędkości na autostradach ze 120/130 km/h do 100 km/h w ciągu dnia, między 6 rano a 19 wieczorem. W godzinach od 19 do 6 rano na autostradach wolno jeździć z prędkością 120 lub 130 km/h, w zależności od oznakowania.

Alkohol

Prowadzenie pojazdu ze stężeniem alkoholu we krwi 0,5 promila lub wyższym jest nielegalne. Dla kierowców, którzy posiadają prawo jazdy od mniej niż pięciu lat, limit alkoholu we krwi wynosi 0,2 promila. Ten niższy limit dotyczy również kierowców w wieku poniżej 24 lat, a także kierowców motocykli i skuterów.

Od 2017 roku w Holandii egzekwowane są ustawowe limity dotyczące używania narkotyków podczas jazdy. Limity dla różnych substancji można znaleźć na stronie internetowej rządu holenderskiego.Jeśli kierowca zostanie uznany za winnego prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu lub narkotyków, może zostać ukarany grzywną lub może trafić nawet do więzienia. Sąd może również zawiesić prawo jazdy na okres do pięciu lat.

Parkowanie

Parkowanie w dużych miastach w Niderlandach może być trudne ze względu na brak dostępnych miejsc parkingowych. Strefy płatnego parkowania są oznaczone niebieskim znakiem „P-Zone”, a bilety parkingowe z parkomatów mogą kosztować od 2,80 do 7,50 euro za godzinę, w zależności od miasta lub gminy. Za parkowanie można zapłacić kartą bankową, gotówką lub za pomocą aplikacji mobilnej.Parkowanie jest zabronione w następujących miejscach:na drodze oznaczonej ciągłą żółtą linią; obok czarno-białych krawężników; w odległości pięciu metrów od skrzyżowania dróg; przed wjazdami/wyjazdami; na jezdni głównej drogi poza obszarem zabudowanym. Niebieski prostokątny znak „P” z napisem „vergunninghouders” oznacza, że miejsce parkingowe jest dostępne tylko dla posiadaczy zezwoleń.

Rowery i samochody

W Holandii jest wielu rowerzystów, którzy czasami dzielą główną drogę z samochodami. Rowerzyści mają pierwszeństwo przed ruchem samochodowym w obszarach zabudowanych. Odwrotnie jest poza obszarami zabudowanymi. W Holandii mocno przestrzegany jest artykuł 185 Wegenverkeerswet (holenderskiego prawa drogowego), znany jako zasada ścisłej odpowiedzialności. Oznacza to, że kierowcy są odpowiedzialni, gdy zderzają się z rowerzystą. Mając to na uwadze, ważne jest, żeby zachować szczególną ostrożność podczas jazdy.

Mandaty

Kierowcy, którzy zostaną przyłapani na trzymaniu w ręce i/lub używaniu telefonu komórkowego podczas jazdy, muszą liczyć się z surowszymi karami, ponieważ wysokość grzywny została zwiększona z 250 do 350 euro. Za nieustąpienie miejsca służbom ratunkowym kierowcy grozi mandat w wysokości 350 euro. Brak zapiętych pasów to kara w wysokości 140 euro. Kary za przekraczanie prędkości rozpoczynają się od 30 euro za jazdę o 5 km/h więcej niż stanowią znaki na autostradzie. Kończą się na 370 euro za prędkość powyżej 35 km/h. Powyżej tej prędkości karę wymierza sąd.

Szymon Kruk, fot. Wikimedia, pxhere.com

Przegląd Oponiarski 3/209 (Marzec 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń