Lexus NX 350h E-Four Prestige

Modlitwy wysłuchane

Moje modlitwy zostały wysłuchane i podczas tygodniowego testu Lexusa NX nie złapałem gumy. Auto miało opcjonalny pakiet Design, więc powinno poruszać się na run flatach, które wchodzą w skład tego pakietu. Jednak zimowe opony w testowym egzemplarzu run flatami nie były, zestawu naprawczego też w aucie nie znalazłem, więc w razie uszkodzenia ogumienia pozostałoby tylko telefonowanie na assistance.

Na run flatach, po przebiciu, NX może przejechać maksymalnie 80 km z prędkością do 80 km/h. Dokładny rozmiar run flatów podaje biała nalepka z ciśnieniem, na lewym słupku B - 235/50 R20 100V, tymczasem aftermarketowe zimówki miały większy indeks nośności, 235/50 R20 104V. Były to Nokiany WR SUV4 wyprodukowane w Rosji, jeszcze przed wojną tego państwa z Ukrainą, wytrzymujące obciążenie 900 kg (cyferki na bocznej ściance są malutkie, niewyraźne) oraz ciśnienie 350 kPa, czyli 3,5 bara. Napisy na ściance przynoszą informacje o dwóch warstwach poliestrowych, uzupełnionych pod bieżnikiem dwiema stalowymi i jedną poliamidową. Inne deklaracje to Aramid Sidewalls, Extra Load, Low Rolling Resistance, a więc aramidowe ściany boczne, zwiększone obciążenie, niskie opory toczenia. Charakterystyczne dla Nokianów są pola do zaznaczenia pozycji opony w samochodzie i ciśnienia 220-340 kPa, co 10 kPa. Pytanie tylko, czy podczas sezonu przekładek jest czas i chęć na wypełnianie tych pozycji. Wśród akcesoriów, podawanych w cenniku, są kompletne zimowe koła, 18- i 20-calowe, na alufelgach, z czujnikami ciśnienia.

2.3 albo 2.5

Wspomniana nalepka różnicuje ciśnienie tylko od prędkości jazdy, do 160 km/h i ponad. W pierwszym przypadku we wszystkich kołach ma być 2,3 bara, w drugim 2,5. Na lewym słupku B, na innej jego płaszczyźnie, jest jeszcze nalepka o run flatach. Po angielsku i francusku Lexus informuje, że opony może zmienić i serwisować tylko diler Lexusa albo inny wykwalifikowany, profesjonalny serwis mający doświadczenie z run flatami.

Wszystkie NX-y mają obręcze kół ze stopów lekkich, 18- lub 20-calowe („19” nie występują). Wersja Prestige, tak samo jak Elegance i Business, jeździ na 235/60 R18, ale z pakietem Design na 20” run flatach 235/50 R20. Taki sam rozmiar 235/50 R20 i konstrukcja opony zostały przypisane do odmian F Sport i Omotenashi. Ciemnoszare obręcze testowego Lexusa, wersji Prestige z pakietem Design miały po pięć rozdwojonych ramion i po pięć śrub. Moment dokręcenia wynosi 140 Nm.

Na dotykowym ekranie

Na desce rozdzielczej oponiarskiej tematyki dotyczy lampka ostrzegająca o spadku ciśnienia, jest ona w lewej, dolnej części tablicy wskaźników i szybko gaśnie po włączeniu zapłonu. Nowy NX ma zmienione sterowanie centralnym ekranem w porównaniu ze starszymi modelami. Ekran jest dotykowy, nie ma elementów na środkowym tunelu, powszechnie krytykowanych za nadwrażliwość. Na ekranie po wybraniu ikonki z samochodzikiem (Pojazd) i Ciśn. w oponach pojawia się duża grafika z ciśnieniem w poszczególnych kołach (temperatura nie jest podawana).

Poprzez ekran ustawia się TPMS, choć tego skrótu nigdzie na nim nie uświadczysz. Wchodzisz w ikonę z kółkiem zębatym, czyli w Ustawienia, potem w Personalizacja pojazdu, Ciśn. w oponach, Obecne ciśn. pow. zest., Gdy we wszystkich oponach ustawiono określone ciśnienie powietrza, naciśnij „Kontynuuj”. Po przyciśnięciu pola „Kontynuuj” na środku tablicy wskaźników wyskakuje napis w dwóch wersach „Ustawianie ciśnienia Poczekaj chwilę” i miga lampka spadku ciśnienia.

Rejestracja podczas jazdy

Skrót „zest.” oznacza „zestaw”, bo istnieje możliwość zaprogramowania drugiego kompletu kół, wszystko na dotykowym ekranie. Rejestracja, jak nazywają te czynność autorzy instrukcji obsługi, wymaga czasu. Przebiega w trakcie jazdy, z prędkością ok 40 km/h lub większą, przez 10-30 min i najlepiej, żeby trasa nie miała za dużo zakrętów. Taką rejestrację wykonuje się np. po okresowym przełożeniu kół. W instrukcji obsługi jest zalecenie, aby przekładać koła, z krzyżowaniem między osiami, co 5 tys. km (przedni napęd), albo co 10 tys. km (napęd obu osi, E-Four). Chodzi o wyrównanie zużycia wszystkich opon i przedłużenie ich trwałości. Łańcuchy są dopuszczalne tylko na mniejszych kołach, 235/60 R18, tak więc testowemu egzemplarzowi muszą wystarczyć zimówki.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 3/209 (Marzec 2023)

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV klasy średniej, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2380/526 kg

Dług./szer./wys.

4,660/1,865/1,660 m (1670 mm z obręczami 20 cali)

Rozstaw osi

2,690 m

Pojemność bagażnika

545/1436 l

Zalecane ogumienie

235/50 R20 100V run flat, w testowym egzemplarzu zimowe 235/50 R20 104V

Silniki

benzynowy, 2487 ccm, R4 16V, 190 KM przy 6000 obr./min i 239 Nm przy 4300-4500 obr./min

elektryczny przedni 134 KM i 270 Nm, elektryczny tylny 40 KM i 121 Nm

moc systemowa 243 KM

Prędkość maksymalna

200 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

7,7 s

Spalanie (cykl mieszany)

5,9-6,5 l/100 km

Cena

265 900 zł

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń