Interesujący pod względem oponiarskim okazał się pikap SsangYonga sprzed liftingu. Zamiast seryjnych gum miał przystosowane do off-roadu ateki, czyli AT (All Terrain). Skrót ten pojawia się w pełnej nazwie opon - General Grabber AT3 LT 255/60 R18 112/109S.
Skrót LT oznacza Light Truck, opony nadające się do pojazdów dostawczych. Świadczy o tym także maksymalne dopuszczalne ciśnienie, 450 kPa, czyli 4,5 bara, albo 65 psi, jak kto woli, bo i taka liczba znajduje się na bocznej ściance. Maksymalne obciążenie, jakie opony zniosą, zależy od tego, czy są założone na pojedyncze koła (1120 kg), czy na bliźniacze (1030 kg). SsangYong powstaje w Korei, amerykańska marka General Tire należy do niemieckiego Continentala, ale miejsce produkcji Grabberów jest jeszcze inne - Czechy. Opony z bieżnikiem o wyraźnych klockach noszą symbole M+S i 3PMSF, więc spełniają kryteria zimowych. W solidnej, wewnętrznej konstrukcji wszystkiego jest po dwie warstwy: pod boczną ścianką poliestrowe, pod bieżnikiem poliestrowe, stalowe, poliamidowe.
Bardzo dużo informacji
Bardzo dużo informacji przynosi żółta nalepka na prawym słupku B, którą widać po otwarciu drzwi pasażera. Mamy na niej czarnym, wyraźnym drukiem podane dokładne rozmiary opon, rozmiary felg, rodzaj tylnego zawieszenia, maksymalną ładowność, no i oczywiście zalecane ciśnienie. Jeżeli z tyłu są resory piórowe (leaf spring), auto musi mieć ogumienie 235/70 R17 XL 111T, na obręczach 7.0J x 17, przy ładowności 1090 kg. Pozostałe trzy warianty dotyczą egzemplarzy nadal ze sztywnym, tylnym mostem, ale bez resorów, z zawieszeniem korzystającym z wahaczy (5-link). Na takie same obręcze 7.0J x 17 zakłada się gumy 235/70 R17 107H, które wystarczą dla ładowności 975 kg. Równą tonę (masa ludzi i ładunku) weźmie Musso Grand na 255/60 R18 108H i obręczach 7,5J x 18. „Nasz” egzemplarz miał osiemnastki, aczkolwiek przystosowane do większych obciążeń i mniejszej prędkości (112/109S). Największe rozmiary, 255/50 R20 105H oraz 8.0J x 20 ograniczają ładowność do 925 kg. Dodajmy, że moment dokręcania śrub zawsze wynosi 120-140 Nm.
A co z ciśnieniem? W przypadku normalnego obciążenia wszędzie 234 kPa, co w cyfrowej (papierowej brak) instrukcji obsługi, w wielu miejscach, zostało matematycznie zaokrąglone w dół, do 2,3 bara. Gdy obciążenie wzrasta do maksymalnego, w przednich kołach nadal utrzymujemy 234 kPa (2,3 bara), różnice dotyczą tylnych - z resorami 310 kPa (3,1 bara), bez resorów 262 kPa (2,6 bara).
Ciśnienie należy kontrolować, gdy auto jest puste, a temperatura opon niska, ok. 20 stopni Celsjusza. Należy to czynić przed każdą dłuższą podróżą, innej częstotliwości SsangYong nie podaje. Ba, przed taką podróżą SsangYong na s.7-47 radzi zwiększyć ciśnienie o 4-5 psi, czyli mniej więcej 0,3 bara. Łańcuchy o grubości do 15 mm zakładamy na wszystkie koła, a gdy dysponujemy tylko jednym kompletem, to na tylne.
Automatyczna kalibracja…
…dotyczy systemu TPMS opartego na własnych czujnikach. Autorzy instrukcji obsługi zalecają używanie oryginalnych obręczy wyposażonych w moduły TPMS. Nowe pozycje opon są automatycznie wykrywane przez TPMS. Wystarczy podróżować z prędkością ponad 20 km/h, zazwyczaj po pięciu minutach moduły się zerują. I nie należy przejmować się, że na początku jazdy na wyświetlaczu w zestawie wskaźników będą pojawiały się po dwie kreski przy kołach zamiast konkretnych wartości. Tak samo gdy wyskoczą stare odczyty albo zapali się lampka ostrzegawcza o zbyt niskim ciśnieniu - na górze zestawu wskaźników, w drugim rzędzie. To wszytko normalne objawy poprzedzające wyzerowanie się TPMS. Do obsługi rozbudowanego, pokładowego komputera służą przyciski na prawym ramieniu kierownicy. Grafika z ciśnieniami w kołach stanowi jedną z siedmiu pozycji ukrytych pod piktogramem przedstawiającym samochód z profilu.
Niedobry pomysł…
…to seryjny zestaw naprawczy. Prawdziwy samochód terenowy, a do takiego miana aspiruje Musso, zwłaszcza na atekach, powinien posiadać prawdziwe, pełnowymiarowe koło zapasowe. I takie w Musso Grand było, niestety obecnie SsangYong daje zestaw naprawczy. Zestaw schowany w kabinie, trzeba położyć niedzielone oparcie kanapy. Jest to możliwe tylko z prawej strony, dzięki uchwytowi z boku tego oparcia. Kompresor i butelkę z środkiem uszczelniającym wetknięto w piankową wytłoczkę, tuż przy tylnej ścianie kabiny. Kompresor powinien pracować nie dłużej niż 10 min, pojemność butelki wynosi 620 ml.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Przegląd Oponiarski 2/208 (Luty 2023)
Dane techniczne prezentowanego samochodu |
|
Rodzaj nadwozia |
pikap, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy |
DMC/ładowność |
2990/790-900 kg |
Dług./szer./wys. |
5,405/1,950/1,840 m |
Rozstaw osi |
3,210 m |
Pojemność bagażnika |
1.262 l (do linii burt) |
Zalecane ogumienie |
255/60 R18 108H, w testowym egzemplarzu LT 255/60 R18 112/114S, zestaw naprawczy |
Silnik |
turbodiesel, 2.157 ccm, R4 16V, 181 KM przy 4000 obr./min i 400 Nm przy 1400-2800 obr./min |
Prędkość maksymalna |
178 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
brak danych |
Spalanie (cykl mieszany) |
8,1 l/100 km |
Cena |
151.990 zł netto (186.948 zł brutto, Quartz 4x4 po liftingu) |