Testy opon dla SUV w rozmiarze 225/50 R18

Całoroczne do SUV

Ogumienie całoroczne promowane jest na rynku jako dobre na każdą warunki pogodowe. Wiadomo jednak, że żadna opona nie może być doskonała w każdej sytuacji. Oznacza to, że producenci opon często muszą zdecydować, w których aspektach opona ma być lepsza, a w których słabsza.

W teście Auto Bild SUV z 2022 roku przetestowano jedenaście popularnych opon całorocznych w rozmiarze 225/50 R18, dołączając do nich oponę letnią i zimową jako opony referencyjne. Rozmiar 225/50 R18 jest skierowany do bardziej kompaktowych crossoverów SUV, a Auto Bild wykorzystał do testów BMW X2.

Uwzględnienie referencyjnych opon letnich i zimowych pozwoliło uzyskać interesujące dane, np. opona zimowa nie wypadła najlepiej we wszystkich testach na śniegu, a niektóre opony całoroczne wyprzedziły opony letnie na mokrej nawierzchni!

Na suchym

W jeździe na czas Bridgestone Weather Control A005 Evo spisał się świetnie. Okazał się najszybszą oponą i niemal dorównał oponie letniej! Średnia prędkość przejazdu to 110,7 km/h (110,8 km/h opona referencyjna)

Równe 110 km/h zanotował Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 SUV , a na trzecim miejscu znalazła się opona Pirelli Cinturato All Season ze stratą jednej dziesiątej km/h do Goodyeara.

W hamowaniu ze 100 km/h najlepiej poradził sobie Michelin CrossClimate SUV, który potrzebował 35,6 m na zatrzymanie testowego BMW. Drugi był Maxxis Premitra All Season z rezultatem 36,7 m. Trzecie miejsce przypadło Pirelli - 36,8 m.

Na mokrym

W hamowaniu na mokrej nawierzchni najkrótszą drogę miał Michelin - 43,4 m. Vredestein Quatrac Pro zatrzymał się po 43,8 m, a Continental AllSeasonContact potrzebował 43,9 m. Aż cztery opony wielosezonowe były gorsze niż referencyjna opona zimowa. Ostatni Goodride All Season Elite potrzebował blisko 60 m na zatrzymanie.

W jeździe na czas na torze najwyższą średnią prędkość 84,3 km/h uzyskał Goodyear Vector 4Season. Drugi Continental był gorszy o zaledwie 0,1 km/h. Trzeci był Falken EuroAllSeason AS2, który uzyskał średnią 84,1 km/h.

Co ciekawe, trzy pierwsze opony wyprzedziły referencyjną oponę letnią. A niespodziewanie świetne wyniki zanotowała opona zimowa, która uplasowała się w środku stawki między Hankookiem Kinergy 4S 2 X a Michelinem. Szkoda, że testujący nie ujawnili ich nazw.

W teście odporności na aquaplaning wzdłużny najlepiej poradził sobie Michelin, który zapewnił stabilność do prędkości 85,1 km/h. Pirelli, osiągnęło 82,8 km/h, zajmując drugie miejsce. Trzeci był Hankook z wynikiem 82,5 km/h.

Na śniegu

W hamowaniu na śniegu z 50 km/h limit wyznaczyła opona zimowa - 23,1 m. Najlepszymi całorocznymi oponami były Goodyear na spółkę z Hankookiem - 25,1 m. Kolejne były modele marek Continental  i Pirelli z takim samym wynikiem - 25,3 m. Na trzecim miejscu uplasowały się Vredestein i Bridgestone, które zatrzymały się po 25,7 m.

W jeździe na czas na plus wyróżniał się Continental, który był dosyć blisko zimówki. Jego średnia prędkość wyniosła 57,2 km/h. Nieznacznie słabiej pojechał Goodyear - 56,4 km/h. Na trzecim miejscu uplasował się Michelin - 56,3 km/h.

Podsumowanie

Pierwsze miejsce na podium zajął Michelin CrossClimate Suv, który w czterech konkurencjach zajął pierwsze miejsce, tj. w hamowaniu na mokrym, suchym, odporności na aquaplaning oraz w poziomie generowanego hałasu. 

Drugie miejsce przypadło Hankook Kinergy 4S 2 X, który - jak podkreślili testujący - jest bardzo dobrze zbalansowaną oponą, z przewagą w warunkach zimowych.

Trzecie miejsce zajął Continental AllSeasonContact, który jest świetny na śniegu i równie dobry na mokrej nawierzchni. To dobrze zbalansowana opona.

Szymon Kruk, fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 2/208 (Luty 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń