2023-02-16

Guma z brzozowej kory

Guma odnawialna wykonana z resztek kory brzozowej zwyciężyła w konkursie „Fast Race, Big Change” firmy Nokian Tyres, w ramach którego producent poszukiwał innowacyjnych rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju opon. Do konkursu wpłynęło prawie 50 zgłoszeń z 18 różnych krajów, a finał odbył się w ośrodku testowania opon zimowych w Laponii.

W zeszłym roku firma Nokian Tyres rozpoczęła wyzwanie dotyczące innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju opon pod hasłem „Fast Race, Big Change”, a jego celem było znalezienie nowych rozwiązań pozwalających na uzyskanie opon opracowanych w bardziej zrównoważony sposób. Konkurs był otwarty dla wszystkich przedsiębiorstw, studentów i naukowców. Firma otrzymała prawie 50 zgłoszeń z 18 różnych krajów, spośród których zespół ekspertów Nokian Tyres wybrał czterech finalistów.

Finałowa impreza odbyła się w Białym Piekle - legendarnym centrum testowym Nokian Tyres, znajdującym się w fińskiej Laponii. Zwycięską innowację poddano testom wraz z trzema pozostałymi finalistami w sesji prezentacji pomysłów z pędzącego pojazdu elektrycznego. Uczestników ograniczał czas, jaki zajmowało przejechanie jednego okrążenia po oblodzonym torze do testowania opon. Pokazy były transmitowane na żywo do panelu sędziowskiego, z którym finaliści spotkali się po swoich szybkich prezentacjach w samochodzie.

Zwycięża guma odnawialna z resztek kory brzozowej

Po wnikliwej analizie ekspercki panel sędziów wyłonił zwycięzcę - innowacyjne rozwiązanie szwedzkiej firmy Reselo. Guma odnawialna firmy Reselo wykorzystuje korę brzozową pochodzącą z pozostałości wygenerowanych przez światowy przemysł celulozowy i papierniczy oraz producentów sklejek. Według firmy w jednym młynie powstaje średnio 100 tys. ton resztek kory brzozowej rocznie, a przemysł leśny w samej Finlandii i Szwecji produkuje wystarczająco dużo surowca, aby mogło powstać 200 mln ton unikalnej gumy Reselo. Koncepcja biorafinerii, wykorzystywana przez Reselo, ma również na celu zminimalizowanie wpływu tego materiału na środowisko.

- Byliśmy naprawdę pod wrażeniem możliwości i wszechstronności tego materiału. Ważne było dla nas również to, że ten materiał był produkowany z bocznego strumienia innych branż. Firma i sam zespół są bardzo zaangażowani w swoją pracę. Chcemy być częścią ich historii sukcesu i wierzymy, że pomysł Reselo będzie jednym z kroków w kierunku naszego własnego celu, jakim jest wykorzystywanie w naszych oponach 50 proc. surowców ze źródeł odnawialnych lub pochodzących z recyklingu do 2030 roku - mówi Teemu Soini, dyrektor innowacji i rozwoju w Nokian Tyres.

Jako zwycięzca projektu „Fast Race, Big Change” firma Reselo otrzymała nagrodę pieniężną oraz możliwość nawiązania współpracy biznesowej lub rozwojowej z Nokian Tyres. 

- Jestem mile zaskoczony i zadowolony, że wygraliśmy. Współpraca z Nokian Tyres będzie dla nas fantastyczną okazją. Jest to potwierdzenie dla naszej inwencji i samego materiału. Nasza wspólna podróż dopiero się zaczyna, ale pierwsze wyniki są obiecujące. Mamy nadzieję, że nasza odnawialna guma pewnego dnia będzie mogła stać się częścią opony Nokian Tyres - mówi Henrik Otendal, dyrektor generalny i jeden z założycieli Reselo. 

Oprócz Reselo w finale znalazły się firmy Microwave solutions GmbH ze Szwajcarii, Universal Matter Inc. z Kanady oraz ekspert od modelowania symulacyjnego z Włoch.

Bardziej zrównoważona jazda bez kompromisów

Nokian Tyres chce pokazać, że jest liderem zrównoważonego rozwoju w branży oponiarskiej. Firma ma ambitne cele w zakresie zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, jak również zwiększenia udziału surowców odnawialnych lub pochodzących z recyklingu, jednak bez żadnych kompromisów w zakresie utrzymania bezpieczeństwa.

- Ogłosiliśmy ten konkurs, ponieważ chcemy pozostać na czele branży opon produkowanych w sposób zrównoważony, a do tego potrzebujemy nowych innowacyjnych partnerów, którzy przyłączą się do naszych poszukiwań. Jesteśmy naprawdę zadowoleni z wyniku. Otrzymaliśmy wiele wysokiej jakości zgłoszeń i wybór czterech finalistów był już wymagającym zadaniem. Na szczęście podczas finałów korzystaliśmy z pomocy szanowanych i uznanych zewnętrznych członków jury, którzy wspierali nasze decyzje swoim cennym wkładem. Jesteśmy przekonani, że podjęliśmy właściwą decyzję, stawiając na Reselo, i jestem pewien, że w przyszłości zrobimy razem wspaniałe rzeczy - powiedział Teemu Soini.

Członkami jury byli: Anke Blume , kierownik Katedry Technologii i Inżynierii Elastomerów z Universite Twente, Sven Thiele , starszy dyrektor badań i rozwoju, rozwój procesów i produktów z Synthos, oraz Christer Steinsson, dyrektor - Globalna obsługa klienta - Volvo Cars. Przedstawicielami Nokian Tyres w jury byli: Teemu Soini - dyrektor innowacji i rozwoju, Teppo Huovila - wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju i jakości, Päivi Antola - starszy wiceprezes ds. komunikacji, relacji z inwestorami i marki oraz Anne Ojala - starszy menedżer ds. rozwoju materiałów.

                                                                                   Źródło i fot.: Nokian Tyres

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń