2023-02-09

Rodzaje mieszanek ciernych

Oczekiwania kierowców w zakresie hamowania w zależności od mocy pojazdu, jego wieku czy miejsca eksploatacji mogą się znacząco różnić, dlatego nie ma uniwersalnych rozwiązań sprawdzających się na całym świecie. Każdy produkt cierny marki Textar został opracowany dla konkretnego pojazdu i przeznaczenia.

Należąca do firmy TMD Friction marka Textar oferuje jeden z najbogatszych asortymentów części układu hamulcowego do aktualnie produkowanych pojazdów. Marco Loth, wiceprezes TMD Friction ds. niezależnego rynku części zamiennych i dyrektor handlowy na regiony Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji i Pacyfiku, zwraca uwagę, że związane z hamulcami potrzeby użytkowników samochodów z różnych regionów świata mocno się między sobą różnią:

- Na przykład w USA lub Azji wymagania dotyczące klocków hamulcowych są zupełnie inne niż w Europie. Kierowcy europejscy, którzy mogą rozwijać swoimi autami znacznie wyższe prędkości, chcą móc gwałtownie zwolnić na autostradzie ze 100 km/h do 0 na odcinku 30 metrów. Decydujące znaczenie mają tu więc osiągi i droga hamowania i to one są dla nich ważne. W innych regionach świata jeździ się inaczej. W Azji wolniej, z powodu większego tłoku na ulicach. W USA kierowców ograniczają surowe przepisy dotyczące prędkości. W takiej sytuacji komfort hamowania odgrywa znacznie większą rolę niż wydajność. Hamulce nie mogą hałasować, a felgi aluminiowe muszą pozostać czyste. Dlatego nie ma globalnych, uniwersalnych rozwiązań sprawdzających się na każdym rynku.

43 składniki mieszanki ciernej

Oprócz preferencji regionalnych, istotne jest spełnianie wymagań związanych z modelem samochodu. Sportowe auta z silnikami o wysokiej mocy potrzebują rozwiązań całkowicie innych niż ekonomiczne samochody miejskie czy pojazdy elektryczne.

Z tych powodów każdy produkt cierny marki Textar został precyzyjnie opracowany do konkretnego pojazdu, układu hamulcowego i przeznaczenia. W ciągu ostatnich 30 lat specjaliści TMD Friction stworzyli około 50 tys. unikalnych mieszanek ciernych, korzystając z 787 różnych surowców. W skład tych najbardziej zaawansowanych mieszanek ciernych wchodzą nawet 43 różne surowce. Są to rozwiązania o niskiej zawartości stali (Low-steel), które zapewniają niezawodne hamowanie nawet przy wysokich prędkościach, jak i organiczne mieszanki NAO (non-asbestos organic).

Kompromis między komfortem a skutecznością

Opracowane z myślą o rynku azjatyckim i amerykańskim materiały NAO, czyli materiały organiczne nie zawierające azbestu, zapewniają największą moc hamowania w połączeniu
z wysokim komfortem użytkowania. Wykonane z nich klocki mało pylą i nie hałasują. Dodatkowo ich zaletą jest długa żywotność zarówno klocków, jak i tarcz. W zależności od zastosowania materiały te mają współczynnik tarcia między 0,25 a 0,5. Mieszanki NAO zawsze spełniają europejskie normy prawne. Są jednak drogie, a podczas hamowania przy wysokiej prędkości lub przy dużym obciążeniu mogą wystąpić problemy z integralnością materiału.

Materiały Low-steel składają się z substancji organicznych połączonych z metalem. Zwykle jest to stal, stanowiąca od 10 do 30 proc. zawartości mieszanki. Klocki wykonane z takich materiałów są odporne na fading (zanikanie siły tarcia wskutek znacznego wzrostu temperatury elementów ciernych) i zapewniają lepszą skuteczność hamowania po rozgrzaniu, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Charakteryzują się też dobrym wyczuciem pod pedałem hamulca, doskonałą zdolnością do czyszczenia korozji oraz optymalną ceną. Ich współczynnik tarcia wynosi od 0,35 do 0,5. Jednocześnie mają negatywną tendencję do tworzenia pyłu hamulcowego i skrzypienia. Głównym rynkiem zbytu materiałów z tej grupy jest Europa.

Skrupulatne testy rozwiązań Textar

Wszystkie produkty firmy TMD Friction wytwarzane są na wysokiej klasy liniach produkcyjnych zgodnie z najsurowszymi normami technicznymi. Rozwiązania oferowane przez Textar zostały dokładnie przetestowane, aby spełniały najwyższe wymagania jakościowe.

- Współpraca z TMD Friction oznacza dostęp do kompleksowej oferty z odpowiednimi rozwiązaniami dla obecnych i przyszłych oczekiwań klientów. To gwarancja maksymalnej kontroli i precyzji podczas hamowania, a także optymalne wyniki pod względem emisji
i hałasu. Oprócz samych produktów, oferujemy też wsparcie, które obejmuje m.in. szkolenia techniczne. Textar, jak wszystkie marki TMD Friction, korzysta z wieloletniego doświadczenia wynikającego ze współpracy z producentami pojazdów, dla których opracowujemy odpowiednie rozwiązania cierne zgodnie z określonymi wymaganiami
- podkreśla Marco Loth.

Źródło i fot.: TMD Friction

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń