Nie tylko check engine

Kontrolki znajdujące się na desce rozdzielczej samochodu mogą pełnić funkcje ostrzegawcze, informacyjne i alarmujące. W przypadku większości z nich wiadomo, co należy zrobić gdy się zaświecą, jednak zdarzają się również mniej typowe. Czy za każdym razem zapalająca się kontrolka oznacza powód do niepokoju? Na pytanie odpowiadają specjaliści Q Service Castrol.

Samochody w trakcie swojej pracy dokonują autodiagnostyki, a w momencie, w którym komputer wykryje nieprawidłowość w pojeździe, może o tym poinformować kierowcę właśnie za pomocą kontrolek. W jaki sposób odczytywać komunikaty i sygnały jakie zgłasza nam samochód?

Po pierwsze - kolory

Jedną z najważniejszych rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, są kolory zapalających się lampek. Kontrolki czerwone pełnią funkcję ostrzegawczą. Sygnalizują o występującej w pojeździe awarii, która zazwyczaj dyskwalifikuje samochód z dalszej jazdy. Kontrolki pomarańczowe bądź żółte mają charakter informacyjno-ostrzegawczy. Informują o uruchomieniu lub dezaktywacji funkcji w pojeździe (np. wyłączeniu ESP). Mogą też wskazywać na usterkę, która wymaga dokładniejszej i pogłębionej diagnostyki (jak np. kontrolka niskiego ciśnienia powietrza w kołach). Kontrolki zielone pełnią rolę informacyjną i powiadamiają kierowcę o włączeniu danej funkcji w pojeździe. W nowszych pojazdach producenci stosują lampki w kolorze niebieskim.

Które mogą zwiastować najpoważniejsze problemy?

Jedną z najistotniejszych i sprawiającą kierowcom najwięcej problemów jest kontrolka check engine, która sugeruje nieprawidłowości w funkcjonowaniu silnika. Sygnalizuje błędy obecne bądź zapisane w pamięci komputera samochodu. W układ samodiagnozujący wyposażone są wszystkie modele homologowane na rynku europejskim od 2001 roku. System na bieżąco monitoruje pracę układu napędowego i przesyła zebrane informacje do komputera, a wszelkie nieprawidłowości pojawiają się na desce rozdzielczej kontrolki silnika. Pomimo tego, iż kontrolka sama w sobie brzmi groźnie, nie musi oznaczać problemów. Należy zwrócić na nią uwagę przede wszystkim wtedy, gdy zapala się na czerwono. W takiej sytuacji kierowca powinien natychmiast zatrzymać pojazd. Gdy lampka świeci się na pomarańczowo bądź żółto, wtedy sugerowana jest wizyta w warsztacie samochodowym w celu diagnostyki pojazdu.

Wśród usterek, jakie system samodiagnozujący może wskazywać za pomocą kontrolki check engine są: zaśniedziałe styki, wypadnięcie zapłonu, zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej podczas rozruchu, przedostająca się do instalacji wilgoć, czy nieprawidłowe wartości zmierzone przez czujniki. Nie są to jednak na tyle niebezpieczne awarie, które wykluczałyby samochód z dalszej jazdy. Jeśli jednak kontrolka świeci się przez dłuższy czas, a po ponownym uruchomieniu silnika nie gaśnie, należy odwiedzić warsztat w celu weryfikacji problemu.

Wśród groźniejszych usterek można wyróżnić: uszkodzenie jednej z cewek zapłonowych, awaria sondy lambda, usterka układu wtryskowego, defekt filtra cząstek stałych, uszkodzenie katalizatora, czy niesprawność zaworu recyrkulacji spalin EGR. Niezwłoczna wizyta w warsztacie będzie konieczna w przypadku, gdy po zapaleniu kontrolki check engine, silnik przejdzie w tryb awaryjny.

Inną kontrolką, którą wymaga bacznej obserwacji, jest ikona ciśnienia oleju. Wskazuje ona na nieprawidłowe rozprowadzanie oleju po silniku, jego niski poziom, słabe ciśnienie lub ewentualnie inny problem związany z układem smarowania. W takiej sytuacji konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pojazdu. Jeśli kierowca zignoruje komunikat, może doprowadzić do zatarcia silnika, a nawet całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej.

Kolejnym symbolem, który powinien zaniepokoić kierowcę, jest czerwona kontrolka z wykrzyknikiem w trójkącie, funkcjonująca pod nazwą “sygnalizator ogólny”. Jeśli się zaświeci bądź zacznie migać, może to oznaczać różne problemy, m.in. awarię czujnika deszczu, czujników parkowania, świateł zewnętrznych bądź systemu monitoringu ciśnienia w oponach. Przyczynę zapalenia się lampki może w takiej sytuacji rozwikłać jedynie mechanik w warsztacie.

Źródło: Q Service Castrol

Fot.: Sigmund, Unsplash

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń