Test opon w rozmiarze 235/35 R19

Duże całoroczne

Jak dobre są dużych rozmiarów opony wielosezonowe w sportowych autach? Zbadali to dziennikarze magazynu Sport Auto. Żurnaliści przetestowali sześć najlepszych - ich zdaniem - opon całorocznych dołączając do testu, dla pełnego oglądu, letnią oponę Bridgestone Potenza Sport UUHP oraz zimową Bridgestone Blizzak LM005.

Na suchym

Oczywiście opona letnia wygrała testy na suchej nawierzchni, co nie jest zaskoczeniem. Ale patrząc wyłącznie na opony wielosezonowe, to najkrótszą drogę hamowania ze 100 km/h miał Michelin CrossClimate 2  (38,2 m), drugi był Bridgestone Weather Control A005 (40 m), trzecie miejsce zajął Toyo Celsius AS2 (40,9 m).

W „czasówce” również najlepiej spisał się Michelin, uzyskując średnią przejazdu 122,9 km/h. O jedną dziesiąta km/h wolniej pojechał Bridgestone. Na trzeciej lokacie (122,7 km/h) uplasował się Vredestein Quatrac Pro

Na mokrym

Testy przeprowadzono w temperaturze 8°C i należy pamiętać, że opona letnia Potenza Sport UUHP jest jedną z opon UUHP, która potrzebuje wyższej temperatury, żeby pokazać swoje najlepsze właściwości, dlatego też w hamowaniu uplasowała się w połowie stawki. Natomiast zimowy Bridgestone spisał się świetnie, zajmując drugie miejsce zarówno w hamowaniu, jak i jeździe na czas. 

Spośród opon całorocznych w teście hamowania z 80 km/h pełną dominację pokazał Vredestein z wynikiem 30,1 m. Za nim był Bridgestone (32,9 m), trzecie miejsce zajął Goodyear Vector 4Seasons (33,5 m).

W próbie czasowej najwyższą średnią prędkość - 75,4 kmh - miał Vredestein, 73,1 km/h uzyskał Goodyear, 72,1 km/h - Continental AllSeasonContact

W odporności na aquaplaning z bardzo dobrej strony zaprezentowała się  opona Toyo, która umożliwiła stabilną jazdę przy 75,6 km/h. Na drugim miejscu z prędkością 72,4 km/h uplasował się Continental, a trzeci był Michelin - 71,4 km/h.

Na śniegu

Tutaj nie było zaskoczenia, bo w każdej konkurencji najlepsza była opona zimowa, a najsłabsza letnia. Trzeba w tym miejscu pochwalić Michelina, który był niesamowicie blisko wyników opony zimowej. W hamowaniu z 50 km/h CrossClimate 2 uzyskał wynik - 26,3 m (zaledwie o 0,2 m gorzej niż opona zimowa). Drugi był Continental - 28,8 m, a trzeci Goodyear - 28,9 m.

W slalomie po zaśnieżonym torze najwyższą średnią prędkość uzyskał Michelin - 47,7km/h, Continental - 46,2, Toyo - 45,2.

Podsumowanie

W całym teście wygrał Michelin CrossClimate 2. Zdaniem testujących, jest to opona bardzo dobra na śniegu z dużą przyczepnością i stosunkowo szerokim zakresem granicznym jak na all-season. Ma bardzo krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni. W jeździe po torze jest responsywna, cechuje się wysoką przyczepnością.

Minusem jest nieco dłuższa droga hamowania na mokrej nawierzchni i podsterowność na mokrych zakrętach.

Drugie miejsce zajął Vredestein Quatrac Pro. Ma umiarkowaną przyczepność na śniegu, ale doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni z bardzo precyzyjnym i pewnym prowadzeniem. To opona bardzo cicha na zewnątrz i wewnątrz - komfortowa.

Z minusów można wymienić nieco dłuższą drogę hamowania na śniegu, wrażliwość na zmiany obciążenia podczas pokonywania zakrętów oraz wysokie opory toczenia.

Trzecie miejsce przypadło Continentalowi AllSeasonContact. Opona cechuje się bardzo dobrą trakcją i łatwym do kontrolowania zachowaniem podczas jazdy na śniegu. Jest dość odporna na aquaplaning, ma dobry poziom przyczepności oraz bezpiecznie prowadzi się na suchej nawierzchni.

Minusem jest dłuższa droga hamowania na mokrej oraz suchej nawierzchni oraz to, że opona jest głośna.

Tekst: Szymon Kruk, fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 1/207 (Styczeń 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń