Paleta opon do aut napędzanych prądem coraz szersza

Specjalnie do elektryków

W niniejszym artykule odwołam się do tematu podjętego przez redaktora Jacka Dobkowskiego (str. 24) - czyli opon wyłącznie do aut elektrycznych. Próbując przygotować tegoroczne zestawienie opon do aut elektrycznych, musiałem zastanowić się nad ich klasyfikacją. Problem może być trudniejszy niż się wydaje, bo opon przeznaczonych wyłącznie do aut zasilanych prądem jest niewiele.

Producenci podają wprawdzie, że dany model wybierany jest przez producentów aut do ich elektrycznych modeli. Często bowiem przeprojektowują go tak, aby mógł sprostać ich wymogom. Jednak sama nazwa zostaje - są to opony, które doskonale znamy z modeli aut z napędem spalinowym. Klasyfikacja jest tu zatem utrudniona.

Kilka opon stworzonych z myślą o elektrykach udało się jednak znaleźć. Zacznijmy od Bridgestone i jego modelu do autobusów elektrycznych.

Bridgestone R192E to nowa, wielopozycyjna opony radialna, zaprojektowana specjalnie z myślą o autobusach elektrycznych. Wraz z szybkim rozwojem elektrycznych pojazdów użytkowych, model ten oferuje bardzo niski opór toczenia i wysoką nośność, zwiększając dzienny zasięg i maksymalizując pracę pojazdu na jednym ładowaniu, pozostając jednocześnie kompatybilny ze wszystkimi typami autobusów.

- Autobusy elektryczne odegrają kluczową rolę w eliminacji emisji spalin w centrach miast i zatorów drogowych, dlatego z dumą przedstawiamy pierwszą oponę użytkową Bridgestone stworzoną z myślą o autobusach elektrycznych - powiedział Chris Ripani z Bridgestone America

Continental od ponad dziesięciu lat pracuje nad oponami, które mogą zwiększyć wydajność pojazdów elektrycznych. W 2012 r. firma wprowadziła na rynek oponę Conti.eContact, która została zaprojektowana z myślą o pojazdach wyłącznie elektrycznych. W kolejnych latach koncern rozwinął znaczną część swojej oferty produktów, tak aby spełniały one wymagania pojazdów elektrycznych i hybrydowych, a jednocześnie były w stanie trwale zmniejszyć emisję spalin.

Z modeli do aut elektrycznych możemy jeszcze wspomnieć o modelu CrossContact Extreme E - to letnia opona przeznaczona do aut osobowych i SUV-ów, wykorzystywana w serii wyścigów aut elektrycznych Extreme-E. Zawodnicy ścigają się na dużym terenie po szutrowej trasie w bezpośredniej rywalizacji.

Producent podaje, że dużym zainteresowaniem i częstym wyborem do aut elektrycznych cieszą się dobrze nam znane modele EcoContact 6 oraz PremiumContact 6.

Michelin Pilot Sport EV to pierwsza opona marki Michelin zaprojektowana z myślą o pojazdach elektrycznych i samochodach typu „Plug-in”. Model korzysta bezpośrednio z postępów, jakie Michelin osiągnął w ciągu sześciu sezonów w Formule E i jest wyposażona w technologię ElectricGrip CompoundTM, w której twarda mieszanka w centralnej części bieżnika zapewnia przyczepność wymaganą do radzenia sobie z wysokim momentem obrotowym elektrycznych samochodów sportowych. Ściany boczne najnowszej opony z rodziny  Pilot Sport mają ten sam wzór i wykończenie, co opona Michelin Formuły E.

Firma Pirelli w 2019 roku wprowadziła swoją linię opon zaprojektowanych specjalnie do pojazdów EV, zwanych Pirelli Elect. I trzeba przyznać, że sukcesywnie gama opon jest rozszerzana o kolejne modele przeznaczone do aut elektrycznych. Docelowo Elect będzie dostępny we wszystkich rodzinach produktów Pirelli, w tym P Zero, Cinturato i Scorpion. W marcu 2022 firma wypuściła na rynek amerykański oponę P Zero All Season Plus Elect. Do jazdy zimą Pirelli oferuje również wersje Elect opon P Zero Winter, a także opony Winter Sottozero 3 i Scorpion Winter.

Szymon Kruk, fot.Producenci

Przegląd Oponiarski 1/207 (Styczeń 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń