Opony zimowe do osobowych elektryków

Wszystko przed nami

Tyle mówi się i pisze o elektromobilności, a tymczasem brakuje modeli opon skonstruowanych specjalnie do aut na prąd z baterii. Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego przez Apollo Tyres - wielu klientów nie wie nawet o możliwości zakupu ogumienia opracowanego do elektryków. O tym jakie parametry powinny mieć zimowe opony do pojazdów EV i na co zwrócić uwagę przy ich wyborze, użytkownicy samochodów elektrycznych mogą dowiedzieć się z oferty Hankooka i Bridgestone’a.

Jak przypomina Patrycja Markiewicz, specjalista marketingu z Hankook Tire Polska, jej marka oferuje zimowe iON Winter dedykowane do samochodów elektrycznych aż w 41 rozmiarach. Ceny takich opon są wyższe o ok. 15-20 proc. od „zwykłych” zimowych. Kluczowe parametry w przypadku zimówek do elektryków to: nośność z racji wagi samochodów, opory toczenia (od nich zależy zasięg auta), głośność. Przebiegi opon zimowych dedykowanych do samochodów elektrycznych są porównywalne do konwencjonalnych opon zimowych użytkowanych w autach spalinowych, ale tu kluczową sprawą jest indywidualny styl jazdy kierowcy.

Hankook ma zimowe i letnie opony do aut elektrycznych

Wykorzystać osiągi

Model iON Winter był prezentowany przez Hankooka na Fleet Electric Day w Słomczynie pod Warszawą, pisaliśmy o tej imprezie w numerze 10/2022. W uzupełnieniu tamtych informacji zaznaczmy, że iON Winter pozwalają w pełni wykorzystać osiągi elektrycznego pojazdu. Z wielu rozwiązań warto wspomnieć np. o kącie ustawienia lameli w wersjach dla SUV-ów, dzięki któremu poprawiono hamowanie i przyczepność na śniegu. Technologia specjalnego kształtu profilu iON Winter zwiększa sztywność bocznej ścianki o 7 proc., co przekłada się na lepsze prowadzenie elektryka. Bardziej aerodynamiczny, niż w typowej zimówce, profil barku i ściany bocznej zmniejsza opory powietrza oraz toczenia, a także hałas. A zoptymalizowany proces wulkanizacji w niższej temperaturze pomaga zachować jednorodną strukturę opony.

Do różnych silników

Eksperci Bridgestone wskazują na kilka istotnych elementów, o których powinni pamiętać nasi klienci nabywający gumy do elektryków. Są to m.in. kwestie związane z wyższą wagą samochodów wyposażonych w akumulatory, moment obrotowy, który przekłada całą energię od razu na koła samochodu czy wreszcie homologowany przez producenta rozmiar opony, ze szczególnym uwzględnieniem indeksu nośności i prędkości. Bardzo ważną kwestią jest współczynnik oporów toczenia opony - im niższy, tym dłuższa będzie żywotność opony.

W ofercie Bridgestone flagową zimową do samochodów osobowych jest Blizzak LM005, przystosowany do wykorzystania w elektrykach ze względu na szeroką paletę rozmiarów, ale nie opracowany z myślą o elektrykach. Blizzak LM005 ponadto charakteryzuje się niskimi oporami toczenia. Od wprowadzenia na rynek w 2019 te zimówki wygrały 17 testów branżowych, co niewątpliwie świadczy o ich klasie.

Nie wiedzą

Mała liczba propozycji specjalnych zimówek do elektryków zdaje się współgrać z niewiedzą wśród użytkowników tychże automobili. Firma Apollo Tyres przeprowadziła na ten temat badania w sześciu państwach zachodniej Europy (Francja, Niemcy, Włochy, Niderlandy, Hiszpania, Wielka Brytania), niewątpliwie bardziej zaawansowanych w elektromobilności niż Polska. W ankiecie wzięło udział 6 tys. osób. Okazało się, że tylko 29 proc. kierowców wie, że można kupić opony zoptymalizowane pod kątem pojazdów elektrycznych. Świadomość ta jest znacznie wyższa (49 proc.) wśród osób prowadzących na co dzień pojazdy elektryczne, ale i tak to tylko niecała połowa tej grupy.

Trzeba jednak zauważyć, że termin „opony zoptymalizowane pod kątem pojazdów elektrycznych” Apollo rozumie raczej szeroko. W tej samej informacji prasowej zapowiada wprowadzenie… całorocznej opony Vredestein do elektryków.

Tekst i zdjęcie: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 1/207 (Styczeń 2023)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń