2023-01-12

Coraz więcej automatów

Prowadzona przez AURES Holdings sieć salonów samochodowych AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama osiągnęła w ubiegłym roku najlepszy wynik sprzedaży w swojej historii. Grupa sprzedała łącznie 89,1 tys. używanych samochodów w krajach, w których prowadzi działalność.

- Cieszę się, że mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej i braku używanych samochodów na rynku w całej Europie Środkowej, ponownie udało nam się sprzedać więcej aut niż rok wcześniej. Ogólny wynik 89,1 tys. samochodów sprzedanych w czterech krajach uważam za bardzo dobry, biorąc pod uwagę trudne warunki panujące na rynku. Podziękowania należą się zarówno naszym pracownikom, jak i naszym klientom, którzy pozostali nam lojalni w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy i ostatnich 30 lat - powiedziała Karolína Topolová, prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama.

Najlepiej sprzedającą się marką w polskiej sieci salonów samochodowych był tradycyjnie Opel z wynikiem 11,4 proc., Škoda w ostatnich latach nieco traci na popularności, jednak mimo to utrzymuje prymat w Czechach i na Słowacji.

- Fakt, że udział najpopularniejszej marki w sprzedaży ogółem spada w ciągu ostatnich dziesięciu lat, jest częścią naturalnego rozwoju rynków. Z drugiej strony Volkswagen, którego w Polsce sprzedajemy tylko 7 proc., we wszystkich trzech krajach mocno się umocnił, podobnie jak tańsze marki azjatyckie. Jednak dla Polaków Opel zawsze pozostanie faworytem, podobnie jak Škoda dla Czechów i Słowaków - dodała Karolina Topolová.

Pierwsze miejsce wśród modeli zajął Opel Astra z pięcioprocentowym udziałem w sprzedaży ogółem. W Polsce popyt na samochody marki Škoda, które są absolutnym fenomenem wśród sąsiadujących Czechów i Słowaków, z roku na rok znacząco rośnie. Dlatego też modele Škoda Octavia i Fabia zajmują pierwsze miejsca w obu krajach.

TOP 10 najlepiej sprzedających się samochodów w sieci AAA AUTO i Mototechna w 2022 roku

W Polsce hatchbacki zawsze należały do najlepiej sprzedających się modeli samochodów, jednak w ostatnim roku ich spadająca popularność ponownie się wzmocniła.

- Podczas gdy w czasie pandemii kupujący szukali przestronnych samochodów, a wraz z nadejściem wojny w Ukrainie i rosnącymi cenami paliw wręcz przeciwnie, musieli zdecydować, w jaki sposób zaoszczędzić pieniądze. Dlatego też niektórzy klienci zaczęli kupować drugi lub trzeci samochód dla rodziny, mały i ekonomiczny. Były to często samochody starsze, z niższymi kosztami zakupu, które opłacają się, gdy rosną ceny energii i innych usług, takich jak ubezpieczenia czy zakup na kredyt. W naszej sieci centrów samochodowych zainteresowanie kupnem auta na raty wzrosło we wszystkich krajach. Najwięcej na Słowacji, gdzie stanowią 41 proc. sprzedaży. To najwięcej od kilku lat - zaznaczyła Karolina Topolová.

Hatchbacki stanowią 36 proc. popytu w Polsce. Już drugi rok umacniają się jednak SUV-y, które w zeszłym roku stanowiły 22 proc. Kombi są na trzecim miejscu z 17 proc. udziałem. Również na Słowacji pierwsze miejsce zajmują hatchbacki (31 proc.), następnie kombi (25 proc.) i SUV-y (23 proc.). W Czechach hatchbacki mają 27 proc. udziału, kombi 26 proc., a SUV-y 24 proc.

Jeśli spojrzymy na sprzedaż z punktu widzenia paliwa, ponad 71 proc. klientów AAA AUTO w Polsce kupiło samochód benzynowy. - Czy to w Polsce, czy w sąsiednich Czechach i Słowacji, popularność aut benzynowych znacząco wzrosła, a sprzedaż tych samochodów jest najwyższa w historii całej grupy w jej 30-letniej historii. W Polsce auta benzynowe są absolutnym hitem, na Słowacji auta te są pierwszymi od kilku lat z ponad połową udziału, a w Czechach stanowią pięćdziesiąt cztery procent sprzedaży. Zainteresowanie samochodami benzynowymi wzrosło wraz ze wzrostem cen paliw i jest uzupełnieniem zwiększonego popytu na nadwozia typu hatchback, dla których nadal jest to główny napęd - wyjaśniła Karolína Topolová. Choć zainteresowanie paliwami alternatywnymi również rośnie, to wciąż jest to niewielka część sprzedaży ogółem, dochodząca do 1 proc. AURES Holdings przygotowuje się jednak na wzrost zainteresowania tym segmentem w nadchodzących latach, dlatego włączyła go do swojej strategii ESG do 2030 roku.

Klienci co roku kupują lepiej wyposażone samochody. Przykładem może być skrzynia biegów, gdzie zainteresowanie automatami stale rośnie w ostatnich latach we wszystkich krajach, w których działa grupa. W Czechach w zeszłym roku samochód z automatyczną skrzynią biegów kupiło ponad 27 proc. klientów, na Słowacji tylko o jeden procent mniej, a w Polsce już ponad 18 proc. Rośnie również zainteresowanie samochodami z napędem na cztery koła, co wynika z większego udziału sprzedawanych SUV-ów. W Czechach ponad 17 proc. sprzedanych aut miało napęd 4x4, na Słowacji 16 proc., a w Polsce 10 proc. Spośród kolorów Czesi i Słowacy najczęściej wybierają srebrnoszary lub biały, a Polacy czarny i srebrnoszary.

Źródło i fot.: AAA AUTO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń