Do Polski zawitała atmosferyczna zima. Śnieg na jezdniach i silniejsze mrozy były przez kilka dni codziennością. W takich warunkach pogodowych warto mieć sprawny układ hamulcowy. Steinhof podpowiada, na co warto zwrócić uwagę podczas rutynowego przeglądu układu hamulcowego zimą.
Samochody są skomplikowanymi urządzeniami, które przystosowuje się do pracy w różnym środowisku. Niestety nawet najlepszy podzespół czasem wymaga serwisowania. W skrajnych warunkach pogodowych, podczas wysokich temperatur lub silnych mrozów, daje o sobie znać wiele awarii. Zdarza się, że pochodzą one wprost z układu hamulcowego.
Poziom płynu hamulcowego
Bardzo dużo uwagi poświęca się na poziom zużycia tarcz i klocków hamulcowych - rzadziej wspomina się o regularnej kontroli płynu hamulcowego. Od jego ilości zależy wydajność całego układu hamulcowego i nasze bezpieczeństwo. W związku z tym warto regularnie zaglądać pod maskę i sprawdzać, czy na pewno w zbiorniku znajduje się wystarczająca ilość płynu hamulcowego.
W sprawnym aucie poziom płynu hamulcowego obniża się wraz ze zużyciem klocków. Jest to normalne i nie należy go w żadnym razie dolewać, ponieważ po wymianie klocków na nowe i wciśnięciu tłoczków płynu będzie za dużo i wyleje się ze zbiorniczka. Jeśli poziom płynu jest poniżej wartości minimum, należy przed uzupełnieniem najpierw sprawdzić przyczynę ubytku (odszukać wyciek) a dopiero później ewentualnie uzupełnić braki.
Poza tym rekomenduje się wymianę płynu hamulcowego maksymalnie co dwa lata lub po przejechaniu 40 - 50 tys. km. Trzeba pamiętać o tym, że płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, przez co absorbuje on wodę z powietrza. Im jest jej więcej w tej substancji, tym gorsze są parametry całego układu hamulcowego.
Stan techniczny przewodów hamulcowych
Drugim bardzo ważnym elementem są przewody hamulcowe. W samochodach najczęściej spotyka się dwa rodzaje przewodów: pierwsze określa się, jako twarde przewody hamulcowe, które mogą być wykonane między innymi z miedzi lub stali. Ich żywotność najczęściej szacuje się na kilkanaście lat. Oczywiście wszystko jest zależne od warunków, w jakich na co dzień porusza się nasze auto.
Drugim rodzajem przewodów hamulcowych są przewody miękkie. Najczęściej wykonuje się je z elementów gumowych. W ich przypadku żywotność jest krótsza i mogą one wymagać zmiany nawet po kilku latach. Warto zainteresować się ich stanem technicznym po silniejszych przymrozkach, aby ocenić, czy wszystko w samochodzie pozostaje szczelne.
Sprawdź stan tarcz i klocków hamulcowych, jeśli…
Oczywiście najlepiej jest dokładnie sprawdzić stan techniczny tarcz i klocków hamulcowych w trakcie zmiany opon z letnich na zimowe. Zdarzają się jednak takie sytuacje, w których tego nie zrobiliśmy przez roztargnienie lub po prostu korzystanie z ogumienia wielosezonowego. Warto jednak spojrzeć na kondycję naszych hamulców. Jedna dodatkowa czynność pozwala uniknąć problemów ze znajdującymi się na granicy bezpiecznego zużycia tarcz hamulcowych lub okładzin klocka hamulcowego.
Źródło i fot.: Steinhof