Od 1 maja 2021 obowiązują w Europie nowe etykiety na oponach. Po zastosowanych zmianach są one czytelniejsze i przedstawiają więcej danych o ogumieniu dla ich użytkowników.
Oprócz takich informacji jak przyczepność na mokrej nawierzchni, efektywność paliwowa, czy głośność, w oponach wielosezonowych i zimowych mamy również śnieżynkę na tle trzech szczytów - symbol informujący o właściwościach opony w typowo zimowych warunkach.
Natomiast nordyckie opony zimowe zatwierdzone do użytku w ekstremalnie niskich temperaturach są również opatrzone specjalnym piktogramem, przedstawiającym lodowy stalagmit. Żeby opona miała ten znak, musi przejść specjalny test.
Opony te powinny być używane w ekstremalnie mroźnych warunkach zimowych. Zazwyczaj słabiej sprawdzają się na mokrej nawierzchni lub w mniej surowych warunkach zimowych, głównie ze względu na bardzo miękką mieszankę.
Nokian zaprezentował dwie opony, które przeszły rygorystyczne testy na oblodzonych nawierzchniach, zgodnie z normami ustanowionymi przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) i dodał symbol „przyczepności na lodzie” do ścian bocznych swoich opon Hakkapeliitta 10 i R5 do samochodów osobowych, SUV-ów i EV. Według producenta opon z Nokii w Finlandii, symbol ten może zacząć pojawiać się na oponach sprzedawanych w Ameryce Północnej i innych częściach świata już tej zimy.
Żeby otrzymać ten symbol, opony fińskiego producenta przeszły międzynarodowy test hamowania na lodzie przeprowadzony przez akredytowane niezależne laboratorium. Opony musiały osiągać wyniki o co najmniej 18 proc. lepsze niż standardowa opona referencyjna.
Nokian twierdzi, że symbol ten ma na celu podkreślenie w oczach konsumentów zdolności opon do hamowania na lodzie. Opony noszą również symbol trzech szczytów górskich (3PMS), co oznacza, że dobrze sprawdzają się w ekstremalnych warunkach zimowych.
Jak zaznaczyli przedstawiciele firmy opracowanie metod i standardów testowych dla tego symbolu zostało wypracowane wspólnie z testerami i innymi firmami oponiarskimi.
Steve Bourassa, dyrektor ds. produktów, powiedział, że symbol ten stanowi: - kolejny dowód na to, że nasze opony zimowe zapewniają legendarny spokój w najtrudniejszych warunkach zimowych. Jako wynalazca opony zimowej ciężko pracujemy, aby przewodzić na rynku w zakresie innowacji zimowych, dzięki czemu możemy nadal zapewniać kierowcom bezpieczeństwo.
Nowa Hakkapeliitta R5 to niekolcowana opona zimowa do samochodów osobowych, zaprojektowana tak, aby zapewnić bezkompromisową przyczepność i inteligentne właściwości jezdne. Nowa konstrukcja Double Block Grip zapewnia doskonałą przyczepność
i prowadzenie, natomiast najlepsze w swojej klasie osiągi na lodzie gwarantują unikalne kryształki Arctic Grip Crystals.
Natomiast kolcowana opona Hakkapeliitta 10, dla której jest to drugi sezon zimowy stanowi połączenie najnowocześniejszej technologii, rygorystycznych testów i innowacyjnych metod produkcji, aby zapewnić lepszą jazdę zimą. Technologia podwójnych kolców stosowana przez producenta pozwala na zmienię ich położenia, aby zoptymalizować przyczepność i prowadzenie na lodzie i twardym śniegu. Nokian produkuje swoje produkty zarówno w Finlandii, jak i w fabryce w Dayton w USA.
Szymon Kruk, Fot. Nokian