Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV L

Niebieska żaglówka

Jeżeli nie uda ci się za pierwszym razem uruchomić Rio MHEV, nie martw się. Tym bardziej nie martw się, gdy podczas jazdy na biegu silnik zgaśnie! To normalne w tym aucie.

Do zapalenia silnika trzeba nacisnąć sprzęgło, hamulec i przestawić dźwignię biegów na luz, natomiast wyłączanie się jednostki napędowej w tej hybrydzie występuje w trybie jazdy Eco. Co ciekawe, skrzynia biegów w testowej Kii była mechaniczna, ale oznaczona skrótem iMT, od intelligent Manual Transmission. Sprzęgło otrzymało elektroniczne sterowanie, clutch by wire, stąd możliwość wyłączenia silnika na biegu! Jeżeli warunki nie pozwalały na wyłączenie, przykładowo na dworze panował mróz, silnik przechodził na bieg jałowy. Tak czy inaczej, Kia Rio sunęła na luzie, wybiegiem. Okazuje się, że takie żeglowanie jest jednak bardziej ekonomiczne od hamowania silnikiem. Dotknięcie któregokolwiek z trzech pedałów sprawiało, że Kia wracała do normalnej jazdy na biegu.

Business Line

Opcjonalny pakiet Business Line wpływa na rozmiar ogumienia, zawiera alufelgi z oponami 195/55 R16. Normalnie środkowa odmiana L jeździ na alu 185/65 R15. W „naszym” egzemplarzu były zimówki 195/55 R16 91H (wystarczy indeks nośności 87) Pirelli Snowcontrol Serie 3 Winter 210. Maksymalnemu obciążeniu 615 kg może towarzyszyć maksymalne ciśnienie 340 kPa, czyli 3,4 bara. W środku kryje się warstwa poliestrowa uzupełniona pod bieżnikiem dwiema stalowymi i poliamidową. Ośmioramienne, srebrne alufelgi 6,0J x 16 są przykręcane czterema śrubami, momentem 107-127 Nm. Dwie pozostałe obręcze przewidziane dla Rio to 6,0 J x 15 oraz 6,5J x 17.

Środkowa nalepka na lewym słupku B precyzyjnie informuje o ciśnieniu dla trzech rozmiarów: 185/65 R15 88H, 195/55 R16 87H, 205/45 R17 88V. Dla „16” i „17” wartości są wspólne - z przodu 2,35 bara z tyłu 2,15. W razie jazdy z pełnym obciążeniem z przodu 2,4, z tyłu 2,6. Dojazdowy zapas, zawsze 4,2.

Lampkę informującą o spadku ciśnienia umieszczono na górze wskaźników, przy obrotomierzu. Ustawianie TPMS przebiega prosto. Na postoju naciskasz przycisk z lewej strony kokpitu i trzymasz aż na tablicy wskaźników wyskoczy napis „Zapisano wart. ciśnienia w oponach”.

Bez niczego

Nie pierwszy już raz miałem auto z parku prasowego bez żadnej formy koła zapasowego! Cennik oznajmia, iż w każdej wersji wyposażenia (M. L. GT Line) standardem pozostaje „koło zapasowe dojazdowe”. Jednak koła nie ma w hybrydzie MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Miejsce dojazdówki T125/80 D15 95M na feldze 3,5J x 15, pod wyjmowaną podłogą bagażnika w hybrydzie MHEV zajmuje akumulator trakcyjny 48 V, litowo-jonowy. W aucie nie znalazłem zestawu naprawczego, a powinien być jako wyposażenie hybrydy.

Porady z instrukcji

Opasła instrukcja obsługi, zajmująca prawie cały, zamykany schowek przed pasażerem, przynosi sporo informacji na temat opon i kół, przytoczę przede wszystkim te rzadziej spotykane. Dwa razy należy skontrolować i ewentualnie poprawić dokręcenie kół, po ok. 50 km, następnie po ok. 1000 km. Z wymianą opon nie należy czekać, aż znacznik 1,6 mm stanie się widoczny na całej szerokości bieżnika, warto uczynić to wcześniej. Właścicielom serwisów z pewnością spodoba się sugestia, żeby wymieniać wszystkie opony w tym samym czasie, ewentualnie dwie przednie lub dwie tylne. Zmiana tylko jednej (przykładowo po złapaniu gumy) może mieć poważny wpływ na prowadzenie pojazdu. I jeszcze coś - oponę należy zmienić po 6 latach, bez względu na stan bieżnika.

Jeżeli zużycie opon jest niespotykane, albo auto przejawia tendencję do zjeżdżania na bok, należy ustawić geometrię kół. Nieprawidłowe ciężarki mogą uszkodzić alufelgę, tak samo jak łańcuchy. Z tego powodu łańcuchy można zakładać wyłącznie na stalowe obręcze. Grubość drutu łańcucha powinna być mniejsza niż 12 mm. W ogóle autorzy instrukcji obsługi nie wydają się zwolennikami łańcuchów, zalecają zamiast nich stosować zimówki, a prędkość na łańcuchach limitują do ledwie 30 km/h. Oczywiście po 0,5-1 km i tak trzeba stanąć, aby sprawdzić naciągnięcie łańcuchów.

Znaczne niedopompowanie, o 70 kPa, czyli 0,7 bara, lub więcej może wywołać silne przegrzanie opony, ale i nadmierne ciśnienie szkodzi, przekłada się na niewystarczającą amortyzację, nadmierne zużywanie się środkowej części bieżnika i zwiększone ryzyko uszkodzenia przez przeszkody drogowe. Warto, zdaniem producenta auta, uwzględnić wysokość nad poziomem morza, plus 1,5 psi (0,1 bara) na 1 km.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 12/206 (Grudzień 2022)

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

hatchback, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1650/520 kg

Dług./szer./wys.

4,065/1,725/1,450 m

Rozstaw osi

2,580 m

Pojemność bagażnika

325/1103 l

Zalecane ogumienie

185/65 R15 88H (Business Line, 195/55 R16 87H), zestaw naprawczy; w testowym egz. zimowe 195/55 R16 91H, brak zestawu

Silnik

benzynowy z turbosprężarką, 998 ccm, R3 12V, 120 KM przy 6000 obr./min i 172 Nm przy 1500-4000 obr./min

Prędkość maksymalna

190 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,2 s

Spalanie (cykl mieszany)

5,1-5,5 l/100 km

Cena

79.400 zł (z pakietem Business Line 84.400 zł)

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń