Liczy się każdy aspekt

Auto Bild sprawdził 15 modeli opon w rozmiarze 195/55 R 16

Testy Auto Bild zawsze należą do najlepszych w branży, a w tym roku dziennikarze magazynu poszli jeszcze o krok dalej. Test rozpoczął się od wstępnego sprawdzianu 25 opon całorocznych w popularnym rozmiarze 195/55 R16, w którym przetestowano je podczas hamowania na suchej oraz mokrej nawierzchni i wyłoniono z nich najlepszą piętnastkę do pełnego testu.

Trzeba też dodać na wstępie, że sprawdzono rzeczy, które w testach nie pojawiają się często, w tym zużycie paliwa w warunkach rzeczywistych, a także ścieranie się opon. Ostatnia z wymienionych prób pokazała, która opona emituje najmniej cząstek stałych do środowiska.

Zużycie i ścieranie

Dobre wyniki zużycia zanotowały Nexen N Blue 4 Season, Toyo Celsiun AS2 i Goodyear Vector 4Season Gen3. Ten pierwszy uzyskał szacowany przebieg blisko 72 tys. km. Drugie Toyo - 62,3 tys. km, a trzeci Goodyear - 62 tys. km.

Nowością w tym roku było sprawdzenie ścieralności, która była mierzona poprzez zważenie opony przed i po teście zużycia. Pozwoliło to sprawdzić, jak duża część masy opony została utracona. Nie jest to jednak do końca tożsame ze zużyciem, ponieważ niektóre opony mają więcej pustych przestrzeni w bieżniku, a inne mają węższe profile, co oznacza mniej materiału w oponie.

W tym teście Michelin stracił najmniejszą masę, co jest najlepszym wynikiem dla środowiska. Drugi był Nexen, a trzeci Dunlop Sport All Season.

Kolejnym interesującym zestawem danych w tym teście było rzeczywiste zużycie paliwa. Najniższe osiągnął Continental 5,3 l/100 km, drugi był Kumho - 5,48 l/100 km, trzeci ze zużyciem 5,49 l/100 km był Bridgestone. Gdy porównamy je z danymi dotyczącymi oporu toczenia, zmierzonymi na stanowisku badawczym, okaże się, że wyniki pokrywają się ze zużyciem podczas testu. Najniższe opory toczenia zanotował Continental AllSeason Contact. Za nim znalazł się Michelin, a trzeci był Bridgestone Weather Control.

 Jazda na suchym

W teście hamowania ze 100 km/h najkrótszą drogę uzyskał Michelin - 39,9 m. Drugie miejsce zajął Kleber Quadraxer 3 - 40,3 m, a trzecią lokatę zdobył Bridgestone - 41,4 m. W jeździe na czas z dobrej strony zaprezentował się Dunlop, który osiągnął najwyższą prędkość średnią przejazdu - 93,7 km/h. Nieznacznie słabiej, bo o 0,1 km/h wolniej pojechał Goodyear. Trzecią w kolejności średnią - 93,3 km/h - wykręcił Hankook.

Jazda na mokrym

W hamowaniu na mokrej nawierzchni szans rywalom nie dał Bridgestone, który zatrzymał testowe auto 44,4m. Ponad dwa metry dalej (46,6 m) potrzebował na wyhamowanie Dunlop. 46,8 m - taki wynik osiągnął Goodyear.

W tzw. czasówce po raz pierwszy na czele stawki pojawił się Vredestein Quatrac, który osiągnął średnią prędkość 74,5 km/h. Goodyear uplasował się na drugim miejscu - 74,1 km/h. Trzecie miejsce zajął Dunlop - 73,3 km/h.

Jazda na śniegu

W testach na śniegu trzeba przyznać, że cała stawka opon była bardzo wyrównana. W hamowaniu różnica między najlepszą, a najsłabszą oponą wynosiła 4 metry. Na czele był Nokian SeasonProof - 27,2 m, drugi był Michelin - 27,3 m, a trzeci Goodyear - 27,4 m.

Nokian był również najszybszy na torze, ze średnią 58 km/h. Hankook uzyskał 57,4 km/h, a Continental - 57,3 km/h.

Podsumowanie

W całym teście zwyciężył Goodyear Vector 4Seasons Gen 3. Jest to opona dobrze sprawująca się w każdych warunkach, którą cechuje dynamiczne prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni.

Druga lokata przypadła oponie Vredestein Quatrac, która jest świetnie zbalansowana na różnych nawierzchniach, ma krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni oraz niskie opory toczenia.

Na najniższym stopniu podium uplasował się Hankook Kinergy 4S2, dobrze sprawujący się na śniegu. Uzyskał także dobre wyniki na mokrej i suchej nawierzchni.

Szymon Kruk, fot. Producenci

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń