2022-11-03

Kontrola ciśnienia wskazana

Tegoroczna akcja zorganizowana przez Bilstein przy współpracy z sieciami serwisowymi MaXserwis, Nexus Auto oraz Motogama polegała na darmowym badaniu zawieszenia testerem zawieszeń działającym w taki sam sposób, jak te używane na stacjach kontroli pojazdów. W efekcie w Polsce zbadano 1779 samochodów osobowych i lekkich dostawczych.

Wśród badanych pojazdów sprawne amortyzatory miało 76 proc. (1252 szt.). W 17 proc. samochodów wykryto zużycie amortyzatorów, które w świetle wyników badania było jeszcze akceptowalne, jednak wskazywało to na zbliżającą się konieczność wizyty w warsztacie. 124 samochody (7 proc.) miało niesprawne amortyzatory - wynik badania wskazywał na natychmiastową konieczność ich wymiany. Po przeprowadzonej przez Bilstein akcji badania zawieszeń można wyciągnąć wniosek, że aż 24 proc. samochodów wymaga wizyty w warsztacie w celu kontroli lub naprawy układu zawieszenia.

Wskazana kontrola ciśnienia w oponach

Przed testem amortyzatorów zawsze sprawdza się ciśnienie w ogumieniu. Badanie ujawniło, że duża grupa pojazdów miała to ciśnienie nieprawidłowe. Część osób ignoruje wskazania układów TPMS, użytkując samochód z nieprawidłowym ciśnieniem w ogumieniu. Część ma również uszkodzone czujniki, co tak samo jako komunikat na desce rozdzielczej jest przez kierowców ignorowane. Do zmniejszającego się z czasem ciśnienia w kołach kierowcy się przyzwyczajają - niewielkie zmiany nie są odczuwalne, a jeżdżąc regularnie samochodem kierowca ich po prostu nie zauważa.

Jak badane są amortyzatory?

Aby samochód można było bezpiecznie prowadzić konieczny jest stały kontakt koła z podłożem. W tym celu stosuje się amortyzatory, które tłumią drgania niwelując odrywanie się kół od podłoża. Ma to kluczowe znaczenie na przykład dla systemów kontroli trakcji, układu ABS czy układu stabilizacji toru jazdy. Układy te w chwili, kiedy koło odrywa się od jezdni, przestają działać prawidłowo.

Test amortyzatorów polega na sprawdzeniu częstotliwości rezonansowej, która występuje w pewnym zakresie przy sprawnych amortyzatorach. Gdy amortyzatory są niesprawne - rezonans koła trwa praktycznie cały czas, co oznacza, że tłumienie jest nieskuteczne, a nacisk koła na podłoże jest w tym czasie minimalny.

Badanie zawieszenia prowadzone jest na tak zwanym shocktesterze z wykorzystaniem metody EUSAMA mierzącej częstotliwość rezonansową. Płyta najazdowa na której stoi koło pojazdu wprawiana jest w drgania o amplitudzie ok. 6 mm z częstotliwością 24-25 Hz. Po wyłączeniu wymuszenia badana jest siła nacisku koła na płytę, której drgania stopniowo wygasają. Częstotliwość, przy której notuje się najmniejsze naciski to częstotliwość rezonansowa. Jeśli w trakcie badania koło oderwie się od płyty, wtedy mamy do czynienia z całkowicie niesprawnym amortyzatorem. Wskaźnik EUSAMA porównuje minimalną siłę dynamiczną przylegania opony do podłoża z siłą statyczną. Jeśli wskaźnik ten jest mniejszy od 20 proc. to mamy do czynienia ze zużyciem amortyzatorów kwalifikującym je do bezwzględnej wymiany.

- Na wartość wskaźnika EUSAMA wpływa jednak wartość ciśnienia w oponach. Zauważalne podczas badań było to, że kierowcy często nie kontrolują ciśnienia w oponach, a to wpływa na wynik badania amortyzatorów. Nieprawidłowe ciśnienie powoduje inne zachowanie się opony podczas jazdy i tym samym - podczas testu. Prawidłowość pomiaru zagwarantowana jest tylko po uprzednim skorygowaniu ciśnienia w oponach - podkreśla Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa - dystrybutor amortyzatorów marki Bilstein.

Źródło i fot.: Bilstein

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Poszukiwany redaktor/redaktorka treści

Toruń |Umowa o pracę | Umowa na okres próbny wynoszący trzy miesiące, z możliwością przedłużenia do roku Wydawnictwo ...

więcej
/

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń