Trzecia edycja Textar Brake Clinic odbyła się na początku października na torze Driveland w Słabomierzu. W szkoleniu poświęconym samochodom osobowym wzięło udział 30 profesjonalnych mechaników z całego kraju.
Uczestnicy spotkania zostali wyłonieni w promocji sprzedażowej firmy TMD Friction, właściciela marki Textar. Oprócz sprawdzającego wiedzę praktyczną zadania warsztatowego, goście mogli wykazać się podczas jazdy na czas autem sportowym i popracować nad techniką prowadzenia samochodu na płycie poślizgowej. Część aktywności była oceniana, a na najlepszych czekała nagroda w postaci lotu helikopterem.
Zaawansowana technologia i gość specjalny
Zaproszeni mechanicy rywalizowali o nagrodę główną w grupach. Zadanie praktyczne polegało na przeprowadzeniu prawidłowego serwisu układu hamulcowego z samochodu Audi Q7. Podczas montażu tarczy i klocków hamulcowych oceniano poprawność działania, a także spostrzegawczość - trener techniczny Textar spreparował bowiem kilka błędów, które trzeba było rozpoznać i naprawić.
W trakcie zadania uczestnicy mogli liczyć na wsparcie gościa specjalnego, którym był Przemek Szafrański, znany m.in. z TVN Turbo dziennikarz motoryzacyjny, a jednocześnie mechanik i właściciel warsztatu samochodowego.
- Warto podkreślić wysoki poziom zadania z warsztatu. Fajnie, że mieliśmy do czynienia z nowoczesnym autem i skomplikowanym układem. Błędy ukryte przez prowadzącego zajęcia też były bardzo ciekawe - ocenił Piotr Adamczuk, uczestnik Textar Brake Clinic 2022.
Na wyniki rywalizacji o lot helikopterem składały się również rezultaty uzyskane w module wirtualnej rzeczywistości. Każdy z zawodników miał za zadanie skomponowanie własnej mieszanki ciernej. Opracowany produkt musiał być udanym kompromisem między ceną, komfortem, wydajnością i żywotnością. Stworzone mieszanki były testowane na wirtualnym torze, a uzyskane punkty liczyły się do klasyfikacji końcowej.
Doskonalenie techniki jazdy z Textar
Równolegle z zadaniami dotyczącymi materiałów ciernych, trwały ciekawe aktywności na torze sportowym i płytach poślizgowych. Instruktorzy Akademii Bezpiecznej Jazdy Tomasza Kuchara trenowali z uczestnikami wydarzenia prawidłowe reagowanie na trudne sytuacje na drodze. Na płycie poślizgowej z szarpakiem, który wprowadzał samochód w poślizg nadsterowny, kluczowe było ćwiczenie stabilizacji toru jazdy. Moduły szkoleniowe na płytach obejmowały także hamowanie awaryjne oraz omijanie przeszkód na mokrej nawierzchni. Na torze sportowym goście mieli do dyspozycji sportowe Fordy Fiesta ST, którymi rywalizowali w jeździe na czas. O miejscach na podium decydowały setne sekundy.
Odlotowe nagrody w Textar Brake Clinic
Grupa, która najlepiej poradziła sobie z ocenianymi zadaniami wygrała przelot śmigłowcem pilotowanym przez Tomasza Kuchara. Dla wszystkich zwycięzców było to niezapomniane przeżycie.
- Do udziału w specjalnej edycji Textar Brake Clinic zapraszamy profesjonalistów z warsztatów niezależnych. Chcemy w ten sposób docenić ich mocne przywiązanie do marki Textar i produktów z jej oferty. Podczas naszego szkolenia łączymy wiedzę ekspercką z praktyką dotyczącą materiałów ciernych. Na przykład zajęcia na torze to znakomita okazja, by przekonać się, co dzieje się w nowoczesnych układach hamulcowych w różnych awaryjnych sytuacjach drogowych. Liczymy, że po tych spotkaniach mechanicy będą jeszcze mocniej korzystać z naszego doświadczenia i wiedzy, które oferujemy jako eksperci w zakresie produkcji materiałów ciernych - powiedziała Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.
Pozytywny odbiór szkolenia
Uczestnicy tegorocznej edycji Textar Brake Clinic nie kryli zadowolenia. Oprócz dużej dawki specjalistycznej wiedzy o materiałach ciernych, szczególne wrażenie zrobiły na nich moduły z doskonalenia techniki jazdy.
- Warto było przyjechać na to szkolenie. Najciekawsze były ćwiczenia na płycie poślizgowej. Rzadko zdarza się okazja do przeżycia sytuacji, jakich doświadczaliśmy podczas tej części dnia. Z kolei zadanie praktyczne było podchwytliwe - stwierdził Mateusz Ryć.
- Zajęcia na płytach poślizgowych otwierają oczy, na co jest się narażonym w sytuacjach awaryjnych. Każdy ma się za świetnego kierowcę, tymczasem tu można się przekonać, że jest inaczej. Świetny był też gość specjalny, czyli Przemek Szafrański. Jest właścicielem warsztatu i zna się na mechanice, więc w rozmowie z nim można było poruszyć wiele ciekawych tematów. Ogólnie takie spotkanie z osobami z różnych warsztatów pozwoliło poznać różne spojrzenia na kwestie dotyczące praktyki - ocenił Piotr Adamczuk.
Źródło i fot.: TMD Friction