Producenci samochodów montują w swoich najnowszych autach coraz większe koła, stąd nawet w miejskich samochodach coraz częściej widzimy nawet 18-calowe felgi. I dlatego też coraz częściej takie rozmiary pojawiają się w testach. Auto Express sprawdził siedem opon letnich o ultrawysokich osiągach w popularnym rozmiarze 225/40 R18.
Dziennikarska ekipa na testy udała się na Bridgestone’s Aprilia Proving Ground we Włoszech, aby ocenić wybrane opony.
Biorąc pod uwagę, że ten rozmiar pokrywa się z większymi, bardziej sportowymi wersjami, żurnaliści poprosili producentów o nominowanie ich oferty UHP (ultra high performance) zamiast opon UUHP (ultra ultra high performance), które przetestowane zostały oddzielnie.
Kluczowe testy prowadzenia i hamowania zostały przeprowadzone przez kierowców Auto Express, a pozostałe przez pracowników ośrodka testowego w Aprilii. Opór toczenia został oceniony w pobliskim centrum badawczo-rozwojowym Bridgestone Castel Romano.
Zachowanie opon na mokrej nawierzchni to kluczowy obszar zainteresowań wielu kierowców, ponieważ w takich warunkach najczęściej przekraczają oni limity swoich opon. Dziennikarze przyjrzeli się hamowaniu i pokonywaniu zakrętów, zarówno na płytkich taflach wody, jak i w głębszej wodzie stojącej. Tor o długości 1,7 km zapewnia dobry test trakcji na ciasnych zakrętach, przyczepności bocznej i równowagi między przodem a tyłem w dłuższych zakrętach. Skuteczność hamowania była oceniana z prędkości 80 km/h (50 mph). Poza tym sprawdzono również właściwości jazdy i hamowania na suchej nawierzchni, hałas w kabinie, opory toczenia oraz oszczędność paliwową.
Bridgestone Potenza Sport
Dobre hamowanie i prowadzenie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni to podstawa sukcesu i pierwszego miejsca tego modelu. W sumie to nie powinno być niespodzianką, ponieważ opona ta plasuje się nawet w kategorii UUHP.
Na mokrej nawierzchni za kierownicą czuć było pewność prowadzenia auta. Samochód miał dzięki oponom imponującą przyczepność w zakrętach. To sportowe uczucie przeniosło się na suchy tor, gdzie Potenza prowadziła się jak po sznurku. Dobrze rozgrzana nie traciła szybko temperatury. Model ten słabiej zaprezentował się w aquaplaningu i głośności w kabinie, zajmując tam czwarte miejsca.
Goodyear EagleF1 Asymmetric 6
Nowy model Goodyeara, jak podaje producent, jest gotowy na wszystko. Został zaprojektowany nie tylko do samochodów osobowych, ale także do SUV-ów i pojazdów elektrycznych.
Choć na torze testowym przewagę miał Bridgestone, to kierowcom pokonującym duże przebiegi spodoba się z pewnością oszczędność paliwa Goodyeara, która może przechylić szalę na jego korzyść.
Asymmetric - zdaniem testujących - był dynamiczny i na suchej nawierzchni. Kierowca czuł się pewnie, zwłaszcza na szybszych, dłuższych zakrętach.
Podobnie było również na mokrej nawierzchni, gdzie wejście w zakręt było szybkie, ale tył pozostawał pod kontrolą. Przyczepność na zakrętach była nieco mniejsza niż w przypadku Bridgestone’a, ale wystarczyła na zajęcie drugiego miejsca. Ponadto opona zwyciężyła w testach aquaplaningu, zarówno wzdłużnego jak i bocznego.
Maxxis Victra Sport 5
Victra Sport dobrze czuła się na torze manewrowym - miała dobrą trakcję, ale przyczepność ustępowała stosunkowo wcześnie. Równowaga była również dobra, a niewielki uślizg tyłu na szybszych odcinkach pomagał w skręcaniu.
Trzecią pozycję tajwańska marka zapewniła sobie testami na suchej nawierzchni, kiedy to zbliżyła się do czołowej dwójki.
Nie dorównywała Hankookowi pod względem hałasu w kabinie, ale przy identycznych wynikach w zakresie oporu toczenia Maxxis uzyskał lepszy wynik, kończąc zmagania na trzecim miejscu.
Na kolejnych lokatach uplasowały się: Hankook Ventus S1 evo3, Falken Azenis FK520, Pirelli Cinturato P7, Austone Athena SP7.
Szymon Kruk, fot. Producenci.