Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X

Ośka trzy gary

„Ośka” w rajdowym żargonie to auto z napędem jednej osi, w tym przypadku przedniej. Benzynowy motor 1.5 Kugi ma tylko trzy „gary”. Takie czasy, przednionapędowe SUV-y i silniki bez jednego cylindra. Na szczęście jeszcze nie elektryczne.

Zgrabnie wyglądający SUV toczył się na opcjonalnych, letnich Continentalach Premium Contact 6, rozmiar 225/55 R19 99V. Jak zwykle w tej marce lektura napisów na zewnętrznej, bocznej ściance nie przyniosła informacji o kraju produkcji. Można natomiast dowiedzieć się, że opona wytrzyma 775 kg i 350 kPa (3,5 bara), że pod ścianką kryje się warstwa poliestrowa, uzupełniona pod bieżnikiem dwiema stalowymi i dwiema poliamidowymi, że ma wysokie parametry związane z bieżnikiem (treadwear 280), przyczepnością na śliskiej nawierzchni (traction AA) i odpornością na ciepło wydzielane podczas pracy (temperaturę A).

Trzy kolejne rozmiary dla Kugi: 225/65 R17, 225/60 R18 i 245/45 R20. Dwa największe, „19” i „20” nie nadają się do łańcuchów. Na „17” i „18”, na przedzie, łańcuchy powinny mieć ogniwa do 10 mm. Prędkość z łańcuchami to nie więcej niż 48 km/h. Dlaczego nie 50 km/h? Ford to marka amerykańska, chodzi o przelicznik z mili lądowej mierzącej 1,6 km, a dokładnie 1609 m, tak więc 48 km/h to 30 mil na godzinę. W instrukcji obsługi jest też zalecenie, że nowe opony wymagają dotarcia na odcinku ok. 480 km, czyli ok. 300 mil.

Co 5-10 tys, km warto zamienić koła. Jak są opony kierunkowe, to między przodem a tyłem po tej samej stronie. Jak są opony niekierunkowe, to z krzyżowaniem między stronami i osiami.

Mycie co tydzień?

Seryjnie wersja ST-Line X ma opony 225/60 R18, koła o cal większe stanowiły opcję. Dwukolorowe obręcze ze stopów lekkich, z wykończeniem w kolorze „Ebony Black / maszynowym” prezentowały się atrakcyjnie. Można naliczyć aż 15 ramion, w tym pięć całkowicie czarnych. Moment dokręcenia każdej z pięciu śrub równa się 135 Nm. Autorzy instrukcji obsługi przypominają o sprawdzeniu dokręcenia nie później niż po przejechaniu 160 km, czyli 100 mil.

Zawsze polecamy instrukcję obsługi, lecz tym razem jedna porada budzi zdziwienie. Na str. 407 jest wskazówka, aby aluminiowe obręcze kół czyścić co tydzień „środkiem do czyszczenia obręczy i opon”. Wyobrażacie sobie, jak ktoś 52 razy w roku myje felgi swego Forda?

Piąte koło

Opcją było też dojazdowe koło zapasowe zamiast seryjnego zestawu naprawczego. Zapas znajduje się pod podłogą bagażnika, którą można wyjąć albo postawić ukosem. Koło leży otoczone dwiema piankowymi wytłoczkami. Na czarną, stalową felgę założono radialną oponę Maxxis, bez nazwy modelu, wyprodukowaną na Tajwanie, T165/70 R17 114M. Tak duży indeks nośności oznacza, że wytrzyma ona obciążenie 1180 kg przy ciśnieniu 420 kPa, czyli 4,2 bara. Zwraca też uwagę wzmocniona struktura, dwie warstwy poliestrowe z boku, pod bieżnikiem także dwie stalowe.

Nalepka dla „19”

4,2 bara jest maksymalną i zarazem zalecaną wartością dla dojazdówki. Nalepka na lewym słupku B zawiera przede wszystkim dane o ciśnieniu dla 225/55 R19 99V. Z przodu zawsze ma być 2,4 bara, bez względu na to, czy podróżują 1-3 osoby, czy 4-5 z większym bagażem. Z tyłu przewidziano sporą różnicę, 2,1 przy mniejszym obciążeniu i 3,0 przy większym. Co ciekawe, tabelka w instrukcji obsługi na str. 428 podaje, że te wartości dotyczą wszystkich czterech rozmiarów i przynosi uzupełnienie, że tak samo jak pełne obciążenie jest traktowane holowanie przyczepy z prędkością do 100 km/h.

TPMS ma własne czujniki. Lampka ostrzegająca o spadku barów jest w lewej, dolnej części wirtualnego zestawu wskaźników. Aktualne ciśnienie można wywołać na zestawie wskaźników, jako jedną z pozycji pokładowego komputera, za pomocą przycisków na prawym ramieniu kierownicy: Menu, OK, Back. W testowym egzemplarzu, poruszającym się zazwyczaj tylko z kierowcą, za mocno były napompowane tylne Continentale. Tymi samymi przyciskami wchodzi się w Menu, Ustawienia, Ciśnienie opon, Przytrzymaj OK, aby zapisać. I naprawdę trzeba przytrzymać, inaczej resetowanie TPMS nie zostanie dokonane, o czym auto powiadomi komunikatem „Zapisyw. ciśn. opon anulow.”, chociaż na ekranie i pasku na ekranie zmieściłoby się to zdanie bez skrótów. Jednostkę fizyczną, w której będzie wyświetlane ciśnienie, wybiera się na centralnym, dotykowym ekranie: „Domek”, Ustawienia, Ogólne, Jednostka ciśnienia w oponach.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2075/586 kg

Dług./szer./wys.

4,626/1,883/1,666 m

Rozstaw osi

2,710 m

Pojemność bagażnika

475/1534 l (z dojazdówką 419/1478 l)

Zalecane ogumienie

225/60 R18, zestaw naprawczy, w testowym egz. 225/55 R19 99V i dojazdówka T165/70 R17 114M

Silnik

silnik benzynowy z turbosprężarką, 1.496 ccm, R3 12V, 150 KM przy 6000 obr./min i 240 Nm przy 1600-4000 obr./min

Prędkość maksymalna

195 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,7 s

Spalanie (średnie)

6,6-6,9 l/100 km

Cena

155.800 zł

 

Przegląd Oponiarski 9/203 (Wrzesień 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń