2022-10-03

Goodyear Eagle GO

Wykorzystując szereg zrównoważonych materiałów w mieszance bieżnika, inżynierowie firmy Goodyear Tire & Rubber Company opracowali koncepcyjną oponę Eagle GO. Będzie ona montowana w nowym samochodzie koncepcyjnym Citroëna - oli. Prezentacja opon i auta odbyła się 29 września w Paryżu.

- Opony koncepcyjne to dla Goodyeara fantastyczny sposób na rozwijanie przełomowych technologii, które w przyszłości mogą trafić do naszych produktów. Wiedza wyniesiona z tego projektu prowadzi nas do celu, by być firmą umożliwiającą mobilność, konsekwentnie wprowadzającą innowacje do swoich produktów i usług - wyjaśnia Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyar ds. technologii opon osobowych w regionie EMEA.

Mieszanka bieżnika wykonana z odnawialnych materiałów

W koncepcyjnej oponie Eagle GO zastosowano mieszankę bieżnika niemal w 100 proc. wykonaną z materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł lub z recyklingu. Wśród nich można wymienić:

Oleje słonecznikowe i żywice z drzewa sosnowego, które są odnawialnymi komponentami zastępującymi oleje ropopochodne. Materiały te są obecnie wykorzystywane do produkcji "tuszu roślinnego" do drukarek. Celem Goodyeara jest całkowite zastąpienie olejów ropopochodnych w swoich produktach do 2040 r.

Kauczuk naturalny z drzewa Hevea brasiliensis, pozyskiwany przy zastosowaniu odpowiedzialnych metod rolnictwa i uprawy, zastępuje syntetyczny kauczuk ropopochodny.

Unikalna krzemionka z popiołu z łusek ryżu, produktu ubocznego z przetwarzania ryżu, który często jest wyrzucany na wysypiska śmieci. To rozwiązanie było wcześniej stosowane w betonie zbrojonym.

Odnawialny bieżnik

Eagle GO można dwukrotnie odnowić w ciągu całego okresu eksploatacji, co zwiększa jej żywotność. Goodyear postawił sobie za cel, aby koncepcyjna opona przejechała nawet 500 tys. km, a to dzięki ponownemu wykorzystaniu zrównoważonej osnowy i odnawialnego bieżnika.  

Inteligentna technologia

W oponie koncepcyjnej Eagle GO zastosowano technologię Goodyear SightLine, która obejmuje czujnik monitorujący różne parametry opony. Technologia ta jest już stosowana we współpracy z klientami flotowymi Goodyeara. Poprzez utrzymywanie idealnego ciśnienia i stanu opony można znacznie zmniejszyć ilość odpadów oraz zwiększyć wydajność ogumienia. Dodanie tej technologii do Eagle GO jest zgodne z celem Goodyeara, jakim jest opracowanie na nowo opon i usług, zapewnienie inteligencji opartej na danych oraz wyposażenie wszystkich nowych produktów w czujniki do 2027 roku. 

- Architektura opon przeszła długą drogę dzięki zastosowaniu zrównoważonych materiałów i inteligentnych technologii. Z Citroënem łączy nas relacja, która stanowi doskonałe pole doświadczalne do opracowywania i testowania nowych technologii i technik - dodaje L. Colantonio.

Od ponad 120 lat Goodyear wprowadza trwałe i niewymagające konserwacji innowacje oraz wynalazki. Najnowsza odsłona współpracy z Citroënem jest kontynuacją wieloletnich relacji między obiema markami. Eagle GO to trzecia koncepcyjna opona Goodyeara opracowana wspólnie z Citroënem, która została stworzona z myślą o optymalizacji wydajności, trwałości i komfortu. 

We wrześniu 2021 roku Goodyear zaprezentował prototyp koncepcyjnej opony sferycznej Eagle 360, zaprojektowanej specjalnie dla nowego samochodu w ramach projektu Citroën Autonomous Mobility Vision. Wcześniej marki ściśle współpracowały nad stworzeniem autonomicznego, wyposażonego w kompleksowy system łączności elektrycznego modelu Citroën 19_19 Concept, który został zaprezentowany z okazji stulecia francuskiej marki w 2019 roku.

Źródło: Goodyear

Fot.: 1,4 - Arnaud Taquet, Continental Production; 2,3 - Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń