2022-09-05

Od zużytych opon do klamki

Mercedes-Benz, wspólnie z firmą BASF i start-upem Pyrum Innovations AG, chce wdrożyć cyrkularne podejście do zużytych opon. Jedna ze ścieżek wykorzystuje proces chemicznego recyklingu BASF, który umożliwia produkcję w obiegu zamkniętym tworzyw sztucznych najwyższej jakości.

- Podczas naszej podróży ku całkowicie elektrycznej przyszłości ponownie analizujemy skład wszystkich materiałów w naszych samochodach. Jeśli chodzi o oszczędzanie zasobów, każde działanie ma znaczenie. Dzięki ścisłej współpracy z siecią naszych dostawców surowe zasoby kopalne zastępujemy olejem popirolitycznym, który częściowo powstaje z przetworzonych zużytych opon dostarczonych przez Mercedes-Benz. Komponenty wykorzystujące tę technologię wejdą do produkcji seryjnej w naszych wybranych modelach jeszcze w tym roku. Przewidujemy, że co roku będziemy mogli przetwarzać chemicznie kilkaset ton zużytych opon z samochodów Mercedes-Benz i wykorzystywać powstały w ten sposób plastik w naszych nowych autach. Wspólnie z naszymi partnerami zamykamy pętlę materiałową i aktywnie napędzamy rozwój innowacyjnych procesów recyklingu - powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes‑Benz Group AG, szef ds. technicznych, odpowiedzialny za rozwój i zaopatrzenie.

Punktem wyjścia jest olej popirolityczny, wytwarzany ze zużytych opon przez firmę Pyrum Innovations AG. BASF łączy go z biometanem z odpadów rolniczych - używając obu tych materiałów można wyprodukować pierwotny plastik (z ang. virgin plastic - tworzywo, które nie było wcześniej przetwarzane), certyfikowany zgodnie z tzw. metodą bilansu masowego.

Niezależna certyfikacja potwierdza, że dostawca zastąpił ilość surowców kopalnych niezbędną dla produktu końcowego zasobami odnawialnymi i olejem popirolitycznym ze zużytych opon. Współpraca Mercedes-Benz z BASF-em przynosi pierwsze zastosowanie oleju popirolitycznego ze zużytego ogumienia w połączeniu z biometanem.

Odzysk materiałów wtórnych zmniejsza nie tylko zużycie zasobów kopalnych, ale także ślad węglowy powstałego plastiku. Co więcej, po raz pierwszy innowacyjne tworzywo sztuczne z recyklingu ma te same właściwości, co tworzywo pierwotne wytwarzane z ropy naftowej. Dzięki temu można szybko zastosować je w bieżącej produkcji jako rozwiązanie typu drop-in - niewymagające modyfikacji. Jednocześnie plastik spełnia wysokie wymagania jakościowe Mercedes-Benz - oznacza to, że proces ma potencjał, by posłużyć do zastąpienia dużej liczby elementów samochodów wykonanych z pierwotnego tworzywa sztucznego.

W tym roku EQE i Klasa S zostaną pierwszymi seryjnie produkowanymi modelami, które będą wyposażone w tradycyjne, mechaniczne klamki zewnętrzne wyprodukowane z połączenia biometanu oraz oleju popirolitycznego pochodzącego ze zużytych opon zamiast z surowców kopalnych. Klasa S zostanie również wyposażona w oparty na tej kombinacji surowców pochłaniacz uderzeń. Także nadchodzące modele, takie jak EQE SUV, otrzymają tradycyjne klamki drzwi wykonane z innowacyjnego plastiku.

W przyszłości wykorzystanie bardziej zrównoważonego materiału pochodzącego z recyklingu ma być stopniowo zwiększane, a recykling chemiczny w połączeniu z podejściem bilansu biomasowego ma być również wykorzystywany w przypadku innych elementów z tworzyw sztucznych w pojeździe. Obecnie firma bada odpowiednie zastosowania.

Źródło i graf.: Mercedes-Benz

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń