Audi wkracza do najwyższej klasy sportów motorowych - od 2026 roku będzie startować w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1 ze specjalnie opracowaną jednostką napędową. Projekt powstanie w zakładzie Audi Sport w Neuburgu koło Ingolstadt. Po raz pierwszy od ponad dekady, układ napędowy Formuły 1 będzie budowany w Niemczech.
Audi ogłosiło swój akces na konferencji prasowej podczas Grand Prix Belgii Formuły 1 na torze Spa-Francorchamps. Podczas wydarzenia Markus Duesmann, prezes zarządu Audi AG, i Oliver Hoffmann, członek zarządu ds. rozwoju technicznego, odpowiadali na pytania w towarzystwie prezesa i dyrektora generalnego Formuły 1 Stefano Domenicali i Mohammeda ben Sulayema, prezydenta Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).
- Sporty motorowe są integralną częścią DNA Audi - powiedział Markus Duesmann. - Formuła 1 stanowi zarówno globalną scenę dla naszej marki, jak i niezwykle wymagające laboratorium rozwojowe. Połączenie wysokich osiągów i rywalizacji jest zawsze motorem innowacji i transferu technologii w naszej branży. Wraz z wprowadzeniem nowych zasad, nadszedł właściwy moment byśmy się zaangażowali. W końcu zarówno Formuła 1, jak i Audi realizują jasne cele związane ze zrównoważonym rozwojem.
Kluczem do wystartowania w najpopularniejszej na świecie serii wyścigowej jest jasny plan, by stać się bardziej zrównoważonym i oszczędnym. Nowe przepisy techniczne, które będą obowiązywać od 2026 roku, skupiają się na większej elektryfikacji i zaawansowanym paliwie ekologicznym. Oprócz istniejącego limitu kosztów dla zespołów, w 2023 roku zostanie wprowadzony limit kosztów dla producentów jednostek napędowych. Ponadto Formuła 1 postawiła sobie ambitny cel, aby do 2030 roku być serią wyścigową neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.
Aktywne kształtowanie transformacji Formuły 1
- W obliczu wielkich skoków technologicznych, które seria wykonuje w kierunku zrównoważonego rozwoju w 2026 roku, możemy mówić o nowej Formule 1. Formuła 1 ulega transformacji, a Audi chce aktywnie wspierać tę podróż. Ścisłe powiązanie naszego projektu Formuły 1 z działem rozwoju technicznego AUDI AG umożliwi uzyskanie efektu synergii - mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu ds. rozwoju technicznego.
Od 2026 roku, moc elektryczna zespołów napędowych, składających się z silnika elektrycznego, akumulatora, elektroniki sterującej i silnika spalinowego, gwałtownie wzrośnie w porównaniu z dzisiejszymi układami napędowymi stosowanymi w Formule 1. Silnik elektryczny stanie się wtedy prawie tak samo mocny jak silnik spalinowy, którego moc wynosi około 400 kW (544 KM). Wysokowydajne silniki turbo o pojemności 1,6 litra zasilane są zaawansowanym paliwem ekologicznym, co także jest warunkiem koniecznym do wejścia Audi do serii.
Popularność na kluczowych rynkach i wśród młodszych grup docelowych
Globalna rozpoznawalność, duże emocje i zaawansowanie technologiczne - Formuła 1 wpisuje się dokładnie w wymagania Audi. Seria ta organizuje wyścigi na wszystkich istotnych dla marki rynkach. Jako spektakularna platforma dla najbardziej wymagających zelektryfikowanych samochodów wyścigowych na świecie, cieszy się szczególnym zainteresowaniem producentów aut. Audi podejmuje wyzwanie udowodnienia swojej „przewagi dzięki technice” (z j. niemieckiego „Vorsprung durch Technik”) w tym konkurencyjnym środowisku.
Ogromne zainteresowanie Formułą 1 ma charakter globalny, a seria wyścigowa należy do wydarzeń sportowych o największym zasięgu na świecie. W 2021 roku wyścigi oglądało ponad 1,5 miliarda telewidzów. Formuła 1 jest popularna na kluczowych rynkach, takich jak Chiny i USA, a trend ten nadal rośnie - nawet wśród młodych grup docelowych. W mediach społecznościowych Formuła 1 odnotowuje obecnie najwyższe wskaźniki wzrostu wśród najpopularniejszych sportów na świecie.
Jednostka napędowa powstanie w Neuburgu
Jednostka napędowa powstanie w najnowocześniejszym centrum kompetencyjnym Audi Sport - Competence Center Motorsport w Neuburgu nad Dunajem, niedaleko siedziby firmy Audi AG w Ingolstadt.
- Przy opracowywaniu i produkcji układu napędowego do Formuły 1, będziemy bazować na cennym doświadczeniu naszych pracowników z branży sportów motorowych, nadal inwestować w nasze centrum motorsportu, a także zatrudniać wysoko wyspecjalizowanych ekspertów - mówi dyrektor zarządzający Audi Sport Julius Seebach, który zaplanował wejście do Formuły 1 w ramach reorganizacji sportu motorowego przez Audi.
W Neuburgu znajdują się już stanowiska do testowania silników F1, jak również do testowania silników elektrycznych i akumulatorów. Obecnie trwają dodatkowe niezbędne przygotowania w zakresie personelu, budynków i infrastruktury technicznej, a wszystko, co niezbędne, ma być gotowe do końca roku. Na potrzeby projektu jednostki napędowej założono niedawno osobną spółkę, będącą w całości własnością Audi Sport.
Audi ogłosi decyzję, z którym zespołem wystartuje w 2026 roku do końca tego roku.
Źródło i fot.: Audi