Na przykładzie filtrów paliwa w swojej gamie PZL Sędziszów pokazuje, jak wyglądają najnowsze modele filtrów paliwa.
Benzynowe układy wtryskowe pracują pod wysokim ciśnieniem i wymagają filtrów mocnych, wydajnych, o bardzo niskich oporach przepływu - taka jest właśnie rodzina filtrów stalowych PZL Sędziszów. Podobny poziom prezentują filtry oleju napędowego. Poza oczyszczeniem paliwa z zanieczyszczeń stałych, takich jak choćby produkty korozji zbiornika czy ścierania elementów metalowych (o wielkości cząstek na poziomie od 3 do 5 µm i skuteczności powyżej 92 proc.), filtr musi zatrzymywać zanieczyszczenia organiczne (parafina, asfalteiny itp.). Niezwykle ważnym wymaganiem jest także zdolność efektywnej separacji wody (powyżej 90 proc., większość filtrów oleju napędowego ma odstojniki). Topowe modele są wyposażone także w podgrzewanie elektryczne.
FPW061 to puszkowy filtr benzyny do układów wtryskowych pracujących pod wysokim ciśnieniem. Ma zastosowanie w bardzo szerokiej grupie modeli. Stalowy korpus gwarantuje wytrzymałość, a wkład z najwyższej jakości materiału skutecznie filtruje, stawiając przy tym minimalne opory przepływu.
Kolejna współczesna propozycja to PD629 - nowoczesny filtr oleju napędowego. Jest wyposażony w przepływowy układ podgrzewania za pomocą dodatkowego obiegu przefiltrowanego paliwa. To rozwiązanie powszechnie stosowne w modelach z Grupy Volkswagen, ale nie tylko.
Reprezentantem dynamicznie rozwijającej się grupy wkładów filtracyjnych jest WP1534. Wygląda jak filtr powietrza, ale to właśnie nowoczesny i ekologiczny wymienny wkład filtracyjny. Po zużyciu jest znacznie mniej szkodliwy dla środowiska, ponieważ dużo łatwiej i taniej się go utylizuje.
PD627 to zaawansowany technologicznie filtr paliwa do silników Ford 1.6 TDCi Duratorq. Jest wyposażony w szereg dodatkowych elementów, takich jak elektryczny podgrzewacz, czujnik poziomu odseparowanej wody, siatkowy filtr wstępny i podwójny wkład filtracyjny. Ciekawym rozwiązaniem jest układ odwadniania filtra za pomocą wykręcanego trzpienia z dostępem od góry.
- Nie ulega wątpliwości, że największy nacisk kładzie się obecnie na rozwój technologiczny filtrów oleju napędowego. Filtry benzyny także potrafią być zaawansowane, ale w niektórych modelach samochodów… nie ma ich w ogóle lub są zamontowane dożywotnio, np. w formie zestawu z pompą paliwa. W takim wypadku zaleca się szczególną troskę o jakość tankowanego paliwa (tylko na markowych stacjach). Trzeba się także liczyć z tym, że w razie zatkania lub uszkodzenia takiego fabrycznego filtra jego koszty wymiany będą niestety wyższe niż koszty wymiany zwykłego filtra zewnętrznego - mówi inż. Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.
Źródło i fot.: PZL Sędziszów