2022-07-29

Steinhof o hakach

Producent haków holowniczych odpowiada na najpopularniejsze i najciekawsze pytania związane z tym elementem wyposażenia dodatkowego.

Czy do każdego samochodu da się zamontować hak holowniczy?

Nie, są takie modele samochodów, których konstrukcja uniemożliwia montaż haka. Na szczęście takie auta należą do zdecydowanej mniejszości. Przede wszystkim należy upewnić się, czy pojazd może ciągnąć przyczepę. Najłatwiej możemy przekonać się o tym za sprawą zapisów w dowodzie rejestracyjnym, a także na tabliczce znamionowej pojazdu. Pomocny może być również kontakt z najbliższym punktem montażu haków lub z ich producentem i tam w bazie danych warto sprawdzić dostępność haków oraz ewentualne zastrzeżenia montażowe.

Czy instalacja LPG może być przeciwwskazaniem do montażu haka?

Generalnie nie, ale czasem może utrudnić montaż. Haki holownicze są zaprojektowane tak, aby pasowały do konkretnych mocowań przewidzianych w konstrukcji samochodu. Oznacza to, że nie ma żadnego pola manewru w tej kwestii. Jeśli np. wzmocnienie zbiornika LPG lub zawór do tankowania LPG zasłania dostęp do jakiegoś punktu montażowego, należy przerobić instalację. Stąd zalecenie - jeśli ktoś planuje montaż instalacji LPG i haka, lepiej najpierw założyć hak, a później instalację.

Jak wygląda dostępność haków do najnowszych modeli samochodów, w tym hybryd oraz pojazdów elektrycznych?

Oferta jest aktualizowana na bieżąco. Hybrydy traktowane są przez producentów samochodów dokładnie tak samo jak inne auta i tak jak one mają zazwyczaj możliwość montażu haka, choć oczywiście fakt obciążenia tylnej części pojazdu dodatkowymi akumulatorami może oznaczać pewne ograniczenia co do masy holowanej przyczepy lub maksymalnego obciążenia haka. W przypadku samochodów elektrycznych temat jest rozwojowy. Patrzymy na ten rynek bardzo optymistycznie, ponieważ już są pojazdy elektryczne, do których można montować haki. Co więcej - w ofercie Steinhof już mamy takie referencje. W katalogu dostępne są haki do wybranych modeli/wersji Audi E-Tron.

Czy haki akcesoryjne są w jakiś sposób gorsze od tych montowanych fabrycznie?

W przypadku tańszych samochodów różnice zazwyczaj nie występują. W przypadku droższych pojazdów mogą one polegać np. na tym, że w bagażniku będzie fabryczna wnęka lub schowek na kulę haka, a hak akcesoryjny (dostarczany w futerale) trzeba będzie gdzieś schować we własnym zakresie. Niektóre modele samochodów są wyposażone w specjalne układy kontroli trakcji, które w wersjach z fabrycznymi hakami aktywują się automatycznie po podpięciu przyczepy. Hak musi także „współpracować” z czujnikami cofania. W przypadku haków akcesoryjnych bywa z tym różnie - czasem trzeba wykonać odpowiednie podłączenia i aktualizację danych w komputerze, a czasem wejść w menu pokładowe i ręcznie wybrać tryb jazdy z przyczepą. Wszystko zależy od konkretnego modelu samochodu, więc trudno tu uogólniać.

Wszystkie haki dostępne na rynku mają homologację, a zatem powinny dokładnie tak samo spełniać swoją rolę. Czy są jakieś twarde argumenty przemawiające za produktami z wyższych półek?

Oczywiście, że tak. Różnice pojawiają się już na etapie samych materiałów, ich zabezpieczenia antykorozyjnego i jakości instalacji elektrycznej. Ale nie tylko. Bardzo duże, widoczne różnice są np. w sposobach wypinania haków. Haki Steinhof wypinane automatycznie łączą w sobie wygodę użytkowania i bezpieczeństwo eksploatacji. Zarówno montaż jak i demontaż nie wymaga użycia żadnego narzędzia. Haki wyposażone są w zamki zabezpieczające przed kradzieżą.

Dwa najpopularniejsze systemy kul wypinanych to wypinanie pionowe lub poziome. W systemach tych kula mocowana jest do gniazda za pomocą specjalnie zaprojektowanego sworznia ryglującego. Montaż polega na wsunięciu kuli do gniazda, po czym następuje automatyczne jej zatrzaśnięcie. Do demontażu wystarczy obrócenie pokrętła tak, aby kula została odblokowana. Zautomatyzowanie haków holowniczych znacząco podnosi wygodę i komfort ich użytkowania. W najtańszych konstrukcjach dostępnych na rynku systemy mocowania lub zabezpieczania haka nie muszą być tak intuicyjne.

Źródło i fot.: Steinhof

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń