Od czasu programu Apollo, współpracując z NASA, Goodyear kontynuował innowacje w celu opracowania projektu opon do pojazdu księżycowego. Producent łączy swoje siły z Lockheeed Martin - zespoły wspólnie zamierzają jako pierwsze uruchomić na Księżycu pojazd użytkowy o przedłużonym okresie eksploatacji.
Przed laty firma Goodyear Tire & Rubber Company dostarczała podstawowe produkty niezbędne dla programu Apollo prowadzonego przez NASA, w tym dla misji Apollo 11, która 53 lata temu wylądowała na Księżycu. Goodyear zamierza kontynuować tę tradycję, koncentrując się na oponach do pracy w ekstremalnych temperaturach i terenie pokrytym kraterami, przy jednej szóstej grawitacji ziemskiej.
- Program Artemis NASA, którego celem jest umożliwienie życia i pracy na Księżycu, ma wyraźne zapotrzebowanie na transport księżycowy kierowany przez astronautów albo obsługiwany autonomicznie, bez załogi - powiedział Kirk Shireman, wiceprezes pionu projektów księżycowych w firmie Lockheed Martin. - Rozwijamy pojazd księżycowy nowej generacji dla NASA, a także dla firm komercyjnych, a nawet innych agencji kosmicznych, które wesprą eksplorację naukową i prowadzoną przez ludzi. Takie podejście jest wyrazem odpowiedzi na pragnienie NASA, aby przemysł przejął inicjatywę poprzez działania komercyjne, za sprawą których agencja stanie się jednym z wielu klientów branży.
Aby rozwijać księżycową mobilność zdolną wytrzymać trudne warunki panujące na Księżycu Goodyear czerpie z zaawansowanych technologii opon bezpowietrznych, które są używane na Ziemi w mikromobilności, autonomicznych i pasażerskich pojazdach. Firmy wykorzystują już swoje dotychczasowe doświadczenia w tym projekcie, włącznie z testowaniem różnych konceptów na stanowiskach testowych z glebą księżycową.
- Wszystko, czego nauczymy się tworząc opony dla tego niezwykle trudnego środowiska pracy na Księżycu, pomoże nam stworzyć lepsze opony bez powietrza na Ziemi - powiedział Chris Helsel, wiceprezes Goodyear ds. operacji globalnych i dyrektor ds. technologii. - Przyczyni się to do osiągnięcia naszego celu, jakim jest umożliwienie mobilności bez względu na to, gdzie ma ona miejsce. Czujemy się zaszczyceni uczestnicząc w tym historycznym przedsięwzięciu z tak prestiżową firmą, która wie, jak dokonywać gigantycznych skoków w dziedzinie eksploracji i mobilności.
Księżycowe łaziki Apollo zostały zbudowane z myślą o zaledwie kilkudniowych wyprawach w promieniu kilku kilometrów od miejsca lądowania. Przyszłe misje będą musiały przemierzać trudny teren na znacznie dłuższych dystansach, działając w bardziej skrajnych temperaturach. Trzeba będzie opracować nowe opony, które będą mogły przetrwać lata i skrajnie różne temperatury - w kosmiczną noc temperatura spada poniżej -155 stopni Celsjusza, a w dzień wynosi ponad plus 121 stopni Celsjusza.
Koordynatorem rozwijającego się zespołu jest Lockheed Martin, która wykorzystuje ponad 50-letnią historię współpracy z NASA nad załogowymi i bezzałogowymi statkami kosmicznymi w głębokiej przestrzeni kosmicznej.
Firmy spodziewają się umieścić swój pierwszy pojazd na powierzchni Księżyca, aby wesprzeć historyczną misję NASA lądowania na srebrnym globie. Misja została zaplanowana na 2025 rok.
Źródło i graf.: Goodyear