Stworzone na tor

Auto Bild sprawdził sportowe opony o rozmiarze 235/35 R19

W tym roku na rynku pojawiła się nowa opona Bridgestone Potenza Race. Jest to guma przeznaczona do jazdy na torze, która - zdaniem producenta - zapewnia świetne właściwości jezdne. Niemiecka redakcja Auto Bild postanowiła sprawdzić, jak ta nowość wypada na tle swoich głównych rywali w tym segmencie: Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect, Pirelli P Zero Trofeo R i Goodyear Eagle F1 SuperSport R.

Jak zawsze testy magazynu Auto Bild były niezwykle dokładne, nie tylko pod kątem zachowania opony na suchym torze, ale również zużycia w długim okresie czasu, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz skuteczności hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.

Auto Bild uwzględnił również oponę szosową i oponę typu slick jako punkt odniesienia we wszystkich testach. Ponieważ test przeprowadzono na torze doświadczalnym Michelin we Francji, na popularnym rozmiarze 235/35 R19, można domniemywać, że były to opony Michelin Pilot Sport 4S i Michelin slick.

Jak zauważyli dziennikarze, pojazdem testowym był Golf GTI CS, natomiast testowana opona Pirelli była wersją n0 (przeznaczoną do Porsche), co oznacza, że może się różnić od opon dostępnych na rynku wtórnym.

Na suchym

W testach na suchej nawierzchni nie było zaskoczenia, bo najlepiej spisywała się opona typu slick. Pirelli i Bridgestone były najszybsze wśród opon typu semi slick, przy czym Pirelli oferowały nieco większą stabilność podczas trzech okrążeń pomiarowych. Opony Michelin i Goodyear ukończyły okrążenie z podobnym czasem, nieco za oponami Pirelli i Bridgestone. Testerom najbardziej podobała się reakcja układu kierowniczego opon Bridgestone i Pirelli.

W testach długodystansowych, które obejmowały 10 okrążeń, po pokonaniu 80 proc. dystansu ponownie w czołówce znalazły się Bridgestone i Pirelli. Michelin również był bardzo konsekwentny, tylko trochę wolniejszy. Najszybszą średnią prędkość zanotował referencyjny slick - 131,3 km/h. Drugie miejsce wspólnie zajęły Bridgestone i Pirelli - 126,8 km/h, trzecie Michelin - 124,7 km/h. Kolejny był Goodyear - 124,6 km/h. Ostatnia była letnia opona referencyjna -122,6 km/h.

Opona Trofeo R miała przewagę w hamowaniu na suchej nawierzchni nad resztą stawki, zatrzymując testowego Golfa po 31,7 m. Pół metra dalej zatrzymał się Bridgestone, następny w stawce uplasował się Michelin - 32,9 m, a 35,3 m to wynik Goodyeara.

Na mokrym

Opony Bridgestone były również najszybsze na mokrej nawierzchni (średnia prędkość - 86,8 km/h), ale testerzy zauważyli, że tylko wprawni kierowcy są w stanie je okiełznać. Szybkie okrążenie wynikało z tego, że opona jest odporna na nadsterowność, co w samochodach z napędem na przednią oś pozwala być szybkim, ale jest bardzo trudne do opanowania.

Opony Cup 2 Connect były gorsze pod względem czasu (średnia prędkość 84,7 km/h), ale znacznie łatwiejsze w prowadzeniu ze względu na większą odporność na aquaplaning, natomiast opony Pirelli i Goodyeara zmagały się z wysokim poziomem aquaplaningu, co przekładało się na wolniejsze czasy okrążenia.

Michelin uzyskał znaczną przewagę w hamowaniu na mokrej nawierzchni (49,2 m). Potwierdził tym samym, że jest najbardziej odpowiednią oponą typu semi slick do codziennej jazdy.

Podsumowanie

W całym teście zwyciężył Bridgestone, który nie zanotował żadnej wpadki. W poszczególnych kategoriach zajmował raz trzecie i pierwsze miejsce, a dwa razy drugie. Drugie w stawce zameldowało się Pirelli a trzeci był Michelin. 

Szymon Kruk, Fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 7-8/202 (Lipiec-Sierpień 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń