Jaguar E-Pace 2.0 D (204 KM) MHEV AWD R-Dynamic SE

Przerwana jazda

Dostałem Jaguara E-Pace z naprawioną oponą w lewym tylnym kole, naprawioną w taki sposób, że strach było wracać do Warszawy. Okazało się, że w „zreperowanej” sztuce jest ubytek bieżnika, w który można wetknąć kciuk, a z tego miejsca wystają kawałki jakiejś gąbki i widać błyszczące druty! Na pewno nie była to fachowa wulkanizacja.

Próbowałem porządnie naprawić w renomowanym serwisie, w moim mieście, ale jego właściciel od razu ocenił, że to niemożliwe. Nawet gdyby się udało, będzie bicie w czasie jazdy. Test zakończył się więc na lawecie, którą E-Pace został przewieziony do stolicy. Pierwszy test, bo importer zachował się fair, dał ten sam egzemplarz jeszcze raz.

Zapasu nie było, tylko seryjny zestaw naprawczy pod podłogą bagażnika. Opony nie mogłem kupić. Trudno zresztą wymagać, aby rozmiar 235/50 R20 104W był dostępny od ręki. Właściwie to nie mogłem kupić dwóch opon, bo instrukcja obsługi sugeruje wymianę wszystkich czterech, a przynajmniej na osi. Pechowy egzemplarz zamiast seryjnych w wersji R-Dynamic SE gum 235/55 R19 105W miał wspomniane, opcjonalne „20”, Goodyeary Eagle F1 AT SUV 4x4. Na szczęście ich wewnętrzna konstrukcja okazała się mocna i nie doszło do kolizji czy wypadku - pod bieżnikiem dwie warstwy poliestrowe, dwie stalowe, jedna poliamidowa, pod boczną ścianką dwie poliestrowe. Indeks 104 świadczy o nośności 900 kg, maksymalne ciśnienie wynosi 340 kPa, czyli 3,4 bara. Ogumienie wyróżniało się ochraniaczami felgi oraz zatwierdzeniem przez marki Jaguar i Land Rover, co potwierdzał napis „J LR” na bocznej ściance.

Letnie, ale całoroczne

Opony nosiły symbol M+S. Goodyear na swej www klasyfikuje je jako letnie. Że są letnie, potwierdził też przedstawiciel importera Jaguara wydający mi auto z „naprawioną” oponą. OK, tylko że w specyfikacji tego konkretnego auta znalazłem pozycję „Opony całoroczne” za 260 zł, czyli letnie, ale bierzemy dopłatę jak za całoroczne!

Opcjonalny rozmiar, to i opcjonalne alufelgi - 20-calowe satin grey & diamond turned, dwukolorowe, wzór 5051, określany przez Jaguara jako pięcioramienny, choć można naliczyć 10 osobnych ramion. Pięć śrub powinno zostać przykręconych momentem 133 Nm. Wybór alusów do E-Pace’a imponuje, 10 od 18 do 21 cali (wcześniej był tuzin, 17-21 cali).

Do jednej setnej

Wiedząc, że mam naprawioną oponę (ale nie spodziewając się, że w taki sposób), sprawdzałem podczas jazdy, czy powietrze nie ulatuje. Za pomocą pokrętła i dotykowych powierzchni na lewym ramieniu kierownicy wchodzi się w: Pojazd, Info. o oponach, Ciśnienia w oponach. Dla każdego koła jest podane ciśnienie zalecane (na osi) i rzeczywiste. Najważniejsze, że również zalecane wartości zmieniają się wraz ze zmianą temperatury wewnątrz opony. Dokładność do jednej setnej bara jest związana z tym, że Jaguar to marka brytyjska, a w Wielkiej Brytanii obowiązują inne jednostki, psi. Bary na psi i odwrotnie przeliczają się „nierówno”, z ułamkami, stąd np. 2,64 bara. A gdyby ciśnienie nagle spadło, włączyłaby się kontrolka z lewej strony tablicy wskaźników.

Można wprowadzić obciążenie samochodu, małe albo duże. Gdy Jaguar stoi: Pojazd, Info. o oponach, Ustaw. obciążeń TPM i wybiera się Małe obciążenie, względnie Duże obciążenie. W trakcie uruchamiania silnika, na środku tablicy wskaźników wyskakuje komunikat „System monitorowania ciśnienia opon aktywny małego obciążenia”, albo „System monitorowania ciśnienia opon aktywny dużego obciążenia”.

Nalepka z ciśnieniami na lewym słupku B precyzuje piktogramami, że małe obciążenie to do trzech osób z niewielkim bagażem, duże - pięć osób ze sporymi pakunkami. Nalepka wyszła średnio czytelnie, znajduje się na niej aż dziewięć rozmiarów, z indeksami: 225/65 R17 106V, 235/65 R17 108V, 235/60 R18 107V, 235/55 R19 105W, 235/50 R20 104Y, 235/50 R20 104W, 245/45 R21 104Y, 245/45 R21 104W oraz dojazdówka T155/85 R18 115M.

Dla 235/50 R20 104W udało się odszukać 2,5 bara z przodu i 2,4 z tyłu przy małym obciążeniu oraz 3,0 z przodu i 3,1 z tyłu przy dużym, dla dojazdówki zawsze 4,2. Autorzy instrukcji obsługi dodają, iż opony są zimne, gdy postój trwał dłużej niż trzy godziny. W gorących jest o 0,3-04 więcej. Kierowca powinien często kontrolować ciśnienie, raz na tydzień i przed każdą, dłuższą podróżą.

Z łańcuchami jeździ się do 50 km/h, zakłada się je na tylne koła: 235/65 R17, 235/60 R18, 235/55 R19 i 245/45 R20. Hm, ten ostatni rozmiar nie figuruje na nalepce z ciśnieniami.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2470/593 kg

Dług./szer./wys.

4,395/1,984/1,649 m

Rozstaw osi

2,681 m

Pojemność bagażnika

601/1386 l (DIN), 494/1170 (VDA)

Zalecane ogumienie

235/55 R19 105W (w testowym egz. 235/50 R20 104W), zestaw naprawczy

Silnik

turbodiesel, 1997 ccm, R4 16V, 204 KM przy 3750 obr./min i 430 Nm przy 1500-3000 obr./min

Prędkość maksymalna

211 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

8,4 s

Spalanie (cykl mieszany)

6,4 l/100 km

Cena

288.600 zł

 

Przegląd Oponiarski 7-8/202 (Lipiec-Sierpień 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń