Czy nowoczesny samochód może przejechać 500 tys. lub więcej kilometrów, jak modele z lat 90.? Mechanicy z sieci ProfiAuto Serwis wskazują, że tak, jednak wymaga to nieco więcej poświęcenia i dobrego serwisu.
Dlaczego współczesne auta są bardzo trwałe, ale opinie na ten temat są odmienne? Jak twierdzą mechanicy, są one po prostu bardziej skomplikowane, dlatego potrzeba fachowej wiedzy oraz specyficznych umiejętności serwisowych. Samochody z lat 80. czy 90. nie wymagały zbyt wiele i przejeżdżały setki tysięcy kilometrów. Nowe też mogą osiągnąć takie przebiegi, jednak trzeba poświęcić znacznie więcej uwagi przy serwisie i wykonać bardziej złożone naprawy. Są jednak ogólne zasady, o których właściciele nowych modeli powinni pamiętać. Wtedy niemal każde auto powinno wytrzymać setki tysięcy kilometrów.
- Problemem nowoczesnych samochodów nie jest trwałość, lecz serwis - mówi Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto Serwis. - Dawniej auta serwisowało się z podziałem na benzynowe i diesle. Dziś mamy jeszcze benzyny z turbo i bez lub z kilkoma rodzajami doładowania. Są też hybrydy, i to w różnej formie. Każdy silnik jest zupełnie inny, są też niuanse specyficzne dla jednej marki czy rodziny silników, które mechanik, a nawet właściciel auta powinien znać. Ogólne zasady jednak się nie zmieniają - podstawowy serwis bez oszczędzania to przepis na dużą trwałość. Nawet niedużego, wysilonego silnika.
Najważniejsze jest… nadwozie
Korozja to wróg numer jeden, jeśli chodzi o długoletnią eksploatację auta. Nawet kiedy trzeba naprawiać zawieszenie, może okazać się, że z powodu korozji pojawią się problemy.
- Niestety postępu w dziedzinie zabezpieczenia przeciwko korozji w motoryzacji nie widać - mówi ekspert ProfiAuto Serwis. - Nie można powiedzieć, by było gorzej, bo wiele starych aut skończyło swój żywot z powodu rdzy. Lepiej jednak też nie jest. Nowoczesne samochody mają ponadto słaby lakier.
Co więc można zrobić, by zabezpieczyć samochód na lata? To, co robili kierowcy z poprzedniego pokolenia i uważali to za standard. Podstawą jest dobre zabezpieczenie antykorozyjne podwozia i wszelkich zakamarków, w których może gromadzić się woda i brud. Wciąż dotyczy to niestety głównie aut z Japonii. Co kilka lat podwozie powinno zostać poddane rewizji i ewentualnej powtórce pod kątem jego zabezpieczenia. Warto też zabezpieczyć lakier np. folią ochronną, zwłaszcza w miejscach najbardziej narażonych na uszkodzenia.
Silnik wymaga nie tylko serwisu
Współczesne silniki są wytrzymałe i wykonane z mocnych materiałów, jednak wymagają pewnych nawyków od swoich właścicieli. Kierowcy używający auta z doładowaniem muszą pamiętać, że taki motor potrzebuje przynajmniej 5 minut od rozruchu na zimno, nim wciśnie się gaz w podłogę. A 1-2 minuty na ochłonięcie, jeśli pokonaliśmy ostatnie kilometry z gazem w podłodze.
Samochody z doładowaniem, zmiennymi fazami rozrządu i łańcuchem lub kilkoma łańcuchami napędzającymi wałki rozrządu wymagają szczególnej uwagi przy serwisie olejowym. Należy go wykonywać częściej, niż zalecają producenci - maksymalnie co 12-15 tys. km, a jeśli samochód jest eksploatowany na krótkich dystansach lub intensywnie, to nawet co 10 tys. km lub raz w roku, niezależnie od przebiegu.
Warto też pamiętać o wymianie filtrów, świec zapłonowych, pilnowaniu terminów wymiany pasków rozrządu i osprzętu (kompletu części z tłumikami drgań włącznie). Nie powinniśmy zapominać o regularnych przeglądach głowicy i zaworu EGR pod kątem gromadzenia się nagaru. To cecha jednostek z wtryskiem bezpośrednim, które co jakiś czas warto z niego oczyścić. Istnieje obecnie kilka metod niewymagających demontażu, jak np. chemia. Coś niemal nieznanego w prostych jednostkach z lat 90., w nowoczesnym silniku powinno być robione co 50-100 tys. km.
Nie ignoruj skrzyni biegów
Szczególnie tych nowoczesnych, skonstruowanych tak, by generowały możliwie najmniejsze opory. Dzisiejsze automaty to o wiele bardziej zaawansowane konstrukcje, niż dawniej. To przekładnie, które potrafią więcej, lecz są bardziej wymagające. Manualne też jednak potrzebują opieki.
Jak często wymieniać olej w skrzyni biegów? Warto przyjąć ogólne zasady, ponieważ producenci samochodów nie podają już w zasadzie żadnych. W manualu warto wymienić olej co 60 tys. km. To samo dotyczy automatów - w tych ze słabszymi silnikami co 60 tys. km, w tych z mocnymi jednostkami co 30-40 tys. km. W autach terenowych koniecznie po każdym głębszym brodzeniu w wodzie i częściej, jeśli służą za holowniki przyczep. Są jednak jeszcze dość specyficzne przekładnie CVT. - Jeśli przekładnię bezstopniową mamy w miejskim samochodzie z niezbyt mocnym silnikiem, można ją traktować jak klasyczny automat i wymieniać olej co 40-60 tys. km - radzi Adam Lehnort. - Jednak zupełnie inaczej będzie w większym samochodzie z mocnym silnikiem (powyżej 100 KM), którym często jeździmy z dużymi prędkościami, np. po autostradzie. W takich przekładniach CVT należy wymieniać olej co 30 tys. km, czyli niejako co drugą wymianę oleju w silniku.
Właściwy olej to podstawa
Ważne jest, by używać olejów (silnikowych czy przekładniowych) zgodnych z zaleceniami producenta. Jest to bardzo istotne we współczesnych autach, w których nierzadko używa się specyficznych materiałów lub konstrukcji wymagających odpowiednich parametrów oleju.
O hybrydach słów kilka
Czy są jakieś zalecenia, które wydłużą trwałość hybryd? Zdecydowanie! Dotyczą zarówno hybryd plug-in z możliwością ładowania, jak i klasycznych aut hybrydowych.
Należy przede wszystkim trzymać się zaleceń ogólnych, wymienionych powyżej. Jednak w hybrydach jeszcze ważniejsza jest dbałość o układ chłodzenia. Bateria to newralgiczny element, który może wytrzymać bardzo długo, o ile nie jest regularnie przegrzewana. Bardzo istotny jest też olej.
Silnik hybrydy włącza się wtedy, kiedy potrzebuje. Nierzadko startuje na zimno i musi szybko wygenerować pełną moc. Płynność oleju jest więc kluczowa dla jego trwałości. Jeśli producent silnika zaleca abstrakcyjnie niską lepkość, np. 0W-20, to nie jest przesada, a działanie dla dobra silnika. Nie poprawimy, lecz pogorszymy jego trwałość, stosując inne oleje, niż zalecane.
- W hybrydach plug-in istotne jest ładowanie baterii trakcyjnej, które powinno odbywać się możliwie małym prądem (niska moc). Najkorzystniejsze jest używanie domowego gniazda 230 V. Korzystanie z ładowarek dla aut elektrycznych może nieco nadwyrężyć kondycję baterii. Istotna jest też płynna jazda takim samochodem, ponieważ układ przeniesienia napędu nierzadko musi sobie radzić z dużym momentem obrotowym generowanym przez dwa czy nawet trzy silniki - podsumowuje ekspert ProfiAuto Serwis.
Profesjonalny serwis, a nie na skróty
Eksperci wskazują, że porządny serwis i naprawy samochodu bez wyrzeczeń to podstawa dużej trwałości. Jeśli chcemy naprawiać „na skróty”, prawdopodobnie szybko zemści się to kolejnymi awariami powodowanymi przez wcześniejsze oszczędności. Dlatego warto wybierać warsztaty, które usuwają nie tylko usterkę, ale też jej przyczynę, a na koniec zabezpieczają przed kolejną awarią.
Źródło i graf.: ProfiAuto