Na rok 2022 Auto Zeitung przetestował dziesięć modeli opon do SUV-ów typu crossover w rozmiarze 215/55 R17. Autem testowym był Ford Puma.
Dziennikarze niemieckiego magazynu byli zadowoleni z większości testowanych opon, ponieważ wyróżnili aż 7 modeli. Minusem całego testu był brak prób terenowych. I nie chodzi o to, że nie są to opony przeznaczone na cięższy teren, ale byłby to ciekawy wyznacznik ich zachowania na trawie czy szutrze.
Na suchym
W hamowaniu na suchej nawierzchni najlepiej sprawdziły się Vredestein Ultrac i Maxxis Premitra HP5. Ze 100 km/h zatrzymały testową Pumę po 36,2 m. Następne były Nokian WetProof (36,5 m) oraz Bridgestone Touranza T005 (36,7 m).
W jeździe na czas najlepiej sprawił się Michelin Primacy 4, uzyskując czas 61,5 s. Drudzy zameldowali się z czasem 61,6 s Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Continental EcoContact 6. Trzecia lokata przypadła oponom - Bridgstone’a, Vredesteina i Falkena ZIEX ZE310 EcoRun (61,8 s).
Na mokrym
Testy na mokrej nawierzchni pokazują, z jak dobrą oponą mamy do czynienia. W hamowaniu ze 100 km/h najlepszy wynik 46,5 m zanotował Maxxis, który wyprzedził Michelina (46,7 m) i Bridgestona (46,8 m). Najsłabiej poradził sobie Vredestein.
Co ciekawe, w „czasówce” to właśnie Vredestein (najsłabszy w hamowaniu) pokonał wszystkich rywali, uzyskując czas 87,8 s. Za nim znalazł się Maxxis (88,5 s) i Bridgestone (90,1 s).
Również w teście odporności na aquaplaning pierwsze miejsce zajął Vredestein, zapewniając stabilność do prędkości 80,7 km/h. Za nim z wynikiem 79,7 km/h uplasował się Nokian, trzeci był Falken - 79,3 km/h.
Ekologia
Najcichszymi oponami były Continental i Goodyear. Generowały hałas - 70 dB. Yokohama BluEarth GT AE51, Nokian i Michelin uzyskały głośność 71 dB, reszta stawki 72 dB. Najmniejsze opory toczenia zapewnia Continental, drugie były Bridgestone i Goodyear, a trzecie miejsce zdobyły Michelin oraz Yokohama.
Podsumowanie
W całym teście zwyciężył Bridgestone Touranza T005, który zapewnia bardzo dobrą przyczepność wzdłużną na mokrej nawierzchni, pokonywanie zakrętów i gwarantujący świetne zachowanie we wszystkich kryteriach związanych z bezpieczeństwem - niezależnie od tego, czy pada deszcz, czy droga jest sucha.
Drugie miejsce zdobył Vredestein Ultrac. Opona sprawdza się dobrze na mokrej nawierzchni. Nie wygrała w klasyfikacji generalnej z powodu długiej drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Model posiada dobre osiągi, zwłaszcza na suchej nawierzchni.
Trzecie miejsce przypadło oponie Goodyear Efficient Grip Performance 2, która zapewnia wysoką przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, a także charakteryzuje się wyjątkowo niskim poziomem hałasu.
Szymon Kruk, fot. Producenci, Ford.pl
Przegląd Oponiarski 6/201 (Czerwiec 2022)