Na koła crossoverów

Większość opon w teście Auto Zeitung wypadło bardzo dobrze

Na rok 2022 Auto Zeitung przetestował dziesięć modeli opon do SUV-ów typu crossover w rozmiarze 215/55 R17. Autem testowym był Ford Puma.

Dziennikarze niemieckiego magazynu byli zadowoleni z większości testowanych opon, ponieważ wyróżnili aż 7 modeli. Minusem całego testu był brak prób terenowych. I nie chodzi o to, że nie są to opony przeznaczone na cięższy teren, ale byłby to ciekawy wyznacznik ich zachowania na trawie czy szutrze.

Na suchym

W hamowaniu na suchej nawierzchni najlepiej sprawdziły się Vredestein Ultrac i Maxxis Premitra HP5. Ze 100 km/h zatrzymały testową Pumę po 36,2 m. Następne były Nokian WetProof (36,5 m) oraz Bridgestone Touranza T005 (36,7 m).

W jeździe na czas najlepiej sprawił się Michelin Primacy 4, uzyskując czas 61,5 s. Drudzy zameldowali się z czasem 61,6 s Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Continental EcoContact 6. Trzecia lokata przypadła oponom - Bridgstone’a, Vredesteina i Falkena ZIEX ZE310 EcoRun (61,8 s).

Na mokrym

Testy na mokrej nawierzchni pokazują, z jak dobrą oponą mamy do czynienia. W hamowaniu ze 100 km/h najlepszy wynik 46,5 m zanotował Maxxis, który wyprzedził Michelina (46,7 m) i Bridgestona (46,8 m). Najsłabiej poradził sobie Vredestein.

Co ciekawe, w „czasówce” to właśnie Vredestein (najsłabszy w hamowaniu) pokonał wszystkich rywali, uzyskując czas 87,8 s. Za nim znalazł się Maxxis (88,5 s) i Bridgestone (90,1 s).

Również w teście odporności na aquaplaning pierwsze miejsce zajął Vredestein, zapewniając stabilność do prędkości 80,7 km/h. Za nim z wynikiem 79,7 km/h uplasował się Nokian, trzeci był Falken - 79,3 km/h.

Ekologia

Najcichszymi oponami były Continental i Goodyear. Generowały hałas - 70 dB. Yokohama BluEarth GT AE51, Nokian i Michelin uzyskały głośność 71 dB, reszta stawki 72 dB. Najmniejsze opory toczenia zapewnia Continental, drugie były Bridgestone i Goodyear, a trzecie miejsce zdobyły Michelin oraz Yokohama.

Podsumowanie

W całym teście zwyciężył Bridgestone Touranza T005, który zapewnia bardzo dobrą przyczepność wzdłużną na mokrej nawierzchni, pokonywanie zakrętów i gwarantujący świetne zachowanie we wszystkich kryteriach związanych z bezpieczeństwem - niezależnie od tego, czy pada deszcz, czy droga jest sucha.

Drugie miejsce zdobył Vredestein Ultrac. Opona sprawdza się dobrze na mokrej nawierzchni. Nie wygrała w klasyfikacji generalnej z powodu długiej drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Model posiada dobre osiągi, zwłaszcza na suchej nawierzchni.

Trzecie miejsce przypadło oponie Goodyear Efficient Grip Performance 2, która zapewnia wysoką przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, a także charakteryzuje się wyjątkowo niskim poziomem hałasu.

                                      

Szymon Kruk, fot. Producenci, Ford.pl

Przegląd Oponiarski 6/201 (Czerwiec 2022)

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń