Warunki pracy ogumienia latem

Do granic możliwości?

Największe wyzwanie dla opon letnich to przede wszystkim przecenianie swoich możliwości przez kierowców, także możliwości auta i ogumienia. Wielu naszych klientów jeździ zbyt szybko, zbyt agresywnie, „na zderzaku”, w sytuacji zagrożenia liczy, że auto czy opony uchronią przed zderzeniem.

Latem najlepsze są letnie. Na zdjęciu Continental Eco Contact 6, rozmiar 195/65 R16 87H i Dacia Sandero

W lecie zdarza się najwięcej wypadków i ofiar śmiertelnych, co wynika z podejścia kierowców. W zimie zachowują się z zasady ostrożniej, bo mają świadomość, że pogoda może ich zaskoczyć. Natomiast latem, gdy warunki są znacznie lepsze, mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności i złej oceny sytuacji na drodze.

- Panuje swego rodzaju rozluźnienie, przez co jesteśmy skłonni do zbyt szybkiego pokonywania zakrętów, jazdy ze zbyt dużą prędkością, czy niezachowania odpowiedniego odstępu od poprzedzającego pojazdu - przyznaje Paweł Skrobisz, kierownik działu technicznego Continental Opony Polska. - W sytuacji zagrożenia powoduje to testowanie opon do granic możliwości, często dodatkowo przy spóźnionej reakcji kierowcy. Najtrudniejsze warunki w lecie to pora deszczu i mokra nawierzchnia. Jak wiadomo, w lecie pada dość często i to dość niespodziewanie. Pierwsze zagrożenie to pierwsze krople, gdy nawierzchnia jest jeszcze sucha i zabrudzona. Tworzy się pierwsza śliska warstwa i wtedy należy szczególnie uważać na drodze. Kolejne zagrożenie to zalegająca woda i zjawisko aquaplaningu. Należy dostosować prędkość pojazdu do warunków na drodze, jak również do stanu ogumienia i zdolności samej opony do odprowadzania wody.

Jak uzupełnia Paweł Adamczak, menadżer z Apollo Tyres (Polska), dużym wyzwaniem dla opon nie jest temperatura otoczenia czy wysokie prędkości, lecz nieprawidłowe ciśnienie i brak serwisu. To bardzo ważne, by regularnie i przed każdym wyjazdem w dłuższą trasę kontrolować ciśnienie w oponach. Zaniedbanie tej kwestii może mieć bardzo poważne konsekwencje, łącznie z wystrzałem opony podczas jazdy. Przestrzegajmy przed tym klientów serwisów.

- Z moich ponad 20-letnich obserwacji wynika, że jednym z największych „zabójców” opon jest zbyt niskie ciśnienie - potwierdza Arkadiusz Salwach, menadżer z Yokohama CEE. - To właśnie wtedy koło mocniej się nagrzewa. Autostradowe prędkości nie są straszne oponom, jednakże pod pewnymi warunkami. Używamy homologowanego ogumienia, właściwego rozmiaru, z właściwymi indeksami prędkości i nośności. Stosujemy ciśnienie zalecane do jazdy po autostradzie i przy większym obciążeniu. Pamiętamy o prawidłowym rozkładzie masy pojazdu i rozmieszczeniu bagaży. Mamy prawidłową geometrię kół, jeśli jest niewłaściwa, nowe opony mogą szybko zużyć się nierównomiernie.

Zawsze kompromis

Zapytaliśmy, jak znoszą lato opony wielosezonowe? Eksperci z oponiarskich koncernów podkreślają, że zawsze stanowią one kompromis. A. Salwach (Yokohama) zaznacza, że przy konstruowaniu całorocznych część producentów wychodzi od opony letniej, druga zaś część od zimowej i poprawia możliwie jak najlepiej ich osiągi. Ważne jest, aby dobrać klientowi produkt dostosowany do jego oczekiwań, zadać kilka pytań i zbadać potrzeby.

- Wielokrotnie słyszeliśmy historie, że ktoś był rozczarowany wyborem - kontynuuje A. Salwach. - Jeśli chodzi o przebiegi takich opon, to sądzę, że nie będą one wyższe, a wręcz odwrotnie. Wiele zależy od użytkownika i warunków eksploatacji.

O, tylko nie to

Niektórzy kierowcy z „oszczędności”, podczas ciepłych miesięcy, eksploatują zimówki, aż bieżnik się zetrze. - Użytkowanie opon zimowych w okresie letnim z pewnością nie wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo - podkreśla P. Adamczak (Apollo). - Jazda latem na zimowych to przede wszystkim dłuższa droga hamowania na rozgrzanej nawierzchni, zarówno suchej, jak i mokrej. Opony zimowe ze względu na swoją funkcję charakteryzują się bardziej agresywną rzeźbą bieżnika, co sprawia, że nie są również tak ciche jak letnie.

P. Skrobisz z Continentala dodaje, że zimówki łatwiej ulegają deformacji, przez co są mniej stabilne przy pokonywaniu zakrętów czy zmianach pasa ruchu. Poza tym szybciej się zużywają i szybciej się starzeją.

Tekst i zdjęcie: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 6/201 (Czerwiec 2022)

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń