Yokohama Rubber prowadzi testy systemu TPRS, który zdalnie monitoruje ciśnienie powietrza w oponach. Firma współpracuje z korporacjami taksówkowymi z prefektury Kyoto w Japonii. System wykorzystuje czujniki montowane do wewnętrznej powierzchni opon i ma być oferowany na rynku wtórnym.
TPRS umożliwi operatorom flot samochodowych i personelowi serwisowemu Yokohamy zdalne monitorowanie i rejestrowanie ciśnienia powietrza w oponach aut flotowych, a także ich lokalizację. Dzięki temu możliwe będzie np. wczesne wykrycie przebicia opony, które powoduje stopniowe uchodzenie z niej powietrza, i jej szybka naprawa lub wymiana. Wykrywanie takich usterek w czasie rzeczywistym może przyczynić się do zapobiegania wypadkom drogowym. TPRS będzie także wspierał prawidłową konserwację ogumienia, przeglądy samochodów oraz efektywność paliwową, która jest mocno powiązana z odpowiednim ciśnieniem w oponach.
Jak działa system Yokohamy? Dane z czujników TPRS montowanych wewnątrz opony są przesyłane w czasie rzeczywistym do menedżera floty za pośrednictwem urządzenia instalowanego w biurze operatora taksówek lub na jego parkingu oraz serwera znajdującego się w chmurze. Gdy ciśnienie powietrza spadnie do poziomu, który wpływa na zużycie paliwa lub wskazuje możliwość przebicia opony, system alarmuje menedżera.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych zaworów TPMS (system monitorowania ciśnienia w oponach), TPRS (system zdalnego monitorowania ciśnienia) może być używany w wielu różnych pojazdach i typach kół i będzie oferowany przez Yokohamę na rynku wtórnym.
Celem rozwoju technologicznego czujników do opon do samochodów osobowych jest bezpieczeństwo na drogach, a także reagowanie na zmiany w usługach związanych z mobilnością takie, jak CASE (1) i MaaS (2). Aby osiągnąć te cele, firma prowadzi prace badawczo-rozwojowe oraz praktyczne testy z partnerami z różnych branży.
1. CASE – pierwsze litery słów: „Connected” (podłączony do Internetu), „Autonomous” (autonomiczny), „Shared” i „Services” (usługi współdzielone) (czasami tylko „Shared”) i „Electric” (elektryczny). Skrót od wspólnego użytkowania samochodów i usług powiązanych oraz e-samochodów.
2. MaaS – Mobilność jako usługa. Zapewnianie poprzez pakietowe wyszukiwanie, rezerwację, płatności i inne powiązane funkcje optymalnych kombinacji transportu publicznego i innych usług w zakresie mobilności w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców i podróżnych w zakresie mobilności.
Źródło i graf. Yokahama