2022-06-17

Akumulator latem - 5 zasad

Wysokie temperatury mają niekorzystny wpływ na kondycję akumulatorów. Exide Technologies wskazuje kilka zasad, których wdrożenie pozwoli uniknąć nieprzyjemnych zdarzeń na drodze i nie dopuścić do samorozładowania.

Wyjeżdżasz i pozostawiasz auto na parkingu w pełnym słońcu? Po powrocie możesz się spodziewać przykrej niespodzianki w postaci rozładowanego akumulatora. Dlaczego? Podczas upałów rośnie temperatura pod maską samochodu, a reakcje chemiczne zachodzą szybciej. Gdy temperatura powietrza osiąga 30°C lub więcej, w nieużywanym samochodzie następuje dużo szybsze samorozładowanie.

  1. Sprawdzaj stan naładowania akumulatora

Napięcie w prawidłowo naładowanym akumulatorze wynosi 12,7 V lub więcej. Gdy jego wartość spadnie poniżej 12,5 V, to sygnał, że zaczął się rozładowywać. Aby nie dopuścić do jego samorozładowania, kontroluj systematycznie te wartości. Możesz to zrobić samodzielnie przy pomocy woltomierza podłączonego do gniazda zapalniczki samochodowej, lub korzystając z pomocy sprawdzonego mechanika, dysponującego inteligentnym testerem nowej generacji, np. Exide EBT965P. Przy jego udziale można sprawdzić akumulatory: EFB, AGM, GEL, a także klasyczne kwasowo-ołowiowe. Urządzenie jest wieloczynnościowe i pozwala także na ocenę systemu elektrycznego pojazdu, poprawności działania alternatora oraz rozrusznika.

Exide radzi: Używając woltomierza, pamiętaj, że rzetelny wynik otrzymasz mierząc napięcie postojowe, co najmniej pół godziny po zakończeniu jazdy. Inaczej jego wartość będzie zawyżona.

  1. Stosuj ładowanie zachowawcze

Jeśli latem nie korzystasz z pojazdu przez kilka dni, staraj się nie dopuścić do rozładowania akumulatora, stosując ładowanie zachowawcze. Pozwoli to zminimalizować skutki samorozładowania spowodowanego przez upał. W tym celu możesz użyć inteligentnego prostownika, np. Exide 12/7, dzięki któremu w prosty sposób naładujesz swój akumulator. Urządzenie nie wymaga od użytkownika kontroli. Nie tylko ustala parametry i czas ładowania, ale również samo przerywa ładowanie, nie dopuszczając do przeładowania akumulatora.

Exide radzi: Gdy do ładowania akumulatora używasz urządzenia starszej generacji, nie zapominaj o kontrolowaniu tego procesu, który w tym przypadku nie jest zautomatyzowany. Przeładowanie może doprowadzić do niekontrolowanego wzrostu temperatury elektrolitu i uszkodzenia akumulatora.

  1. Zadbaj o czystość

Podczas eksploatacji akumulatora na jego obudowie, czy też pomiędzy biegunami, gromadzą się zanieczyszczenia: brud (np. pozostałości po oleju) i kurz. Nieczyszczone systematycznie klemy z czasem śniedzieją, a to skutkuje ograniczeniami w przepływie prądu. Brudny akumulator może ulec szybszemu samorozładowaniu. Aby temu zapobiec, wystarczy zadbać o niego czyszcząc go regularnie przy pomocy ściereczki i specjalnej szczoteczki do klem, która poradzi sobie także z zaśniedziałymi lub zabrudzonymi zaciskami.

Exide radzi: Przy okazji czyszczenia klem sprawdź, czy nie są poluzowane i w razie potrzeby dobrze je dokręć. Luźne klemy mogą utrudniać przepływ prądu i powodować kłopoty z uruchomieniem pojazdu. Niestabilne mocowanie może nawet skutkować szybkim rozładowaniem akumulatora.

  1. Parkuj w cieniu i kontroluj poziom płynów

Jeśli chcesz uchronić akumulator przed rozładowaniem i przedłużyć jego żywotność, nie pozostawiaj go latem przez dłuższy czas w pełnym słońcu. Działanie promieni słonecznych na akumulatory jest tak znaczące, że producenci zalecają ich kontrolowanie już po ekspozycji słonecznej przy 20°C, ponieważ każde 10°C powyżej tej granicy przyspiesza zjawisko samorozładowania i to nawet dwukrotnie.

Przegrzanie silnika też może mieć niekorzystny wpływ na działanie auta. Aby tego uniknąć, dobrze jest kontrolować poziom oleju oraz uzupełniać płyn chłodzący w układzie chłodzenia.

Exide radzi: W przypadku posiadania starszego typu akumulatora kwasowo-ołowiowego z dostępem do ogniw należy sprawdzić poziom elektrolitu w każdym ogniwie. Jeśli jest go zbyt mało, koniecznie jest uzupełnienie płynu wodą destylowaną.

  1. Stawiaj na sprawdzone technologie

Kto chce spać spokojnie przez cały rok i nie chce martwić się wahaniami temperatur, ten może przy okazji wymiany akumulatora wybrać model z technologią Carbon Boost 2.0, zastosowaną np. w akumulatorze Exide Premium. Dzięki dodatkowi aktywnego węgla, akumulatory wykonane w tej technologii mają lepszą wydajność i dłuższą żywotność. Charakteryzują się większą zdolnością przyjmowania ładunku, w związku z czym wymagają krótszego czasu ładowania - odbywa się ono dwa razy szybciej niż w przypadku technologii tradycyjnej. Carbon Boost 2.0 to technologia, która sprawdzi się w ekstremalnych warunkach pogodowych (upał, mróz), w samochodach z mocnymi silnikami, bogato wyposażonych i intensywnie użytkowanych, także w ruchu miejskim.

Źródło i fot.: Exide Technologies

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń