Okręt flagowy
Najdłuższą, najbardziej okazałą Skodą jest Superb, zaliczany do klasy średniej. W naszym teście hybryda plug-in, czyli z możliwością ładowania akumulatora trakcyjnego z zewnętrznych źródeł, np. ze zwykłego gniazdka 230 V. Testowy Superb jeździł na oponach z Polski.
Były to letnie Bridgestone Potenza S001 o rozmiarze 235/40 R19 96W, czyli o większej średnicy i niższym profilu od seryjnie przypisanych wersji Laurin & Klement 235/45 R18. Pod boczną ścianką kryła się warstwa poliestrowa, pod bieżnikiem poliestrowa, dwie stalowe i dwie poliestrowe. Maksymalne obciążenie to 710 kg, maksymalne ciśnienie równa się 340 kPa, czyli 3,4 bara. Inne opony dla Superba: 215/60 R16, 215/55 R17.
Czarne alu
Seryjnie powinny być alufelgi w kolorze antracyt, Propus Aero 8J x 18 (cennik podaje rozmiary obręczy). W egzemplarzu z parku prasowego Skody założono czarne alufelgi Canopus 8J x 19. W skomplikowanym wzorze można naliczyć 20 ramion, w pięciu zestawach odchodzących od każdej śruby – moment dokręcenia 140 Nm. Wybór fabrycznych obręczy do Superba jest imponujący, kilkanaście pozycji, w tym jedna stalowa na seryjnym wyposażeniu podstawowej wersji Active. Rozmiary obręczy: 6,5J x 16, 6,5J x 17, 7J x 17, 8J x 18, 8J x 19.
Do łańcuchów – na przód – nadają się tylko 6,5J x 16 ET41 i 6,5J x 17 ET41 z oponami 215/60 R16 i 215/55 R17. Ogniwa i zamki łańcuchów nie mogą być większe niż 13 mm.
Maksymalnie 3,2
Niewielki jest margines po napompowaniu tylnych kół Superba załadowanego na maksa. Jak można wyczytać z nalepki na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa, w R19 ciśnienie powinno wtedy wynosić 2,7 z przodu oraz 3,2 z tyłu, czyli tylko 0,2 mniej od dopuszczalnych 3,4 przez producenta opon. Przy połowicznym obciążeniu we wszystkich kołach utrzymujemy 2,5.
Nalepka, widoczna również przez skrobaczkę do szyb włożoną do klapki paliwa, informuje także o ciśnieniu w „17” i „18”. Dla 18-calowych tak samo jak dla 19-calowych, dla 17-calowych 2,5 z przodu i 2,7 z tyłu, przy pełnym obciążeniu 2,7 i 3,3.
Na lewym słupku B jest nalepka, ale nie dotyczy ciśnienia, tylko zachęca do jego kontrolowania. Jak piszą autorzy instrukcji obsługi, ciśnienie należy sprawdzać minimum raz w miesiącu, również w opcjonalnej dojazdówce i dodatkowo przed dłuższą podróżą.
Wprowadzanie nowych wartości ciśnienia do TPM (takiego skrótu używa Skoda) odbywa się poprzez centralny, dotykowy ekran na kokpicie. Wchodzi się w Menu, Pojazd, Ustawienia (symbolizowane dwoma zębatymi kółkami, po zbliżeniu dłoni pojawia się też napis), Opony, Wskaźnik ciśnienia w oponach. Po wybraniu pola SET pojawia się pytanie „Czy ciśnienie we wszystkich 4 oponach odpowiada wartościom wymaganym?” Naciśnięcie pola Potwierdź samochód kwituje zdaniem „Wartości ciśnienia w oponach zostały zapisane.” Lampka ostrzegająca o spadku ciśnienia znajduje się w zestawie wskaźników, na górze, z prawej.
Niewłaściwe ciśnienie to jedna z przyczyn nierównomiernego zużycia ogumienia, poza ostrym stylem jazdy, złą geometrią zawieszenia („błąd położenia koła”, tak napisano w instrukcji), nieprawidłowym wyważeniem kół. W celu równomiernego zużycia opon Skoda zaleca zamianę kół co 10 tys. km, tył na przód, przód na tył.
Ostrzeżenie i zestaw
Tak jak w wielu innych konstrukcjach z rodziny VW można ustawić ostrzeżenie o przekroczeniu prędkości, dla opon zimowych jak precyzuje Skoda: Menu, Pojazd, Ustawienia, Opony, Opony zimowe Sygnalizacja przekroczenia prędkości, co 10 km/h, w zakresie 30-240 km/h. Samochód reaguje gongiem i komunikatem w zestawie wskaźników. I tyle, można dalej przyśpieszać. Gdy ponownie dojdzie do przekroczenia szybkości, reakcja się powtarza.
Zestaw naprawczy leży pod podłogą bagażnika jak w mnóstwie innych modeli, ale w Superbie Combi nie w jednym opakowaniu, kompresor oddzielnie od butelki ze środkiem uszczelniającym. Oba elementy wciśnięto w piankową wytłoczkę zajmującą całą długość i szerokość kufra. Do kompresora i butelki dostajemy się na dwa sposoby. Albo usuwając wykładzinę, albo od strony kabiny, po złożeniu prawej części oparcia kanapy, korzystając z dwóch klapek w wykładzinie. Kompresor polskiej produkcji może pracować bez przerwy do 10 min. Generalnie zestaw nadaje się do nakłuć bieżnika do 4 mm. Skoda uważa, że wystarcza ciśnienie 2,0-2,5, żeby kontynuować podróż. Najmniejsza wartość z nalepki na klapce paliwa to 2,5.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Dane techniczne testowanego samochodu |
|
Rodzaj nadwozia |
kombi, pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe |
DMC/ładowność |
2291/552 kg |
Dług./szer./wys. |
4,862/1,864/1,477 m |
Rozstaw osi |
2,841 m |
Pojemność bagażnika |
510/1800 l |
Zalecane ogumienie |
235/45 R18, w testowym egz. 235/40 R19 96W, zestaw naprawczy |
Silnik |
silnik benzynowy z turbosprężarką, 1.395 ccm, R4 16V, 156 KM przy 5000-6000 obr./min, 250 Nm przy 1550-3500 obr./min, silnik elektryczny 115 KM i 330 Nm, łączne parametry układu 218 KM i 400 Nm |
Prędkość maksymalna |
224 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
7,8 s |
Spalanie (cykl mieszany) |
1,1-1,9 l/100 km |
Cena |
198.850 zł |