Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie zmian norm emisji CO2 w nowych samochodach osobowych i lekkich pojazdach dostawczych, stanowiące część pakietu „Gotowi na 55” (Fit for 55 in 2030).
W środę w głosowaniu plenarnym 339 posłów głosowało za przyjęciem stanowiska, 249 przeciw, a 24 się wstrzymało.
W przyjętym tekście, który stanowi stanowisko Parlamentu do negocjacji z państwami członkowskimi, posłowie popierają propozycję Komisji, aby do 2035 r. osiągnąć zeroemisyjną mobilność na drogach (cel dla całej floty UE, aby zmniejszyć emisje wytwarzane przez nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze o 100 proc. w porównaniu z 2021). Pośredni cel redukcji emisji do roku 2030 zostałby ustalony na poziomie 55 proc. dla samochodów osobowych i 50 proc. dla samochodów dostawczych.
Posłowie są teraz gotowi do rozpoczęcia negocjacji z państwami członkowskimi UE.
- Ambitna rewizja norm emisji CO2 jest kluczowym elementem osiągnięcia naszych celów klimatycznych. Dzięki tym normom tworzymy przejrzystość dla przemysłu samochodowego i możemy stymulować innowacje i inwestycje producentów samochodów. Ponadto, zakup i eksploatacja samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń stanie się tańsza dla konsumentów. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitną rewizję celów na rok 2030 i opowiedział się za stuprocentowym celem na rok 2035, co ma kluczowe znaczenie w osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 roku - powiedział Jan Huitema, sprawozdawca (grupa Renew Europe).
14 lipca 2021 roku, w ramach pakietu "Fit for 55", Komisja przedstawiła wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Wniosek ma przyczynić się do realizacji celów klimatycznych UE na lata 2030 i 2050, przynieść korzyści obywatelom dzięki szerszemu zastosowaniu pojazdów zeroemisyjnych (lepsza jakość powietrza, oszczędność energii i niższe koszty posiadania pojazdu), a także pobudzić innowacje w zakresie technologii zeroemisyjnych.
Źródło i fot.: Parlament Europejski