2022-06-07

Najlepsze opony do SUV-ów

Magazyn Motor przeprowadził test opon w rozmiarze 215/60 R17 pasującym do popularnych SUV-ów. To bardzo ważna kategoria rynkowa, ponieważ wśród najchętniej kupowanych nowych samochodów w Polsce w ubiegłym roku, w pierwszej dziesiątce aż połowę stanowiły SUV-y i crossovery. Wybierając dziewięciu konkurentów do testu, redakcja zwracała uwagę nie tylko na rozmiar, ale także na podwyższoną nośność opon, aby odpowiadała specyfice takich pojazdów (indeks 96, pozwalający na obciążenie 710 kg).

Zwycięzca w kluczowych kategoriach

Po skompletowaniu wszystkich wyników zwycięzcą testu została opona Continental PremiumContact 6. Ogumienie niemieckiego producenta wykazało przewagę w kategoriach szczególnie istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. W przypadku hamowania ze 100 km/h na mokrej nawierzchni, PremiumContact 6 wprost zdeklasował rywali. Osiągnięty wynik - 53,6 m był o ponad 2 metry krótszy od kolejnej opony w zestawieniu, a także aż o 16,3 m krótszy od najsłabszej opony w stawce - to blisko cztery długości auta testowego! Najlepiej wypadła na nawierzchni suchej, uzyskując drogę hamowania 36,5 m, wobec 39,2 opony najsłabszej w próbie.

- Opony do SUV-ów czy crossoverów muszą sprostać większej liczbie wyzwań, niż ich odpowiedniki do „zwykłych” aut osobowych. Przede wszystkim, ze względu na wyższą masę takich pojazdów, stosuje się opony o oznaczeniu XL (Extra Load), dla których zakres obciążeń opracowano z myślą o zapewnieniu większej nośności niż w przypadku standardowych opon do aut osobowych. Aby zapewnić bezpieczne hamowanie w każdych warunkach i precyzję prowadzenia, inżynierowie muszą uwzględnić wyższy środek ciężkości, dłuższy skok zawieszenia czy większy rozstaw kół. Wyniki testu w „Motorze” potwierdzają, że Continental PremiumContact 6 to niezwykle zrównoważona opona, zapewniająca najwyższy poziom bezpieczeństwa i najkrótsze drogi hamowania zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni. - mówi Paweł Skrobisz, kierownik Działu Technicznego Continental Opony Polska.

Jak testowano opony?

- Kupując opony należy bezwzględnie przestrzegać specyfikacji i zaleceń producenta samochodu. Wybierając konkretny model opon warto natomiast wspomagać się niezależnymi testami, w których często wychodzą bardzo znaczące różnice pomiędzy dostępnymi na rynku produktami. Warto jednak zwrócić uwagę czy dany test został przeprowadzony w sposób rzetelny, w warunkach, które rzeczywiście pozwalają ocenić interesujący nas produkt - wyjaśnia P. Skrobisz.

Test opublikowany w tygodniku „Motor” przeprowadzony został w ośrodku badawczym, na certyfikowanych stanowiskach pokrytych asfaltem o jednakowym współczynniku przyczepności. Wszystkie badane opony zostały zamontowane na felgi aluminiowe i napompowane do ciśnienia zalecanego przez producenta auta testowego - w tym przypadku Dacii Duster. Samochody testowe wyposażone były w bardzo dokładny sprzęt pomiarowy pracujący w technologii GPS - aparatura o częstotliwości 100 Hz pozwalała na uzyskanie wyników z dokładnością do 1 cm. W realizacji testu brali udział kierowcy z wieloletnim doświadczeniem testowym i sportowym, inżynierowie oraz pracownicy warsztatu. W trakcie badań w samochodach wszystkie koła zmieniano ponad 100 razy.

Źródło i graf.: Continental

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń