Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic

Z opcją dużych kół

Na bazie kompaktowej klasy A czwartej generacji (W177) powstało kilka innych modeli: B, CLA, GLA, GLB. Dwa ostatnie z nich to SUV-y, z których GLA (H247) jest mniejszy, w ogóle to najkrótszy przedstawiciel tej kompaktowej rodziny.

Prezentowaliśmy już hatchbacka klasy A, więc nic dziwnego, że GLA ma wiele podobnych lub identycznych rozwiązań. Nawet opony okazały się takiej samej, polskiej produkcji i takiej samej marki Bridgestone. Tym razem były założone zimówki Blizzak LM 001, w rozmiarze 235/45 R20 96H. Od razu wyjaśniam, że 20-calowe koła to opcja, obecnie tylko z obręczami AMG. Seryjnie czteronapędowej wersji 220 d 4Matic muszą wystarczyć „17”, z gumami 215/65. Oznaczenie MO, od Mercedes-Benz Original, zaświadcza o homologacji producenta auta. Inne napisy na bocznej ściance informują o maksymalnym obciążeniu 710 kg przy maksymalnym ciśnieniu 350 kPa, czyli 3,5 bara oraz o wewnętrznym układzie: pod boczną ścianką warstwa poliestrowa, pod bieżnikiem poliestrowa, dwie stalowe i poliestrowa.

Pięcioramienne alufelgi, srebrne z szarymi akcentami, są mocowane na pięć śrub. Tak jak w innych Mercedesach, autorzy instrukcji obsługi zalecają przykręcanie na raty, tzn. mniejszym momentem (w tym przypadku 80 Nm), następnie większym (130 Nm).

Zależy od obciążenia

Nalepka z ciśnieniami jest na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Klapka znajduje się na lewym, tylnym błotniku. Żeby otworzyć, po prostu się ją naciska, nie trzeba poszukiwać cięgna w kabinie. Nalepka podaje pięć rozmiarów dla GLA: 215/65 R17, 215/60 R18 M&S (pisownia oryginalna), 235/55 R18, 235/50 R19 i taki jak w testowym pojeździe, 235/45 R20. Ten ostatni rozmiar został potraktowany oddzielnie, przy obciążeniu do trzech osób z bagażem powinno być z przodu 260 kPa (2,6 bara), z tyłu mniej, 230 kPa (2,3 bara). Przy pełnym obciążeniu ciśnienie w obu osiach ma być identyczne, po 320 kPa (3,2 bara). Analogicznie przedstawia się sytuacja w pozostałych czterech rozmiarach, odpowiednio 260, 230, 290 kPa, a więc różnica w porównaniu z „20” występuje tylko przy pełnym obciążeniu. Instrukcja obsługi wskazuje lokalizację tabeli (nalepki), ale nie zamieszcza konkretnych wartości ciśnienia.

Tak samo jak w Mercedesie A grafika na środku zestawu wskaźników podaje ciśnienia i temperatury w każdej oponie. Żeby tę grafikę wywołać, za pomocą płytki sterowania dotykowego (gładzika) na lewym ramieniu kierowcy wchodzi się w Przegląd i w Opony. Tym samym gładzikiem ustawia się TPMS, czyli przyjmuje aktualne ciśnienia jako wartości odniesienia - szybko i łatwo. Lampka sygnalizująca spadek ciśnienia jest na dole wskaźników, nieco z lewej, wśród innych kontrolek.

Autorzy instrukcji obsługi radzą kontrolować ciśnienie co najmniej raz w miesiącu lub przed dłuższą podróżą, albo jazdą w terenie. Rzecz jasna należy to robić na zimnych oponach, czyli takich, które przejechały mniej niż 1,6 km albo stały minimum trzy godziny bez bezpośredniego oddziaływania promieniowania słonecznego. Oprócz tego warto wzrokowo sprawdzić obręcze i opony pod kątem uszkodzeń, także kapturki zaworów.

Limit nie do przejścia

Na dotykowym ekranie, na środku kokpitu ustawia się ograniczenie prędkości dla opon zimowych: Ustawienia, Pojazd, Ogranicz prędk. dla opon zim. Da się to zrobić również za pomocą dotykowego panelu na środowym tunelu oraz przyciskami na prawym ramieniu kierownicy. Jest dziewięć pozycji, od 160 km/h do 240 km/h, co 10 km/h. Identycznie jak w A-klasie nie można przekroczyć ustawionej szybkości, kick down nie przynosi skutku. Według Mercedesa minimalna głębokość bieżnika opon M+S, a więc także zimówek, wynosi 4 mm, letnich 3 mm. Ze względów bezpieczeństwa Mercedes zaleca szybszą wymianę opon, zanim osiągną te głębokości.

Mercedes dopuszcza zamianę opon jednakowego rozmiaru co 5 tys. km lub 10 tys. km, w zależności od stopnia zużycia, lecz nie podpowiada schematu tej czynności. Informuje natomiast, że na przedniej osi opony zużywają się bardziej na obrzeżach, na tylnej bardziej pośrodku.

Łańcuchy, w wersjach 4Matic montuje się wyłącznie na tył, w przednionapędowych na przód. Dopuszczalna szybkość na łańcuchach równa się 50 km/h.

Zestaw pod podłogą

Seryjny zestaw naprawczy tkwi pod wyjmowaną podłogą bagażnika. 10 minut wynosi maksymalny czas pracy elektrycznej sprężarki, produkcji tajwańskiej. Zbiorniczek z płynem uszczelniającym, 350 ml, wyprodukowano w Niemczech. Maksymalna prędkość dla uszczelnionej opony to 80 km/h.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2190/440 kg

Dług./szer./wys.

4,410/1,834/1,611 m

Rozstaw osi

2,729 m

Pojemność bagażnika

435/1430 l

Zalecane ogumienie

215/65 R17 (w testowym egz. zimowe 235/45 R20 96H), zestaw naprawczy

Silnik

turbodiesel, 1950 ccm, R4 16V, 190 KM przy 3800 obr./min i 400 Nm przy 1600-2600 obr../min

Prędkość maksymalna

219 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

7,3 s

Spalanie (średnie)

5,5-6,1 l/100 km

Cena

190.200 zł

 

Przegląd Oponiarski 2/197 (Luty 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń