Maluch pod napięciem
Smarta jeszcze nie opisywaliśmy w tej rubryce. Zaczynamy od elektryka, bo spalinowe auta w gamie tej marki już nie istnieją. Zarówno Fortwo jak i Forfour są wyłącznie na prąd.
Fortwo jest interesujący pod względem oponiarskim. Niczym sportowy wóz wyróżnia się z tyłu oponami szerszymi i o niższym profilu. Testowy wóz miał z przodu 185/50 R16 81H, z tyłu 205/45 R16 87H, na obu osiach zimowe Michelin Alpin 6 zrobione w Niemczech. Na zewnętrznej ściance nie było wielu informacji np. o konstrukcji opony, chyba że zaliczymy do takowych napis Extra Load na tylnych gumach. Dodam, że z tyłu indeks nośności 87 okazał się większy od zalecanego przez Smarta 83. A ile powinien wynosić prawidłowy indeks, można dowiedzieć się z nalepki z ciśnieniem na słupku B (czyli ostatnim) zakrytej drzwiami kierowcy. Rozmiary opon to z przodu 165/65 R15 81T, 185/50 R16 81 H, zaś z tyłu 185/60 R15 84T, 205/45 R16 83H.
W testowym egzemplarzy były dwukolorowe, srebrno-czarne alufelgi, z misternym wzorem ośmiu ramion zdecydowanie rozdwojonych przy końcach. Ich rozmiary to z przodu 6J x 16 ET44 oraz z tyłu 6,5J x 16 ET40. Do przykręcania każdego koła, z momentem 105 Nm, służą cztery śruby.
0,3 więcej na tył
Wspomniana nalepka jest o tyle ciekawa, że rozmiary wydrukowano na zewnątrz, a ciśnienie w jej środku. Ciśnienia Smart podaje tylko dwa - 220 kPa z przodu oraz 250 kPa z tyłu, czyli w barach 2,2 oraz 2,5. Nie ma więc zróżnicowania pod względem obciążenia albo prędkości. Ale trudno się dziwić, Fortwo zgodnie z nazwą jest dwuosobowy, o ładowności 230 kg, a maksymalna szybkość elektryka sięga ledwie 130 km/h.
Autorzy instrukcji obsługi, w uzupełnieniu danych z nalepki, zalecają sprawdzanie ciśnienia regularnie, co najmniej raz w miesiącu lub w razie potrzeby - przykładowo przed dłuższą podróżą. Zalecają przy okazji wzrokowe sprawdzenie obręczy i opon pod kątem uszkodzeń oraz kontrolę kapturków zaworów. Dosłownie na kolejnej kartce, na s.195 proponują sprawdzać ciśnienie co dwa tygodnie, ale tylko ciśnienie.
Inne porady dotyczą zimowego ogumienia. Zdaniem Smarta, takie gumy należy stosować na wszystkich kołach już przy temperaturach poniżej 10 st. C. Letnie opony poniżej 7 st. C tracą w znacznym stopniu elastyczność, a tym samym przyczepność i zdolność hamowania. Minimalna głębokość bieżnika zimowych została określona na 4 mm, letnich na 3 mm, a więc znacznie więcej niż 1,6 mm z polskich przepisów. Opony 6-letnie nie nadają się do eksploatacji, niezależnie od ich zużycia. Łańcuchy w Fortwo zakłada się tylko na napędzane tylne koła i nie przekracza się na nich 50 km/h.
Ósma pozycja
Lampka alarmująca o spadku ciśnienia rozbłyśnie na tablicy wskaźników, na obrzeżu półkolistego prędkościomierza, z prawej. Seryjny TPMS obsługuje się za pomocą przycisków na lewym ramieniu kierownicy oraz ekranu w zestawie wskaźników jako jedną z funkcji komputera pokładowego. Komputer ma 10 pozycji. Ósma dotyczy m.in. TPMS-u. Wchodzi się w Komunikaty i przeglądy, potem w Pokazuj treści oraz w Kontrola ciśn. w oponach. Na ekranie wyskakuje pytanie: Przejąć aktualne wartości ciśnienia jako nowe wartości orientacyjne? Po wybraniu pola „tak” pojawia się potwierdzenie: Kontrola ciśn. w oponach uruchomiona na nowo.
Wyłącznie zestaw
W tak małym wehikule ze zróżnicowanym ogumieniem na osiach jedyną pomocą w razie złapania gumy musi być zestaw naprawczy. To nie budzi wątpliwości, natomiast odnalezienie zestawu - jak ktoś nie miał do czynienia ze Smartami - może nieco potrwać. Zestaw Tirefit czeka pod stopami pasażera. Odkręciwszy dwie śruby z samego przodu kabiny, pod deską rozdzielczą, wyjmuje się z podłogi cały panel z zestawem na odwrotnej stronie. Płyn 300 ml wyprodukowano w Niemczech, sprężarkę
w Chinach.
Według instrukcji obsługi maksymalny czas pracy kompresora wynosi 10 min, według nalepki na kompresorze 15 min. Instrukcja dodaje, że jeżeli po 10 min nie uda się osiągnąć 1,8 bara, trzeba odłączyć zestaw, przejechać 10 m do przodu lub do tyłu i ponownie pompować przez 10 min. Rozbieżności znalazłem także przy maksymalnej prędkości, z jaką należy odjechać po napompowaniu do co najmniej 1,8 bara. Instrukcja obsługi podaje 80 km/h, a wspomniana nalepka 60 km/h. Taki sam jest dystans, 3 km, do zatrzymania się i sprawdzenia, ile barów w zreperowanej oponie się ostało. Jeżeli pomiar wykaże między 1,3 a 2,2, trzeba dopompować. Wszelkie odczyty poniżej 1,3 prowadzą do wezwania pomocy drogowej.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Dane techniczne samochodu |
|
Rodzaj nadwozia |
hatchback, trzydrzwiowy, dwumiejscowy |
DMC/ładowność |
1310/230 kg |
Dług./szer./wys. |
2,695/1,663/1,555 m |
Rozstaw osi |
1,873 m |
Pojemność bagażnika |
260/350 l |
Zalecane ogumienie |
przód 185/50 R16 81H, tył 205/45 R16 83H, w testowym egz. 205/45 R16 87H, seryjny zestaw naprawczy |
Silnik |
elektryczny, 82 KM, 160 Nm |
Prędkość maksymalna |
130 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
11,6 s |
Zużycie energii |
17,0-15,7 kWh/100 km |
Cena |
110.569 zł |