Renault Clio 1.3 TCe 130 Intens EDC

Szybsze od opon

Taka sytuacja może się zdarzyć, maksymalna prędkość samochodu większa od indeksu prędkości zimówek. W przypadku Clio ze 130-konnym, benzynowym silnikiem wartości wynosiły 200 km/h i 190 km/h. Na taką ewentualność zwracają uwagę autorzy instrukcji obsługi. Zimowe Uniroyale MS plus 77 miały indeks T, dokładny rozmiar 195/55 R16 87T.

Podczas testu panowały temperatury w okolicach zera, ale śniegu nie było. W tych warunkach opony zapewniały przyczepność na wysokim poziomie. Maksymalna ładowność, oznaczona jako 87, równa się 545 kg. Wewnętrzna konstrukcja opiera się na warstwie poliestru, zaś pod bieżnikiem jeszcze na dwóch stalowych i poliamidowej. Opony wyprodukowano w Niemczech, mimo że zimowe widniał na nich napis typowy dla tej marki „the rain tyre”, świadczący o szczególnej przydatności podczas deszczu. Maksymalne ciśnienie zostało określone na 300 kpa, a więc na 3 bary.

Nalepka nietypowo

Etykietę z ciśnieniami przyklejono w nietypowym miejscu, na dole drzwi kierowcy, na partii blachy równoległej do zewnętrznego poszycia. 2,3 z przodu oraz 2,1 z tyłu – tyle powinno być, niezależnie od prędkości (poniżej 160 km/h i powyżej 160 km/h) w 185/65 R15 88H i 195/55 R16 87H. W zapasowym kole 185/65 R15 88H trzeba utrzymywać wyższe ciśnienie, 2,3. Natomiast w 125/70 R16 96M aż 4,2 bara, co zresztą jest typowe dla dojazdówek.

Na dwa sposoby

Poniżej, na drzwiach druga nalepka odsyła do instrukcji obsługi w sprawie TPW, czyli Tyre Pressure Warning - układu monitorowania ciśnienia w ogumieniu. Grafika na tej nalepce sugeruje, że do resetowania układu służy wielofunkcyjna kierownica. I tak rzeczywiście jest, posługując się przyciskami na prawym ramieniu kierownicy należy wejść w pole na dole zestawu wskaźników i znaleźć tam „Ciśnienie kół naciśnij reset”. Resetuje się przyciskiem OK. Ukończenie resetu jest potwierdzane komunikatem „Czynność zakończona”, co może wymagać kilku minut jazdy.

Jest również druga metoda poprzez centralny, dotykowy ekran. Wchodzi się w menu symbolizowane na dole sześcioma kwadracikami, następnie w Informacje, Ciśnienie pow. w oponach. Pojawia się opis procedury - wpierw należy skontrolować i ewentualnie dopasować ciśnienie w czterech, zimnych oponach. Naciska się pole Inicjalizacja, wyskakuje pytanie, czy skontrolowałeś ciśnienie. Wybranie Tak powoduje reset. Niezależnie od sposobu, ustawienie TPW (TPMS) jest możliwe tylko na stojącym aucie.

Lampka ostrzegająca o spadku ciśnienia została wkomponowana w paliwomierz, z prawej strony tablicy wskaźników. W instrukcji obsługi znajduje się zalecenie, aby sprawdzać ciśnienie przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą, dłuższą podróżą. Inną częstotliwość, co trzy miesiące, można wyczytać w samochodzie, na centralnym ekranie, w dziale Instrukcje.

Pod kufrem

Testowe Clio miało opcję za 400 zł (obecnie 700 zł) w postaci koła zapasowego w aucie pod bagażnikiem. Podłogę bagażnika trzeba wyjąć. Potem, przy jej wkładaniu, pomocne jest wycięcie na stelaż dzielonego oparcie kanapy. Wycięcie wskazuje na lewą stronę. W środku obręczy zapasu tkwią narzędzia. Plastikową wytłoczkę z narzędziami zamyka od góry pokrywka - to jest rzadko spotykane - którą przesuwa się w celu otwarcia lub zamknięcia. Letnia opona Continental Premium Contact 6, o rozmiarze takim jak na nalepce na drzwiach,185/65 R15 88H, była zbudowana z dwóch warstw poliestru pod boczną ścianką oraz z jednej poliestrowej, dwóch stalowych i jednej poliamidowej pod bieżnikiem. Maksymalne obciążenie 560 kg, ciśnienie 350 kPa (3,5 bara).

Seryjnie Renault wyposaża Clio w zestaw naprawczy. Po kwadransie pompowania ciśnienie w uszkodzonej oponie powinno wynosić minimum 1,8 bara, w przeciwnym razie „nie należy jechać pojazdem”. Gdy ciśnienie zostało wyregulowane, należy przebyć 3 km z prędkością 20-60 km/h, zatrzymać się i sprawdzić. Odczyt poniżej 1,3 oznacza koniec podróżowania. Generalnie kompresor nie powinien działać dłużej niż 15 minut. Podczas opróżniania butli manometr chwilowo wskaże nawet 6 barów. Butlę wymienia się po pierwszym użyciu, nawet jeśli pozostał w niej płyn.

Na zapasie wystarczy czarna, stalowa obręcz, natomiast na kołach wersji Intense kręcą się 16-calowe, 10-ramienne alusy Philia. Mocują je po cztery śruby, moment dokręcania to 110 Nm. Łańcuchy są zabronione na tylnych kołach. Renault, jak przy innych modelach, nie zaleca przekładania kół.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

hatchback, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1673/472 kg

Dług./szer./wys.

4,050/1,798/1,440 m

Rozstaw osi

2,583 m

Pojemność bagażnika

391/1069 l

Zalecane ogumienie

195/55 R16 87H, w testowym egz. zimowe 195/55 R16 87T; zestaw naprawczy, w testowym egz. zapas 185/65 R15 88H

Silnik

benzynowy, 1332 ccm, R4 16V, 130 KM przy 5000 obr./min i 240 Nm przy 1600 obr./min

Prędkość maksymalna

200 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,0 s

Spalanie (średnie)

5,7-5,8 l/100 km

Cena

73.900 zł
(obecnie 79.900 zł, wersja 1.3 140 manual)

 

Przegląd Oponiarski 12/195 (Grudzień 2021)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń