Nissan Micra 1.0 IG-T 100 N-Sport Xtronic

Gumy z Polski

Zawsze miło robi się na duszy, gdy samochód znanej, światowej marki ma ogumienie „made in Poland”. Tak było z testowym Nissanem Micrą w najbogatszej wersji N-Sport, z bezstopniowym automatem Xtronic, który poruszał się na letnich oponach Bridgestone Turanza T005, rozmiar 205/45 R17 84V.

Test wypadł na początku listopada, temperatury panowały dodatnie, również nocami, więc dało się jeździć, choć oczywiście zimówki gwarantowałyby większy margines bezpieczeństwa. Tradycyjna lektura angielskich napisów na bocznej powierzchni przyniosła takie m.in. wiadomości: maksymalne obciążenie 500 kg, maksymalne ciśnienie 350 kPa (czyli 3,5 bara); pod bieżnikiem poliester, dwie warstwy stalowe i poliester; pod boczną ścianką poliester, treadwear 320, traction A, temperaturę A, czyli bieżnik wysokiej jakości, zapewniający dobrą trakcję i pierwszorzędną odporność opony na wydzielane przez siebie ciepło. Nissan przestrzega, aby nie stosować opon starszych niż sześć lat. Co 10 tys. km zaleca przełożyć opony wg schematu przód-tył. Przebieg ten może być inny, zależnie od sposobu prowadzenia auta i stanu nawierzchni. Po 1000 km od rotacji należy dokręcić śruby koła.

Czarne alufelgi to znak rozpoznawczy odmiany N-Sport. Mają pięć ramion, z plastikowymi, nieco jaśniejszymi wypełnieniami. Moment dokręcenia każdej z czterech śrub wynosi 105 Nm, kolejność: górna, dolna, lewa, prawa. Obręcze mają rozmiar 17 x 61/2J, pozostałe 16 x 6J (alu i stal) oraz 15 x 6J (stal). 

Maksymalnie 2,6

Nalepka na lewym słupku B, przy fotelu kierowcy, podaje dane o ciśnieniu, identyczne dla dwóch rozmiarów, 195/55 R16 87H i 205/45 R17 84/88V (instrukcja obsługi wymienia jeszcze 185/65 R15). Przy obciążeniu do trzech osób, z przodu należy utrzymywać 2,2, zaś z tyłu 2,0. Przy większym obciążeniu różnica między osiami znika, wszędzie 2,6.

Nalepka informuje również o 4,2 bara w seryjnej na naszym rynku dojazdówce. Drobna różnica była taka, że na nalepce widnieje rozmiar diagonalny T125/70 D15 95 M, a pod wyjmowaną podłogą bagażnika leżało koło z oponą radialną, o takich samych parametrach, T125/70 R15 95 M. W tym przypadku był to Linglong chińskiej produkcji, znoszący obciążenie 690 kg i ciśnienie 420 kPa (4,2 bara). Warstwie poliestru na całości towarzyszyły dwie, stalowe pod bieżnikiem. Obręcz zapasu była stalowa, czarna. Maksymalna prędkość na dojazdówce wynosi 80 km/h, a jej bieżnik zużywa się szybciej niż normalnej opony. Interesująca jest jedna z przestróg zawartych w instrukcji obsługi - nie wprowadzaj samochodu do automatycznej myjni, bo może się w niej dojazdówka zaklinować.

Na inne kraje może być przeznaczony zestaw naprawczy. Zestaw nadaje się do reperowania uszkodzeń bieżnika do 4 mm. Maksymalny czas pracy kompresora równa się 10 minut.

Z lewego ramienia

Na lewym ramieniu kierownicy zlokalizowano przyciski do obsługi bardzo rozbudowanego komputera pokładowego. Jedna z grafik na środku tablicy wskaźników dotyczy TMPS, każdego koła z osobna. Konkretne liczby pojawiają się w czasie jazdy, zaraz po ruszeniu. Ba, można ustawić prawidłowe wartości, w zimnym ogumieniu, wchodząc w Settings, Tyre Pressures, Target Front (przód), Target Rear (tył). Za każdym razem trzeba naciskać OK, potwierdzając daną operację. Minimalne wartości, które można wpisać to 2.0 bara. Jeśli posługujemy się barami, bo następna pozycja, Tyre Pressure Unit, daje wybór jednej z czterech jednostek. Zimne opony, wg Nissana, są wtedy gdy pojazd pozostawał zaparkowany co najmniej trzy godziny albo przejechał mniej niż 1,6 km. Tradycyjna kontrolka zbyt niskiego ciśnienia jest w obrotomierzu.

Pozycja Calibrate służy do ustawiania TPMS po wyregulowaniu ciśnienia. Po resecie polegającym na wybraniu pola Start, należy jechać z prędkością powyżej 25 km/h - to właśnie granica zadziałania TPMS. Instrukcja obsługi przestrzega, aby nie nakładać metalowych powłok lub metalowych elementów na szyby, co może pogorszyć odbiór sygnałów od czujników TPMS.

Wchodząc w Maintenance, potem w Tyre ustawiamy odległość do wymiany opon. Kierowca zobaczy taką informację po osiągnięciu wybranego przebiegu, wcześniej może podejrzeć, jaki dystans już przejechał. Wybór jest od 500 km do 30 tys. km, co 500 km.

Łańcuchy na przód

Łańcuchy zakłada się na przednie koła, nigdy na tylne i nigdy na dojazdówkę. Trzeba przestrzegać zaleceń producenta łańcuchów dotyczących ich montażu. Pojazd z łańcuchami należy prowadzić wolno, ale Nissan nie podaje limitu prędkości.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

hatchback, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1555/430 kg

Dług./szer./wys.

3,999/1,743/1,455 m

Rozstaw osi

2,525 m

Pojemność bagażnika

300/1004 l

Zalecane ogumienie

205/45 R17 84/88V, w testowym egz. 205/45 R17 84V i zapas dojazdowy T 125/70 R15 95M

Silnik

benzynowy turbo, 999 ccm, R3 12V, 100 KM przy 5000 obr./min i 144 Nm przy 2000 obr./min

Prędkość maksymalna

177 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

13,0 s

Spalanie (cykl mieszany)

6,3-6,7 l/100 km

Cena (bez promocji)

81.700 zł (IG-T 92 N-Sport Xtronic)

 

Przegląd Oponiarski 10/193 (Październik 2021)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń