Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Instyle Plus

Hybryda z zestawem

Outlander trzeciej generacji był opisywany na naszych łamach, ale w zupełnie innej wersji, 2.0 4WD CVT Instyle Navi. PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) jest hybrydą z możliwością ładowania również z zewnętrznych źródeł prądu, plug-in. Może to być ładowarka publiczna, ładowarka domowa, nawet zwykłe gniazdko 230 V.

Outlander PHEV ma na tylnym, prawym błotniku dwa elektryczne gniazdka, mniejsze typu 1 na prąd zmienny oraz większe CHAdeMO (Charge de Move) na prąd stały.

Wspólną cechą letnich gum w obu Outlanderach okazały się… skromne informacje na bocznych ściankach, pomijające wewnętrzną strukturę. Tamten Outlander miał Toyo R37, obecny Yokohamy Blu Earth E70BZ o identycznym rozmiarze 225/55 R18 98H i japońskiej produkcji. W instrukcji obsługi na str. 7-22 Mitsubishi przestrzega, że jeżeli opony różnią się rozmiarem, typem, marką lub stopniem zużycia, może zostać wyświetlony komunikat o nieprawidłowościach w układzie EV. Dodajmy, skrót ten oznacza Electric Vehicle, chodzi w tym przypadku o elektryczną część układu napędowego. Po stwierdzeniu nadmiernego zużycia, albo kiedy różnica stanu przednich i tylnych opon stanie się zauważalna, należy zrobić rotację. Kierunkowe przekłada się na stronie, między przodem a tyłem, „standardowe” z krzyżowaniem, czyli prawy tył na lewy przód, potem lewy tył, prawy przód i powrót na prawy tył.

PHEV zawsze porusza się na alufelgach, w tym przypadku 18x7 J. Ramion felgi mają mnóstwo, 15, z czego 10 jest rozdwojonych. Te nierozdwojone dochodzą do pięciu śrub - moment dokręcenia od 88 Nm do 108 Nm. Podstawowa odmiana Invite Plus ma mniejsze obręcze 16x61/2 J z 215/70 R16 100H. W obu przypadkach odsadzenie (przesunięcie) wynosi 38 mm.

Do łatania opon

Poprzednio prezentowany Outlander miał dojazdowe koło zapasowe, na zewnątrz, za tylną osią. Obecnie do Outlandera, w tym hybrydowego PHEV, producent daje wyłącznie „zestaw do łatania opon”, jak określono w instrukcji obsługi. Zestaw znajduje się pod podłogą bagażnika (trzeba złożyć ją dwa razy), w plastikowej wytłoczce, z lewej strony, przed zwykłym akumulatorem 12V. Kompresor i płyn ze środkiem uszczelniającym leżą w osobnych wgłębieniach. Sprężarka 12 V 10 A, z Tajwanu, może pracować maksymalnie 10 minut, pojemność butelki płynu wyprodukowanego w Malezji wynosi 630 ml. Autorzy instrukcji wyliczają m.in., że trzeba usunąć wkładkę zaworu za pomocą odpowiedniego przyrządu wchodzącego w skład zestawu, spakowanego razem z butelką. W innym miejscu piszą o dwóch typach czujników TPMS, z metalowym zaworem i z gumowym zaworem. W testowym aucie był gumowy. Po naprawie należy jechać 10 minut lub 5 km, zatrzymać się i sprawdzić ciśnienie. Wszelkie wartości poniżej 1,3 bara oznaczają koniec samodzielnej podróży na kołach. Jeżeli są wyższe, trzeba dopompować i znowu skontrolować po 10 minutach lub 5 km.

Prawidłowe ciśnienie jest podane na lewym słupku B, czyli tam gdzie w większości samochodów prezentowanych w „Przeglądzie”. Dla szybkości do 160 km/h wynosi 2,4 na obu osiach, dla większych 2,6. Nalepka podaje te wartości dla 225/55 R18 98H. Tyle samo barów powinno być w 215/70 R16 100H, to już informacja z instrukcji obsługi.

Dwa komplety

Jeżeli serwis ogumienia zarejestruje poprzez gniazdko OBD drugi zestaw czujników, można z pozycji kierowcy wybrać jeden lub drugi. Służy do tego przycisk na kokpicie, na lewo od kierownicy obsługujący wyświetlacz na środku tablicy wskaźników. Czasami, aby odblokować możliwość różnych ustawień, trzeba przytrzymać przycisk nieco dłużej, co zresztą podpowiada piktogram w postaci przycisku na wspomnianym wyświetlaczu. Tym samym przyciskiem resetuje się TPMS.

Ale uwaga, żeby wejść w Setting Menu i obsługę TPMS, samochód musi stać na hamulcu ręcznym! W przeciwnym razie ikonka Setting Menu w ogóle się nie pojawi.

PHEV i opony

Do kolejnych spraw związanych z ogumieniem trzeba dokopać się na centralnym, dotykowym ekranie. Dokopać się, bo zostały schowane pod szyldem „PHEV i inf.”. Niby czego ma szukać oponiarz w informacjach o układzie hybrydowym? A jednak! Wchodzisz w: Home, PHEV i inf., Informacje, Konserwacja, Przełożenie opon. Możesz ustawić datę albo przebieg (co 100 km) do następnej wymiany ogumienia. Taki elektroniczny notatnik.

Auto jest czteronapędowe, ale łańcuchy zakłada się na przednie koła. maksymalna ich wysokość to 9 mm. Po 100-300 m należy zatrzymać się i dostosować napięcie. Potem jedzie się ostrożnie, nie przekraczając 50 km/h.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2390/500 kg

Dług./szer./wys.

4,695/1,800/1,696 m

Rozstaw osi

2,670 m

Pojemność bagażnika

463 l

Zalecane ogumienie

225/55 R18 98H, zestaw naprawczy

Silnik

benzynowy, 2360 ccm, R4 16V, 135 KM przy 4500 obr./min i 211 Nm przy 4500 obr./min, przedni silnik elektryczny 82 KM i 137 Nm, tylny silnik elektryczny 95 KM i 195 Nm, moc systemowa 224 KM

Prędkość maksymalna

170 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,5 s

Spalanie (cykl mieszany)

2,0 l/100 km

Cena

214.990 zł (rocznik 2020, bez rabatu)

 

Przegląd Oponiarski 7-8/191 (Lipiec-Sierpień 2021)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń