Peugeot 508 GT, Peugeot 508 SW 2.0 Blue HDi 160 Allure

Szyby bez ramek

Tym razem wyjątkowo opisujemy dwa samochody, dwie wersje tego samego modelu - Peugeota 508. W obu liczba drzwi pozostaje ta sama – pięć, również przedni napęd i szyby bez ramek w bocznych drzwiach. Pierwszy jest hatchbackiem z 225-konnym silnikiem na benzynę, w odmianie wyposażenia GT. Z kolei 508 SW to kombi ze 163-konnym turbodieslem, znakowanym jako 160, w wersji Allure.

Letnie ogumienie testowych egzemplarzy, Michelin Pilot Sport 4, różniło się wielkością i miejscem wytworzenia. I tak 508 GT zasuwał na oponach w rozmiarze 235/40 ZR19 (96Y) produkcji węgierskiej, natomiast 508 SW na 235/45 ZR18 (98Y) z Hiszpanii. Zwracają uwagę bardzo wysokie indeksy prędkości, z Y w nawiasie, ponad 300 km/h. Flagowy Peugeot uchodzi za szybki, ale nie aż tak, benzynowa wersja GT osiąga 248 km/h. Wewnętrzna struktura opon okazała się identyczna, pod bieżnikiem warstwa poliestrowa, dwie stalowe, poliamidowa, pod boczną ścianką warstwa poliestrowa. Inne wspólne cechy kryły się pod napisami: Michelin Total Performance, Treadwear 320, Traction AA, Temperature A, Outside, Extra Load. À propos zwiększonego obciążenia, ogumienie ropniaka mogło przenosić więcej, 750 kg wobec 710 kg w benzyniaku.

Oba samochody miały koła opcjonalne. Seryjnie 508 GT posiada alufelgi „18” Seprone z gumami 235/45, kombi - alufelgi „17” Merion i 215/55. Testowe pojazdy zostały więc doposażone w kola o cal większe. Efektowne, dwukolorowe alusy nazywały się Augusta (508 GT) i Hirone. W obu można doliczyć się po 10 ramion, z tym że w Augusta są one pogrupowane w pięć par. Moment dokręcenia każdej z pięciu śrub wynosi 115 Nm.

Większe koła w „naszych” Peugeotach, czyli 18- i 19-calowe nie nadają się do łańcuchów. Łańcuchy, z ogniwami do 9 mm, zakłada się tylko na przód, na 215/60 R16 i 215/55 R17. Warto zwrócić uwagę, żeby żadna część łańcucha i mocowań nie stykała się z alufelgą. I trzeba unikać podróżowania po odśnieżonych drogach, aby nie uszkodzić opon, samochodu ani jezdni.

Dojazdówka łączona z alu

W każdym 508 standardem jest zestaw naprawczy do ogumienia. Po jego użyciu nie należy przekraczać prędkości 80 km/h i dystansu 200 km. Kierowca powinien udać się „do ASO sieci Peugeot lub do warsztatu specjalistycznego w celu wymiany opony”.

Oba testowe Peugeoty miały zapasowe koło dojazdowe i to jako opcje łączone z większymi, opisywanymi już alufelgami. Zapas tkwił pod podłogą bagażnika. W hatchbacku GT podłogę można było złożyć w literę Z i zablokować. W kombi SW podłogę zawiesza się o uszczelkę klapy, z tym że kąt, pod jakim wisi podłoga, wydaje się zbyt mały. Koła były identyczne - stalowa obręcz z Uniroyalem T135/80 R17 103M czeskiej produkcji, o maksymalnym obciążeniu 875 kg i maksymalnym ciśnieniu 420 kPa, to znaczy 4,2 bara. Napis „The rain tyre” z symbolem parasola wskazywał na szczególne przystosowanie do mokrej nawierzchni, typowe dla tej marki. Wewnętrzna budowa jest oczywiście nieco skromniejsza niż w Michelin Pilot Sport 4, brakuje poliamidu pod bieżnikiem. W środku obręczy koła znajdowała się plastikowa wytłoczka z narzędziami.

Identyczne bary

Maksymalne ciśnienie dopuszczone przez Michelin to w obu rozmiarach 340 kPa, czyli 3,4 bara. W obu przypadkach nie było różnic w ciśnieniu zalecanym przez Peugeota. Z przodu powinno być 2,4, względnie 2,5 przy zwiększonym obciążeniu. Z tyłu prawidłowe wartości wynoszą odpowiednio 2,3 oraz 3,0. W dojazdówce 135/80 R17 103M trzeba utrzymywać maksymalne dla niej 4,2 bara. W jednym i drugim aucie nalepka z ciśnieniem znajdowała się na lewym słupku B, na jego części równoległej do podłużnej osi auta. Nalepka podawała dane dla jednego, konkretnego rozmiaru.

Autorzy instrukcji obsługi podają, że jeśli jechało się ponad 10 min, względnie ponad 10 km z prędkością powyżej 50 km/h, należy dodać 0,3 bara. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa zużycie paliwa. Nieprawidłowe ciśnienie (domyślamy się, że również za duże) powoduje przedwczesne zużycie opon i niekorzystnie wpływa na przyczepność na drodze. Ciśnienie we wszystkich kołach należy sprawdzać raz w miesiącu lub przed podróżą. Poza tym zaleca się regularne kontrole stanu opon (bieżnika i ścianek) oraz felg.
Na osiach muszą być identyczne opony. Zamontowanie różnych opon może spowodować zakłócenia w działaniu ESC (Electronic Stability Control), elektronicznej stabilizacji toru jazdy.

Kontrolka ostrzegająca o spadku ciśnienia znajduje się z lewej strony tablicy wskaźników. Podczas uruchamiania silnika przez moment świecą się dwie takie lampki, ale nie jest to usterka, ten typ tak ma. Jeżeli wraz z piktogramem przedstawiającym oponę z wykrzyknikiem jest widoczny symbol klucza, oznacza to, że usterka dotknęła pośredni układ monitorowania ciśnienia w oponach (Peugeot unika skrótu TPMS). Po każdym pompowaniu trzeba tenże układ ustawić. Najpierw klawiszem z samochodzikiem, oryginalnie położonym na środkowej konsoli, bo w poziomie, wywołuje się odpowiednie menu na centralnym, dotykowym ekranie. Następnie dotyka się ekranu: Funkcje jazdy, Inicjalizacja niedopompowania opon, Tak lub nie.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne 508 GT

Rodzaj nadwozia

hatchback, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2001/581 kg

Dług./szer./wys.

4,750/1,859/1,403 m

Rozstaw osi

2,793 m

Pojemność bagażnika

487/1537 l

Ogumienie

235/45 R18, zestaw naprawczy, w testowym egz. 235/40 ZR 19 (96Y) i koło dojazdowe, T135/80 R17 103M

Silnik

benzynowy z turbo, 1598 ccm, R4 16V, 225 KM przy 5500 obr./min i 300 Nm przy 1900 obr./min

Prędkość maksymalna

248 km/h

Przyśpieszenie 0-100 km/h

7,3 s

Spalanie (cykl mieszany)

7,4 l/100 km

Cena

191.500 zł (GT Pack)

 

Przegląd Oponiarski 5/189 (Maj 2021) 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń