Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo Sport

Dla fanów jazdy

HR-V ma wyłącznie silnik benzynowy 1.5, o mocy 130 koni albo 182 z turbodoładowaniem. Ten drugi przynosi wiele przyjemnych wrażeń, tym bardziej jeśli współpracuje z sześciobiegową, mechaniczną skrzynią. Biegi wybiera się po sportowemu, bardzo precyzyjnie, z dokładnie wyczuwalnymi oporami.

Silnik 182 KM jest kojarzony wyłącznie z wersją wyposażenia Sport, która jako jedyna ma czarne alufelgi. 18-calowe obręcze odznaczają się 10 ramionami o takim kształcie i układzie (wzór Sport), że ma się wrażenie, jakby auto cały czas się poruszało. Na czarnym tle wyróżnia się pięć srebrnych śrub, moment dokręcenia to 108 Nm. Rozmiar opon to 225/50 R18 95V. Pozostałe odmiany również jeżdżą na alufelgach, ale w srebrnym kolorze, Comfort i Elegance 215/60 R16 95H, Executive 225/50 R18 95V (wcześniej 215/55 R17).

Falkeny z poradami

Na „18” założono zimowe Falkeny Eurowinter H501 SUV, produkcji tureckiej, o rozmiarze 225/50 R18 99V, z kierunkowym bieżnikiem. Na bocznej ściance nie było opisu wewnętrznej konstrukcji, jedynie napis „steel belted radial”. Również po angielsku widniała porada, żeby często sprawdzać ciśnienie i oponę pod kątem uszkodzeń. W instrukcji obsługi Hondy HR-V znaleźliśmy zalecenie, aby obejrzeć opony każdego dnia przed jazdą. Jeżeli któraś wydaje się być niżej od pozostałych, trzeba sprawdzić ciśnienie. A bez tego typu podejrzeń ciśnienie warto kontrolować raz w miesiącu albo przed długimi trasami. Bo nawet opony w dobrym stanie tracą miesięcznie 0,1-0,2 bara. Przy okazji należy sprawdzić opony i stan trzonków zaworów.

Góra 2,75

Taką granicę ciśnienia, konkretnie 275 kPa, wyznacza kolejny napis na bocznej ściance. Stosunkowo niewiele, choć dla przedstawianej Hondy wystarczy. Nalepka na lewym słupku B informuje, że w 225/50 R18 95V (więc o mniejszym indeksie nośności niż w testowym egzemplarzu) powinno być 2,2 bara z przodu oraz 2,1 z tyłu przy dużym obciążeniu. Kategorii mniejszego czy umiarkowanego obciążenia nie ma, jest za to jazda z przyczepą: 2,2 i 2,5 bara. Z danych technicznych auta wynika, że maksymalna masa przyczepy wynosi 700 kg (bez hamulców) albo 1400 kg (z hamulcami).

Kolisty wyświetlacz pokładowego komputera ulokowano po prawej stronie tablicy wskaźników. Jego wskazania zmienia się przyciskami na kierownicy, z prawej na dole, umieszczonymi nieco głębiej, bliżej deski rozdzielczej. Jedną z pozycji komputera jest „System ostrz. o ciśn. opon”. Potem wybiera się między Anuluj oraz Inicjalizuj. Ale to nie koniec, inicjalizacja wymaga około 30 minut jazdy z prędkością 40-100 km/h. Honda nie używa skrótu TPMS, tylko DWS, od Deflation Warning System.

Instrukcja obsługi ostrzega, iż zużyte opony mają gorszą przyczepność na mokrych nawierzchniach. Po 10 latach opony trzeba wycofać z eksploatacji, niezależnie od ich stanu i stopnia zużycia. W celu przedłużenia żywotności opon i ich równomiernego zużywania stosuje się przekładanie kół. W przypadku opon z zaznaczonym kierunkiem toczenia, jak w tej Hondzie HR-V, nie dochodzi do krzyżowania, tylko do zamiany przodu z tyłem.

Łańcuchy zakłada się na przód i nie na „18”, więc w wersji Sport nie ma o nich mowy. Przy mniejszych obręczach należy sprawdzić, czy łańcuchy nie stykają się z przewodami hamulcowymi i zawieszeniem. Należy też ograniczyć prędkość jazdy, lecz autorzy instrukcji nie precyzują do ilu km/h.

Zestaw azjatycki

„Azjatycki”, bo w seryjnym zestawie naprawczym kompresor pochodził z Tajwanu, natomiast środek uszczelniający na bazie lateksu, o pojemności 450 ml, z Malezji. Zestaw tkwi z prawej strony bagażnika, za dużą osłoną, którą wyrywa się z mocowań. Pomaga w tym otwór w górze osłony. W tym samym miejscu, w oddzielnym opakowaniu jest hak i śrubokręt. Łatka w płynie, jak mawiają niektórzy, powinna poradzić sobie z przebiciem lub przecięciem do 4 mm i nie na bocznej ściance.

Podczas korzystania z zestawu dźwignię zmiany biegów trzeba ustawić  na wstecznym. Ciekawe, że Honda nie określa maksymalnego czasu pracy elektrycznej sprężarki. Pisze jedynie o tym, że ciśnienie ma osiągnąć prawidłowy poziom. Czy nadal jest prawidłowy, sprawdza się po ok. 10 min. przebytych z prędkością do 80 km/h. Odczyt poniżej 1,3 bara równa się wezwaniu pomocy drogowej. Gdy jest więcej, trzeba dopompować do 2,2 z przodu i 2,1 z tyłu i ostrożnie kierować się do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu       

Rodzaj nadwozia

crossover, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1790/453 kg

Dług./szer./wys.

4,346/1,790/1,605 m

Rozstaw osi

2,610 m

Pojemność bagażnika

431/1473 l

Zalecane ogumienie

225/58 R18 99V, zestaw naprawczy

Silnik

silnik benzynowy z turbosprężarką, 1.499 ccm, R4 16V, 182 KM przy 5500 obr./min i 240 Nm przy 1900-5000 obr./min

Prędkość maksymalna

215 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

7,8 s

Spalanie (cykl mieszany)

6,7 l/100 km

Cena

128.400 zł

 

Przegląd Oponiarski 4/188 (Kwiecień 2021) 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń