Toyota Corolla 1.8 Hybrid Sedan Executive

Z jedną nazwą

Niezrozumiały eksperyment z nazwami kompaktów Toyota na szczęście zakończyła. Każdy wóz segmentu C na europejskim rynku nazywa się „Corolla”, nie ma już „Aurisa”. Jeździliśmy sedanem z hybrydowym układem o łącznej mocy 122 KM, w bogatej specyfikacji wyposażenia Executive, skromniejsze to Active i Comfort, a najwyższa nazywa się teraz GR Sport.

Podstawowa różnica z poprzednią generacją jest taka, że Toyota nareszcie jeździ, tzn. może zadowolić nie tylko kierowców prowadzących zachowawczo. Do poziomu podwozia, z kolumnami McPhersiona z przodu i podwójnymi wahaczami z tyłu pasowały, w testowym egzemplarzu, zimowe Nokiany WR A4 o rozmiarze 225/40 R18 92V, z asymetrycznym bieżnikiem, produkcji fińskiej. Opony długo utrzymywały przyczepność, co pozwalało na relatywnie sprawne nabieranie szybkości na mokrym, ewentualnie zmrożonym asfalcie. Seryjnie Executive ma „17”, koła o cal większe wchodzą w skład opcjonalnego pakietu VIP za 6500 zł.

Ciekawostką na bocznej ściance Nokianów WR A4 są przygotowane miejsca, na których można zaznaczyć prawidłowy moment dokręcenia i ciśnienie, w zakresie 90-140 Nm oraz 220-320 kPa, czyli 2,2-3,2 bara. W przypadku hybrydowego sedana moment dokręcenia pięciu nakrętek wynosi po 103 Nm. Ciśnienie waha się od 2,1 do 2,6. Jeśli zakładamy prędkość do 160 km/h, czyli wszędzie na drogach w Polsce, z przodu trzeba mieć 2,3, z tyłu 2,1. Przy jeździe ponad 160 km/h różnica między osiami nie zmienia się i nadal wynosi dwie dziesiąte: 2,6 z przodu i 2,4 z tyłu. Liczby te zostały zapisane na nalepce na lewym słupku B, na płaszczyźnie prostopadłej do podłużnej osi samochodu, dla rozmiaru 225/40 R18 92W, czyli o wyższym indeksie prędkości niż zimowe Nokiany.

Indeks 92 oznacza nośność 830 kg, natomiast maksymalne ciśnienie wynosi 350 kPa, a więc 3,5 bara. Wewnętrzną konstrukcję tworzą dwie warstwy sztucznego jedwabiu (rayon), pod bieżnikiem także dwie stalowe i poliamidowa. Parametry kojarzone z rynkiem amerykańskim stoją wysoko: treadwear 400, traction A, temperature A.

Dwukolorowe, czarno-srebrne alufelgi 18 x 8J mają 10 ramion. Pozostałe, trzy rozmiary do tego modelu Toyoty są mniejsze: 195/65 R15 91H (felgi 15 x 61/2J), 205/55 R16 91V (felgi 16 x 7J) oraz 225/45 R17 91W (felgi 17 x 71/2J).

Kalibracja przyciskiem

Seryjny TPMS korzysta z czujników w zaworkach, ale w razie spadku ciśnienia alarmuje tylko kontrolka, na dole zestawu wskaźników, znajdująca się w rządku innych piktogramów. Nie ma grafiki ukazującej ciśnienie w poszczególnych kołach. Kalibracja TPMS jest prosta, służy do niej guzik SET na desce rozdzielczej, na lewo od kierownicy. Przy włączonym zapłonie (guzikiem, nie ma tradycyjnej stacyjki), trzeba przycisk SET przytrzymać aż wspomniana kontrolka mignie trzy razy. Co bardzo ważne, potem należy odczekać kilka minut, cały czas z przyciskiem rozruchu w pozycji włączonej. Kalibracji dokonuje się m.in. po okresowym przekładaniu kół, które Toyota zaleca co 10 tys. km. Schemat podany w instrukcji obsługi uwzględnia krzyżowanie, czyli prawy tył na lewy przód i lewy tył na prawy przód.

Kontrolę ciśnienia kierowca powinien przeprowadzać „regularnie”. Autorzy instrukcji obsługi, w tym samym akapicie na s. 130, przestrzegają przed jazdą na zimowych po suchej nawierzchni, ze względu na zwiększone tarcie prowadzące do nadmiernego zużycia paliwa.

Sprężarka na ponad pół godziny

Toyota dopuszcza bardzo długą pracę sprężarki z zestawu naprawczego do opon. O ile w innych markach nieprzerwana praca wynosi 10-15 minut, o tyle w Toyocie aż 35, a sądząc z informacji na kompresorze - nawet 40. Po tym czasie ciśnienie w zalepionej oponie powinno osiągnąć prawidłową wartość. Przejechawszy ok. 5 km z szybkością poniżej 80 km/h, trzeba zatrzymać się i skontrolować ciśnienie. Wszystkie odczyty poniżej 1,3 bara prowadzą do wezwania pomocy drogowej. Wszystkie powyżej 1,3 oznaczają ponowne pompowanie sprężarką i ponowny postój po ok. 5 km.

Zestaw jest seryjny na polskim rynku. Opcjonalna dojazdówka kosztuje 750 zł, niezależnie od wersji wyposażenia auta. Stalowa felga 17 x 4T, diagonalna opona T125/70 D17 89M, zalecane ciśnienie 4,2, moment dokręcenia 103 Nm. Inny, płatny dodatek stanowią zimowe koła. 15-16-calowe mają felgi ze stali i Dunlopy Winter Sport 5, natomiast alufelgi i Nokiany WR D4 są „16”, „17” i „18”.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu       

Rodzaj nadwozia

sedan, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1.835/433 kg

Dług./szer./wys.

4,630/1,780/1,435 m

Rozstaw osi

2,700 m

Pojemność bagażnika

471 l

Zalecane ogumienie

225/45 R17 91W, w testowym egz. zimowe 225/40 R18 92V, zestaw naprawczy

Silniki

benzynowy, 1.798 ccm, R4 16V, 98 KM przy 5200 obr./min i 142 Nm przy 3600 obr./min

elektryczny 72 KM i 163 Nm, łącznie 122 KM

Prędkość maksymalna

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

11,0 sek

Spalanie (średnie)

4,3-5,2 l/100 km

Cena

118.600 zł

 

Przegląd Oponiarski 3/187 (Marzec 2021) 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń