Amortyzatory są jednym z kluczowych elementów zawieszenia samochodowego. Odpowiadają za komfort, ale przede wszystkim za bezpieczeństwo jazdy, dlatego ich stan techniczny powinien być utrzymywany na najwyższym poziomie. Dekra przypomina, aby przed zakupem używanego auta bezwzględnie sprawdzić ich sprawność.
Zawieszenie każdego pojazdu jest jednym z najciężej wykonujących swoją pracę układów i przez to narażonym na częste usterki. Istotnym jego elementem są amortyzatory, które tłumią przenoszenie drgań na karoserię, ale przede wszystkim zapewniają stały kontakt kół z jezdnią, co przekłada się na właściwą stabilizację toru jazdy, odpowiednią przyczepność, szczególnie w zakrętach, oraz na efektywne przyspieszanie i hamowanie. Nieprawidłowo działające amortyzatory bezpośrednio wpływają także na złe działanie standardowych już systemów czynnego bezpieczeństwa, takich jak ABS czy ESP.
Niesprawny amortyzator - częste objawy
Zużyte czy uszkodzone amortyzatory dają o sobie znać i objawy tego są zazwyczaj dość typowe. Przed zakupem używanego samochodu w pierwszej kolejności, jeszcze przed rozpoczęciem jazdy próbnej należy przyjrzeć się oponom i jeśli są one nierównomiernie zużyte, może to oznaczać, że nie były wystarczająco mocno przyciskane do nawierzchni. Warto również sprawdzić, czy amortyzatory mają wycieki oleju i jeśli coś takiego zauważymy, możemy być pewni, że są do wymiany. W trakcie jazdy, szczególnie na nierównościach, nie powinny one wydawać żadnych dźwięków takich jak skrzypienie, piszczenie czy stukanie.
Alarmującym sygnałem jest ponadto nadmierne kołysanie się auta oraz drgania odczuwane w kabinie pasażerskiej. Podczas kontrolnego, mocnego hamowania niesprawne amortyzatory znacznie wydłużą jego drogę i powodują mocne tzw. nurkowanie przodu samochodu.
Profesjonalna diagnostyka
Takie metody samodzielnej weryfikacji stanu sprawności amortyzatorów zazwyczaj mogą być skuteczne, jednak nie zastąpią profesjonalnej diagnostyki z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu takiego jak popularnie nazywane „trzepaczki”. Wprowadzają one koła w bardzo silne wibracje i za pośrednictwem wielu sensorów na monitorze urządzenia pomiarowego odczytywany jest wynik siły tłumienia.
- Nawet fabrycznie nowy i w pełni sprawny amortyzator nie daje podczas diagnozy stu procentowego wyniku sprawności i jest to zupełnie naturalne. Poziom siedemdziesięciu procent świadczy o nadal bardzo dobrej sprawności i dopiero wyniki poniżej czterdziestu procent są ewidentnym wskazaniem do wymiany amortyzatorów - mówi Wojciech Śliz z Auto Raport Dekra.
Zasady wymiany amortyzatorów
Każdy amortyzator współpracuje z wieloma innymi elementami, często złożonego i skomplikowanego układu zawieszenia. Producenci samochodów przykładają wiele wagi, aby każda z jego części precyzyjnie do siebie pasowała i spełniała rygorystycznie określone parametry, dlatego przy wymianie musimy przestrzegać dobrania amortyzatora do konkretnego modelu samochodu - tu o jakiejkolwiek samowoli nie może być mowy.
- Inną, niezwykle ważną zasadą jest wymiana amortyzatorów parami. Jeśli z jakiegoś powodu jeden z nich straci swoje właściwości i nie nadaje się do dalszej eksploatacji, to wymianie musi ulec także drugi na tej samej osi, co zapewni równomierną charakterystykę tłumienia - dodaje Wojciech Śliz.
Źródło i fot.: Dekra