Tylko w trzech krajach Europy Środkowej - w Polsce, Czechach i na Słowacji, w pierwszym kwartale br. zniknęło 9.500 samochodów w wieku poniżej 4 lat, z czego najwięcej w Polsce. Według danych AAA Auto, o ile rok temu w analogicznym okresie na polskim rynku samochodów używanych można było wybierać spośród 31.598 niemal nowych aut, to w tym roku oferta zmniejszyła się aż o 6.150 pojazdów, do 25.448.
Dane wskazują na jeszcze jedną dużą zmianę, która miała miejsce w segmencie młodych aut używanych. Wraz z dużym spadkiem dostępnych samochodów, ich mediana ceny wzrosła aż o 32,4 proc. - w pierwszym kwartale tego roku wynosiła 111.506 złotych, a rok temu w tym samym okresie wynosiła 84.200 złotych. Dla porównania, mediany cen u naszych południowych sąsiadów były w tym samym czasie wyższe - 124.450 złotych w Czechach oraz 118.320 złotych w Słowacji.
- Tak długi okres z mocno ograniczoną podażą nowych samochodów spowodował, że auta używane w wieku do czterech lat stały się interesującą ofertą dla kupujących. Mediana wieku aut w tym segmencie wynosi niespełna dwa lata, a mediana przebiegu około dziewiętnastu tysięcy kilometrów, co powoduje, że takie samochody są bardzo atrakcyjne, a więc także szybko znikają z rynku wtórnego. Niestety pochodną tej sytuacji są duży wzrost cen i oczywiście ograniczona oferta - powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.
Najczęściej oferowaną marką niemal nowych samochodów używanych w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku była Toyota, a w Czechach i Słowacji - Skoda.
Ranking najczęściej oferowanych do sprzedaży modeli aut używanych
w wieku do czterech lat w Polsce w I kw. 2022 roku:
Model |
PLN |
|
94 800 |
|
64 900 |
|
71 900 |
|
55 475 |
|
99 990 |
|
259 900 |
|
107 600 |
|
69 500 |
|
170 000 |
|
80 000 |
Źródło i fot.: Aures Holdings