2022-05-13

Bosch inwestuje w wodór

Bosch przyspiesza rozwój działalności w obszarze produkcji wodoru i zamierza uczestniczyć w jego produkcji. Koncern opracowuje komponenty do elektrolizerów - to dzięki nim woda rozdzielana jest na wodór i tlen. Jeśli potrzebna do tej reakcji energia pochodzi z odnawialnych źródeł, w procesie uzyskujemy tzw. zielony wodór.  

- Nie możemy sobie pozwolić na dalsze opóźnianie działań na rzecz klimatu, dlatego naszym celem jest wykorzystanie technologii Bosch do wspierania szybkiego rozwoju produkcji wodoru w Europie - powiedział podczas prezentacji rocznych wyników firmy dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH. - W tym celu wykorzystamy nasze know-how w obszarze technologii ogniw paliwowych - dodał dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i szef sektora Mobility Solutions, który będzie odpowiedzialny za produkcję stosów.

Do końca obecnej dekady firma zainwestuje w rozwój komponentów do elektrolizerów nawet 500 mln euro. W związku z potrzebą dywersyfikacji źródeł energii, odejścia od paliw kopalnych i ograniczenia emisji CO2, zapotrzebowanie na zielony wodór gwałtownie rośnie - według UE do 2030 r. popyt będzie wynosił około 10 milionów ton metrycznych rocznie. Bosch zamierza zainwestować w ciągu najbliższych trzech lat około trzech miliardów euro w technologie neutralne dla klimatu, takie jak elektryfikacja i wodór.

Bosch opracuje tzw. stos - podstawowy element elektrolizera

Podobnie jak w ogniwie paliwowym, kluczowym elementem elektrolizera jest stos, który składa się z kilkuset pojedynczych ogniw połączonych szeregowo. W każdej z tych komórek energia elektryczna jest wykorzystywana do rozbijania wody na wodór i tlen. Jest to odwrotność tego, co dzieje się w ogniwie paliwowym, gdzie energia elektryczna jest wytwarzana przez połączenie wodoru i tlenu. W obu przypadkach reakcję chemiczną ułatwia membrana do wymiany protonów (PEM). Bosch współpracuje z wieloma partnerami, aby opracować sposób połączenia stosu elektrolizera z jednostką sterującą, energoelektroniką i różnymi czujnikami w celu stworzenia „inteligentnego modułu”. Firma planuje dostarczać te inteligentne moduły producentom instalacji elektrolizy i dostawcom usług przemysłowych od 2025 roku, a projekty pilotażowe rozpoczną się już w przyszłym roku.

Firma wprowadzi na rynek kilka kompaktowych modułów, które będzie można w łatwy sposób integrować. Zastosowanie modułowej konstrukcji elektrolizerów ma uelastycznić konserwację. Bosch pracuje również nad koncepcjami usług, które obejmą recykling komponentów, aby wspierać gospodarkę obiegu zamkniętego.

Produkcja masowa

W przeciwieństwie do wielu elementów elektrolizerów dostępnych obecnie na rynku, inteligentne moduły Bosch będą produkowane masowo w kilku europejskich lokalizacjach. Należą do nich Bamberg i Feuerbach (Niemcy), Tilburg (Holandia), Linz (Austria) i Czeskie Budziejowice (Czechy).

Rozszerzenie portfolio

Trwająca obecnie transformacja sektora motoryzacyjnego stanowi ogromne wyzwanie dla całej branży, a odpowiedzią Boscha jest wprowadzanie innowacji. Firma korzysta z okazji do dalszej ochrony zatrudnienia włączając do sektora zajmującego się rozwiązaniami dla mobilności także działalność niemotoryzacyjną. W nadchodzących latach rozszerzenie działań o komponenty elektrolizerów zapewni pracę setkom pracowników. - Robimy trzy rzeczy naraz - powiedział Heyn. - Wnosimy ważny wkład w ekologię, gospodarkę i społeczeństwo.

Mobilne i stacjonarne ogniwa paliwowe

Bosch mocno wierzy w wodór jako paliwo przyszłości, pracuje również nad stacjonarnymi i mobilnymi ogniwami paliwowymi. Jednym z planowanych zastosowań tych pierwszych są małe, lokalne elektrownie zaopatrujące miasta, centra danych, centra handlowe, parki biznesowe oraz punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Bosch planuje wykorzystać mobilne ogniwa paliwowe, aby ułatwić neutralny dla klimatu transport dóbr i towarów, w pierwszej kolejności w obszarze transportu ciężarowego. Portfolio produktów związanych z pojazdami w tej dziedzinie obejmuje zarówno pojedyncze czujniki, jak i podstawowe komponenty, takie jak elektryczna sprężarka powietrza, stosy i kompletne moduły ogniw paliwowych. Produkcja ma ruszyć w tym roku.

Źródło i fot.: Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń